En 8 pipes propeller som snurrar i 160MIPS

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag har bara beställt en gång ifrån Lawicel och då fick jag mina saker efter några dagar.
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

chille: det ska bli intressant att se om du kan visa upp något roligt projekt med propellern
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Det lutar mot att jag kommer porta min MIDI-processor till Propeller. Just nu är den för PC. Den kommer ha ett antal MIDI I/O, "mellan" dom kommer man kunna placera ut moduler som bearbetar MIDI-signalen, typ saker såsom arpeggiator, delay, channel change, keyboard split osv. Självklart med ett nice GUI och helt modulärt med drag 'n drop för att placera ut modulerna och helt fritt hur man route:ar dom.

Fast eftersom jag rycker in i lumpen är det tveksamt om jag hinner få klart något användbart. Däremot hinner jag väl tillverka lite hårdvara och få igång det grundläggande av mjukvaran. Så kanske någon annan kan fortsätta. Lär ju bli open source så.... Fast jag kommer ju hem på helgerna. Och vem vet, kanske kan ta med en laptop till Boden.

Så fort jag orkar starta upp min server igen kan jag visa er lite screenshots från GUI:t.

Hoppas Lawicel är snabba så jag har grejerna imorgon eller i övermorgon. Och hoppas farsan har tid att sticka till ELFA. Håller på slänger ihop en fet order. 8)
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

ORDERBEKRÄFTELSE

Tack för din order!

Propplern snurrar sakta hem till mig :)
Beställde den mest skoj skull, får se om jag klarar av att programmera trådar(Cog).
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Vad bra, då är vi två. Någon mer som hoppas på tåget och ser vart det går? :roll:

Du skulle beställt ett FTDI-chip också. Då hade du kunnat bygga en USB-programmerare. Iofs funkar ju RS232 bra, förutsatt att man har lediga portar.

BEEP: Har du ICQ?
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Nej jag har ingen ICQ och jag glömde inte att lägga ett FTDI chips i kundvagnen.

Min Propeller kommer att landa tidigast på fredag så det är du som får skriva recensionen på Propellern.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

>>Hur pass snabba är Lawicel på att skicka?

LAWICEL brukar skicka samma dag som ordern kommer in om allt stämmer.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Ingen Propeller idag :wall:
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag undrar vilken kristall du köpte till Propellern?
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Det går ju att köra på 12 MHz utan kristall men jag misstänker att det behövs mer speed om man ska göra något vettigt på en bildskärm.

Jag såg att det satt en 6 MHz kristall på deras utvecklingskort så jag köper en 6,0 MHz 30 Pf så kanske man inte behöver trixa så mycket när man testar deras kod exempel.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag köpte ingen, men det finns ju på ELFA annars. Ska ju beställa prylar därifrån med.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag köpte fel kristall det är en 5 MHz kristall som sitter på Propeller Demo Board.

Är lite konfunderad över den högsta klockfrekvensen på Propellern, är den 80 MHz eller är den 128 MHz som man får med en 8 MHz kristall om PLL är 16x?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Var det inte så att högsta frekvens på kristall var 5MHz, sen har man en intern multiplier på x16 som drar upp frekvensen till 80MHz? Då går det nog inte så bra med 8MHz, om du inte vill överklocka den såklart 8)

Kanske borde prova att överklocka den lite :lol:

BTW, posten har inte kommit än, så vi håller tummarna för att grejerna kommer idag.

EDIT: Nä vänta lite, PLL sa du, den är ju på 128MHz... hmm... kolla databladet då? :)
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Det var bara att jag blev lite fundersam när jag läste vad som stod på blockdiagrammet då dom angav att en 16x PLL måste vara 64-128 MHz.

"Var det inte så att högsta frekvens på kristall var 5MHz"
Den är 8 MHz.

"hmm... kolla databladet då?"
Hmm... har du en tvillingbror som heter sodjan? :)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

> Hmm... har du en tvillingbror som heter sodjan?

Nä, faktist inte. Däremot har jag en Propeller och två FTDI-chip i en fin liten kartong från Lawicel 8)
Skriv svar