Alcatel Lucent fiber kontakt?
Re: Alcatel Lucent fiber kontakt?
Beror ju på vilka tjänster som finns i andra änden.
Telefoni, TV, Bredbands Internet är väl det vanligaste?
Telefoni, TV, Bredbands Internet är väl det vanligaste?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Nej, självklart blir inte gamla installationer felaktiga. Det var ju vad som gällde då.
Och alla beställare kräver som sagt inte att arbeten utförs enligt gällande branchstandard.
Men jag har MYCKET svårt att tänka mig att de, om det är frågan om öppen fiber som exempelvis Telia/Skanova, Global connect/IP Only, m.fl installerar, INTE följer den branschstandard som togs fram av telekombolag, stadsnätsbolag och andra aktörer, med stöd av PTS.
Det är ju att skjuta sig själv i foten.
Vi har ju historien om Open Infra som fick sitt certifikat indraget av svenska stadsnätsföreningen eftersom de inte följde Robust fiber...
Är det däremot någon mer lokal lösning (som t.ex ett stadsnät där man inte kan byta nätägare) så är det väl sak samma.
En stor anledning till att man ville ha en avlämningspunkt med en kontakt i är enkelheten i att byta utrustning och bara byta en skadad patch utan att behöva röra inkommande fiber över huvud taget.
Det spar tid för nätägaren, och det spar pengar för den drabbade kunden.
Och alla beställare kräver som sagt inte att arbeten utförs enligt gällande branchstandard.
Men jag har MYCKET svårt att tänka mig att de, om det är frågan om öppen fiber som exempelvis Telia/Skanova, Global connect/IP Only, m.fl installerar, INTE följer den branschstandard som togs fram av telekombolag, stadsnätsbolag och andra aktörer, med stöd av PTS.
Det är ju att skjuta sig själv i foten.
Vi har ju historien om Open Infra som fick sitt certifikat indraget av svenska stadsnätsföreningen eftersom de inte följde Robust fiber...
Är det däremot någon mer lokal lösning (som t.ex ett stadsnät där man inte kan byta nätägare) så är det väl sak samma.
En stor anledning till att man ville ha en avlämningspunkt med en kontakt i är enkelheten i att byta utrustning och bara byta en skadad patch utan att behöva röra inkommande fiber över huvud taget.
Det spar tid för nätägaren, och det spar pengar för den drabbade kunden.
Jag använder wifi och det är smidigt men förmodligen skulle det bli billigare med bredband ifrån den där burken.
Lite beroende på vilken hastighet jag vill ha
Telenor
Jag har ofta haft med mig wifi på semester och det har räddat surfen på telefonen ett flertal gånger. Jag lägger den på ett bra ställe en bit ifrån bilen och kan koppla upp.
Jag har ofta haft med mig wifi på semester och det har räddat surfen på telefonen ett flertal gånger. Jag lägger den på ett bra ställe en bit ifrån bilen och kan koppla upp.
Jag betalar 175kr/mån för själva fiberanslutningen och sen 109kr/mån till Bahnhof för 100/100 bredband. Då ingår fiberkonverter och en sk. "router".
Men jag kör med en hackad gammal Telia Technicolor router med OpenWrt.
Jag har ju ett stort antal tjänster och hastigheter att välja mellan, just nu 123 tjänster från 15 leverantörer.
Jag har ju ett stort antal tjänster och hastigheter att välja mellan, just nu 123 tjänster från 15 leverantörer.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Att ditt installerades för omkring 10 år sen, precis när de höll på att godkänna nya standarden, talar ju för att det inte fanns någon nationell standard än när fiberprojektet klubbades.
Det betyder inte att många nya FTTH-installationer ser ut så.
De allra flesta stadsnätsbolag har idag krav på sig själva och sina underentreprenörer att följa Robust fiber.
Minst 80% av alla nyinstallationer idag följer standarden.
Det betyder inte att många nya FTTH-installationer ser ut så.
De allra flesta stadsnätsbolag har idag krav på sig själva och sina underentreprenörer att följa Robust fiber.
Minst 80% av alla nyinstallationer idag följer standarden.
299kr tror jag 10Gb kostar där jag kan köpa.CPMS skrev: ↑15 juli 2026, 17:32:43 Jag betalar 175kr/mån för själva fiberanslutningen och sen 109kr/mån till Bahnhof för 100/100 bredband. Då ingår fiberkonverter och en sk. "router".
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag betalar 299kr/mån totalt för mitt hemmabredband 250/50, och det har ju ingen databegränsning.
Frågan då är om det går att pausa det mobila surfabonnemanget till din Huawei när det inte ska användas.
Eller bara lägga ner det och försöka hushålla med surfen på semestrarna.
Frågan då är om det går att pausa det mobila surfabonnemanget till din Huawei när det inte ska användas.
Eller bara lägga ner det och försöka hushålla med surfen på semestrarna.
Uppgraderade till 250/100 nyss för 145 kr/mån i 12 månader, därefter 159 kr/mån.
Det kostar ju på att bo i en liten by med få alternativ. Det jag har att välja på är:
Fiber via stadsnätet (175 kr/mån) + tjänstekostnaden.
Radiofiber (299 kr/mån för 50 Mbit/s upp till 499 kr/mån för 200 Mbit/s med fri surf) samt 26 000 kr i installationskostnad.
5G, som jag inte har någon aning om hur det fungerar att surfa, streama eller torrenta på.
Mobilt bredband – Fast (499 kr/mån för 100 Mbit/s med fri surf) samt 3 000 kr för en yttre antenn.
Tror jag betalade runt 25 000 kr i installationskostnad för fibern genom räntefri avbetalning under ett antal år. Sedan fick jag gräva ner 8 m slang och borra ett hål genom sockeln.
Känns som att fibern är det bästa alternativet ändå.
Det kostar ju på att bo i en liten by med få alternativ. Det jag har att välja på är:
Fiber via stadsnätet (175 kr/mån) + tjänstekostnaden.
Radiofiber (299 kr/mån för 50 Mbit/s upp till 499 kr/mån för 200 Mbit/s med fri surf) samt 26 000 kr i installationskostnad.
5G, som jag inte har någon aning om hur det fungerar att surfa, streama eller torrenta på.
Mobilt bredband – Fast (499 kr/mån för 100 Mbit/s med fri surf) samt 3 000 kr för en yttre antenn.
Tror jag betalade runt 25 000 kr i installationskostnad för fibern genom räntefri avbetalning under ett antal år. Sedan fick jag gräva ner 8 m slang och borra ett hål genom sockeln.
Känns som att fibern är det bästa alternativet ändå.