15V 3A Diskret Serieregulator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rikkitikkitavi
Inlägg: 17173
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: 15V 3A Diskret Serieregulator

Inlägg av rikkitikkitavi »

På 60-talet var det ont om bra PNP transistorer..

Att sätta serieregulatorn på returen har sina ... utmaningar när strömkällan till denna är direktkopplad mot lasten ifall strömkällans retur är jordad tex och man får en kortslutning mot jord från objektet man spänningsätter.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7262
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: 15V 3A Diskret Serieregulator

Inlägg av psynoise »

Mycket har hänt sedan 60-talet. Idag kan man ha väldigt låg reglerspänning (dropout + headroom) samt reglerbandbredd över 1 MHz. Detta har såklart drivits av lasterna som kräver mer ström och svårare laststeg. Däremot kan jag hålla med många gamla topologier fungerar än idag då inte värst mycket verkar hända på den fronten när jag nu tänker lite snabbt och generellt :).
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 22322
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: 15V 3A Diskret Serieregulator

Inlägg av 4kTRB »

Här är ett exempel ifrån boken. En lösning man aldrig ser nu för tiden.
60-talsDesign.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar