Lag om FM-radio i bilar är på g.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
E Kafeman
Inlägg: 3783
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lag om FM-radio i bilar är på g.

Inlägg av E Kafeman »

Biker skrev: 25 december 2025, 15:43:23 Fönsterantennerna är ungefär som sprötena för mottagning , jag får in grannländers fm radio vid konds o det är ungefär lika ofta som kondsena på 2m på 4m - jag märker inge skillnad mellan spröt o fönsterantenner
Hur ska den som ska besiktiga att du har tillräckligt bra FM-radio för att uppfylla VMA funktion veta om just dina antenner är bra nog? Att du påstår att dina fönsterantenner är bra betyder inget alls.

Du kan inte bara påstå vid bilbesiktningen att dina halvljusinställningar är bra nog liksom dina antenner.

>Bättre då att användaren kan välja vilken radio man vill ha. Dvs ett standardhål för bilradio
Samma här. Du kan inte påstå att just din lösning är bra nog för att vara tillräckligt bra radio för att uppfylla framtida lagkrav om VMA-mottagning utan på något sätt måste tillräcklig funktion kunna verifieras.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6388
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Lag om FM-radio i bilar är på g.

Inlägg av Biker »

Man har tillräcklig täckning med VMA

Fm radion,tv,mobiler,minicall(både lokala/riksfrekvenser).

Sen med 5G broadcast med multicastsändingar både från högmaster,slavar o lokala

Nån lapp i nån kåta kommer missa vma :mrgreen:

Haha truestory:

Efter Ukr blitt inavderad av RUS satt jag på bergtopp på vandringssemester längs en
bruksled.

Låg jäste i tältet o min Sangean Sr-25 radio hade bara brus på alla fm kanaler , inge musiq o inge nyheter.

:humm:

Tog då fram jakt radion med alla marina vhf plus wfm kanaler , var helt tyst i den också - bara brüüûs

Iaf så tog jag bort powerbanken från kartplattan o mobilen o koppla in den på den ihopfällbara solpanelen.

Helt plötsligt hörde man trafik på VHF16 o jag ratta in P3 - nu funkande allt.

Powerbanken skapade en stördimma på 5m över kanske 66-170Mhz
1m sladden byttes ut mot 1dm stump o då orka den inte störa

Har kvar powerbanken o skall köra ett praticaljoke på snubbe på fisketur o släcka hans insomningradio - :yeahright:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27872
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Lag om FM-radio i bilar är på g.

Inlägg av danei »

E Kafeman skrev: 25 december 2025, 15:37:40 >Har man en värdelös antennlösnimg så finns hajfenantypen med m6fäste för antennspröt.
Man kan sätta en förkortad fm antenn där


Poängen är ju att om man ska lagstadga om FM-radio för någon slags funktion måste man också varje år besiktiga att antennen ger tillräcklig funktion efter lagstadgad absolut fältstyrka.
FM-radio utan antenn är ett slag i luften, som att kräva varningblinkers-funktion utan krav på att den är kopplad till väl synliga lampor/ eller för radio, fungerande antenn.
Nej, det måste man inte. Det är fullt möjligt att kräva att funktioner byggs in utan att de löpande kontrolleras.

Jag begriper inte alls din ide om spotify på FM.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 13719
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Lag om FM-radio i bilar är på g.

Inlägg av MiaM »

Biker skrev: 25 december 2025, 13:53:45I Usa måste man i många stater sända på AM för att få sända FM.
Intressant!


Glenn skrev: 25 december 2025, 14:07:49
MiaM skrev: 25 december 2025, 13:15:33 Dels har USA inga landgrannar med någon sannolikhet att de stör ut AM-sändningar.
Hrrm, Kanada ? Mexico ?
Sorry om jag var otydlig. Jag tänker alltså på länder som kan tänkas avsiktligt störa ut USA:s inhemska AM-sändningar, antingen rena störningar eller propaganda för att förvilla befolkningen. Risken att Kanada eller Mexiko gör det är extremt låg, trots Trumps retorik. Kuba osv lär knappast heller ge sig på detta även om de ligger rätt nära sydöstra USA.

Här däremot kan vi nog räkna med att ryssarna skulle ha störsändare redo ifall vi faktiskt använde AM, eller snarast ifall vi använder de våglängderna som rundradio-AM typiskt kör på, snarare än själva modulationstypen.
Biker skrev: 25 december 2025, 15:29:43Många bilar har fm antennen i rutorna , en av mina har fm antennslinga med diversitet på två rutor för fm/dvbtv - nästan lika bra som 1/4 pinnen.
Ja, och det är ju knappast heller något nytt. Volvo V70 gen 1 och 850 kombi har rutantenn på koffertens sidoruta, och på båda sidorna ifall man har original bilstereo med diversity (SC-901 och kanske SC-900 (har inte riktig fattat vad som skiljer mellan dessa)). Mottagningen är fantastiskt bra på dessa med diversitet, inte oväntat mycket mycket bättre än med spröt på t.ex. C70 eller S70 gen 1 och för den delen många andra bilar. Enda bilen jag också haft fantastisk mottagning på var en Granada kombi som dels hade en Clarion sprötantenn monterad på framskärmen på klassiskt vis, och någon sprötantenn monterad baktill på taket (som redan satt där, eller åtminstone hålet i karossen samt kablaget, vid köp av bilen) ihop med en Philips stereo med diversitet. En typisk apparat från cirka 1990 då digital styrning av allt hade slagit igenom, med mjukvarustyrd volym/balans/fader/bas/diskant men fortfarande bandspelare istället för CD osv. Det var tydligen dyrt att montera många knappar, den hade bara plus/minus istället för en knapp för varje snabbval. Dagens värdelösa vetande.
E Kafeman skrev: 25 december 2025, 15:51:56Hur ska den som ska besiktiga att du har tillräckligt bra FM-radio för att uppfylla VMA funktion veta om just dina antenner är bra nog?
Genom att ha tillräckligt bra testutrustning.
Besiktningshallarna kan för ses med femtioelva antenner utspridda och en relativt enkel switch som kan växla mellan dessa olika antenner kopplade till en testsändare. Sen kan den som besiktigar t.ex. lägga en mikrofon i bilen med radions volym tillräckligt uppskruvad, och så skickas t.ex. 1kHz + 10kHz blandat ut via testsändningen, och kanske växelvis med dessa signaler i motfas för att testa stereoavkodningen för att få en uppfattning om känslighet osv, och så testar utrustningen att sända med svagare och svagare signal och får fram en ungefärlig mätning av känslighet i olika riktningar.

För att kalibrera kalaset så kan PTS ha ett par mätbilar som kan mäta signalstyrka för sändare i olika riktningar, något som de sannolikt ändå lär vara sugna på att ha både för att mäta upp kvaliteten på FM-sändarnätet och för att pejla störningar.

Visst, detta kostar pengar att installera men det är väl kaffepengar jämfört med vad en billyft med den specialutrustning besiktningar har (typ utrustning för att "vingla runt" hjulen för att direkt se om det är mekanisk glapp i chassidelarna osv).

Sidospår: Om vi ska diskutera kostnader osv så kan man väl nära på införa lagkrav att besiktning av obromsat lätt släp får max kosta hälften av medelpriset/medianen för besiktning av personbilar. Jag tycker det är helt rimligt att pröjsa cirka en femhundring för alla tester som faktiskt görs på en personbil. Att pröjsa lika mycket för att någon sparkar lite på däcken och tittar att alla lampor lyser på ett obromsat släp, och ägnar ett par sekunder åt att titta så att det inte är fullt med rostangrepp på bärande delar, är ett makalöst ockerpris.
Användarvisningsbild
norlin
Inlägg: 1021
Blev medlem: 29 november 2015, 23:12:54
Ort: Vänersborg, ish...

Re: Lag om FM-radio i bilar är på g.

Inlägg av norlin »

Tänkte först inte engagera mig och att skriva i den här tråden.
Men nu kan jag inte hålla mig längre, det är inte om hur retroaktiva lagar är väldigt svårt att införa så alla eventuella krav på FM radio vara eller inte vara och från vilken årsmodell.
Utan mera att de flesta här tycker det verkar vara väldigt naturligt att ha ett krav på FM radio i ett fordon och till och med föreslå att det skulle vara standardiserat hur man monterade en sån radio.
Och att man ska kräva av biltillverkare att hela bilen är open source eller tillgängliga kretsscheman eller ja allt som ger någon form av konkurrensfördelar för biltillverkaren att det ska vara gratis och fritt.
Ni får ursäkta men det låter nästan som man vill ha en femårsplan och fullständig detaljstyrning av staten på individnivå.
Inget eget ansvar staten vet bäst.
Eller så är det kanske jag som har helt fel och det är högst normalt att vilja ha det på det sättet.
Castor
Inlägg: 2199
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Lag om FM-radio i bilar är på g.

Inlägg av Castor »

Jag måste hålla med Norlin. Alla har inte bil, måste alla skaffa bil av årsmodell 27 eller senare för att ta del av krisinformation? Många tycker nog att övervakningssamhället redan är för långt gånget med alla dessa överföringar via nätet av både data om bilen och hur den körs och eventuellt annat som bilföraren inte har kontroll över. Äldre bilar utan alla dessa finesser
kanske blir åtråvärda, dels för att de inte behöver märkesverkstäder för underhåll och reparationer, dels för att man inte övervakas av bilen med okänd mottagare av informationen.
E Kafeman
Inlägg: 3783
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lag om FM-radio i bilar är på g.

Inlägg av E Kafeman »

norlin skrev: 25 december 2025, 20:39:40 Utan mera att de flesta här tycker det verkar vara väldigt naturligt att ha ett krav på FM radio i ett fordon och till och med föreslå att det skulle vara standardiserat hur man monterade en sån radio.
Det måste vara en standard specifikt för den enskilda bilmodellen precis som det är idag för nödtelefon.
Varje bilmodell certifieras med avseende på mobiltelefonens funktion så att installation är driftsäker och tillräckligt bra räckvidd samt felmeddelar på tydligt sätt om den inte fungerar,
Tänk tanken att en klåpare eftermonterar med bristfällig funktion. Ok att han kan få skylla sej själv om han hängde dit felavstämd antenn, men ska han få sälja bilen vidare med potentiellt bristfälliga och säkerhetsfunktioner av ospårbart ursprung? Självmonterare finns i hela skalan, allt från välgjord genomtänkt installation till de som låter FM-radion hänga och gunga bakom instrumentbrädan i elkablarna.
norlin skrev: 25 december 2025, 20:39:40 Och att man ska kräva av biltillverkare att hela bilen är open source eller tillgängliga kretsscheman eller ja allt som ger någon form av konkurrensfördelar för biltillverkaren att det ska vara gratis och fritt.
Innan modultänket kom in i bilindustrin följde med bilen ett enklare elschema och hur servicereparationer skulle utföras.
Det illustrerades med bilder och data i handboken som låg i handsfacket.

Det är inget som har med tillverkarens konkurrensfördelar att bilens delar dokumenteras så att de kan underhållas på trafiksäkert sätt som alternativ till att påtvinga slutkonsumenten kapitalförstörande kostnader och evt. skrotning.

Exempel på modern kapitalslösande är nyare Audi som har en framlykta med en mängd lysdioder för olika ljusfunktioner.
Parkeringsljuset är en slinga på ca 50 lysdioder. Hela lyktan är en igenlimmad plastburk.
När en lysdiod i slingan pajar, på grund av dålig design slocknar hela slingan. Utan parkeringsljus blir bilen underkänd vid besiktning och det är en säkerhetsfunktion att kunna synas i trafiken.
Mean time to failure för en lysdiod som körs inom sina elektriska soecifikationer är ca 50 gånger längre än för en glödlampa.
Men ingen elektriskt kunnig hade fått iden att förr i tiden på en bil koppla 50 glödlampor i serie då en lampa med aaavbrott släcker hela slingan. 50 lysdioder i serie och livslängden är som en dålig glödlampa då dsämsta lysdioden kommer ta slut rätt fort.

Audi kan då endast erbjuda en helt ny lykta för 12.000 kr och uppåt. Den trasiga lysdioden är säkert inte värd mer än en krona och går byta om man är lite händig och om man hittar passande lysdiod men det är då bra att veta optiska och elektriska karaktären på lysdioderna för att kunna ersätta med samma typ.
Audi säjer på förfrågan att de inte kan tillhandahålla annat än hela lyktan, som de i sin tur köper från underleverantör. Vilka lysdioder eller fabrikanter som ingår vet man inget om. I just detta fallet är det en elektriskt okunnig firma som står som underleverantör av lykthuset och vet inget om hur lysdioder fungerar. Dioderna köper de i sin tur från sina underleverantörer. I lamphuset köper man helljuset från leverantör, blinkers från en annan osv,

BMW vill nu införa speciella bultskallar som kräver specialverktyg för att skydda sina bilar från vad man kallar obehörig manipulation. Vad man vill skydda är rätt uppenbart, man vill skydda sin egna eftermarknad så länge den är intressant.
Därefter får kunden klara sej utan reparationer och reservdelar.

Den som köper en ny bil har inte köpt rätten till att få tillgång till dess mjukvara eller hårdvaru-information som behövs när tekniska brister och buggar måste rättas till, inte ens efter att garantier eller märkesverkstäder upphört med dessa delar.
Antag att intervall-torkarens relä pajar. Du öppnar reläburken och finner en 8-pinnars IC med bortslipad beteckning. Biltillverkaren bryt sej inte om vad som är i reläburken, de har köpt reläburken i volym billigt från Bosch. Bosch vill av oklara skäl skydda vilka IC-kretsar man använder så de märker om alla kretsar med interna serienummer och man tillhandahåller inga reparationsunderlag. Relät går ur produktion efter ett år då dess dåliga livslängd pga felaktig design är uppenbar. Man har kört upp ett reserv-lager med relän att säljas som är lika usla reservdelar, men efter det finns sedan varken relä eller dokumentation om det.

Följden för bilägaren är att bilen får skrotas då det är krav på fungerande blinkers fast det med rätt underlag hade det gått ersätta NE555-kretsen för några kronor.
Detta är inte påhitt utan det finns aktuella exempel där reservdelar til ECU och ABS upphör existera efter få år och bilägaren är den som står med svarte petter.

Min grannes Opel fick skrotas då märkesverkstaden inte hade dokumentation för att felsöka varför baklysena inte kunde tändas.
John Deer traktorer kan inte startas om lokala traktor-meken byter oljefilter där varje filter måste kodas in i systemet med verktyg som inte är tillgängligt på eftermarknaden. Var går gränsen? Däck och andra underhållsprodukter, äger den som köpt bilen rätt till underhållsspecifikationer såsom däckdimensioner som tillverkaren inte avser göra "open source"?
Om inte så är bilköp bara ett tillfälligt lån som förfaller om dålig design eller mjukvarubugg gör att bilen måste inte kan hållas vid liv när tillverkanen tappat intresset att hålla med reservdelar och reparationer som kräver "hemliga dokument".

Det är iofs en allmän trend inom annat också. En iPhone har många reservdelar som kräver kodning bara för att blockera fristående reparationer. Endast specifika märkesverkstäder tillåts reparera och ges tillgång till kodningsutrustning.
Krystade förklaringar att man tänker på kunderna säkerhet så att obehöriga inte byter startknappen är så genomskinligt det kan bli.

Går en IC-krets sönder i en 3 år gammal TV sönder finns sällan schema som dokumenterat visar publikt åtkomliga reservdelar och de få TV-reparatörer som finns vill ha betalt för att felsöka i blindo.
Kostnaden för sådan felsökning och möjlig reparation kommer att var väl i nivå med hela TVns begagnad-värde.
I brist på dokumentation tillgänglig för slutkonsument kan denne lika gärna skrota TVn och köpa en begagnad men fungerande TV till samma kostnad som reparations-kostnaden.
Detta har i sin tur gjort att eftermarknaden för TV-reparationer är död. Fristående TV-reparatörer är utrotningshotat släkte. Slutkonsumenten betalar och på det sättet bidrar till den lavinartat ökade mängden elektronik-skrot som vi skickar till Indien för "återvinning".

Det är med TV som med bil, köpet innebär inte rätten att få tillgång till existerande underlag för nödvändigt underhåll och reparation. Möjligen kan specifika märkesverkstäder få tillgång till nödvändig kodningutrustning, dokumentation och tillgång till reservdelar som inte bilägaren eller fristående verkstäder tillåts få tillgång till.

Äldre bilar, där kunde en bilkunnig utan problem renovera hela bilmotorn med standard-verktyg och specifiaktioner på slitdelar var väl kända.
Tillverkaren tillhandahöll på begäran tekniskt underlag och reparations-manualer, även till slutkunder. Tämligen open-source.

Många av dagens tillverkare vet inte specifikationerna på den egna produkten då de inte är intresserade. Det är billigast för dom att köpa växellåda och framlykta på OEM-marknaden utan att bry sej om ifall delarna kan repareras. Märkesverkstäder kan därför inte byta eller reparera enskilda delar såsom lysdioder utan ersätter bara med hela moduler.

Samma med olika generationer av nödradio i bil eller mobiltelefon. Underlag för att kunna kanske simpelt byta modem från 3G till lTE är inget som kunden får tillgång till då man i grunden vill skydda sina märkesverkstäder, som i sin tur inte erbjuder reparationer. I bästa fall kan de byta trasiga äldre 3G-moduler mot samma 3G-moduler och sådan modul, ja då ingår säkert elektronik till annat såsom blinkersrelä och reservdelen kostar mer än den begagnade bilen eller telefonen är värd. Det kommer bilar vars nödtelefon nyligen la av inte bli kontrollerade vid besiktningen, men somliga bilägare hade säkert tagit möjligheten att uppgradera till fungerande automatiska nöd/krasch-telefon för sin egna säkerhets skull, om biltillverkaren släppt på sitt underlag så att delarna kunnat uppgraderas.

Det vore på tiden att konsumenten fick tillgång till det tekniska underlag som behövs för att kunna underhålla produkten man tror sej äga.
Att kunna hålla liv i en några år gammal men kanske sparsamt använd bil eller telefon för småpengar borde vara konsumentens rätt. Att behöva skrota saker i brist på dokumentation är inte någon miljövinst och förstörelse av konsumentens kapital.

För att ändra på detta måste tillverkaren av en produkt kräva tekniskt underlag av sina underleverantörer av mjuk och hårdvara på ett sätt som gör att saker åter går att reparera istället för byte av större moduler eller skrotning.

Det är sopiga bilmärken som inte kan tillhandahålla data på standard lysdioder så att konsumenten kan hålla liv i bilar utan att behöva betal ockerpriser i kvadrat för en uselt designade lysdiod-slinga.
Jämför årer med äldre bilar. Bättre bilmärken och det var medskickat extra glödlampor och instruktioner hur de skulle bytas.

Det är bara okunnigt att påstå att det skulle ge biltillverkaren konkurrensfördelar om de blockerar för slutkind att få data på lysdioder eller hur ett relä är avsett att fungera elektriskt enligt den spec tillverkaren gav till Bosch eller Valeo som sedan levererade ett allt för kortlivat relä.

Många konsumenter har tröttnat på att köpa saker som de i efterhand märker är engångsprodukter med av tillverkaren medvetet blockerad service-tillgång,

Somliga konsumenter försöker genom lobby-organisation påverka EU till att kräva av företag att produkter ska kunna hållas vid liv trots att tillverkaren inte tillhandahåller delar när t.ex. produkten gått ur tillverkning eller gjort delar medvetet svårtillgängliga, kodade mm.
I USA finns en "Right to repair"-rörelse som bl.a lyckat få Apple till att tillhandahålla vissa reservdelar till verkstäder trots att de inte är Apples egna verkstäder.
I Europa finns denna motsvarigheten: https://repair.eu/sv/
E Kafeman
Inlägg: 3783
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lag om FM-radio i bilar är på g.

Inlägg av E Kafeman »

danei skrev: 25 december 2025, 18:06:33
E Kafeman skrev: 25 december 2025, 15:37:40 Poängen är ju att om man ska lagstadga om FM-radio för någon slags funktion måste man också varje år besiktiga att antennen ger tillräcklig funktion efter lagstadgad absolut fältstyrka.
FM-radio utan antenn är ett slag i luften, som att kräva varningblinkers-funktion utan krav på att den är kopplad till väl synliga lampor/ eller för radio, fungerande antenn.
Nej, det måste man inte. Det är fullt möjligt att kräva att funktioner byggs in utan att de löpande kontrolleras.
Måste och måste, det är inte nödvändigt att löpande kontrollera om halvljuset fungerar men är ett lagkrav på besiktningsstationerna att kontrollera. Liknande med nödradio, det är lagkrav på dess funktion fast det från nyår explicit inte får kontrolleras av bilbesiktning.

FM-radio med korta hajfeneantenner med inbyggda LNA pga låg signalstyrka är inte helt ovanligt att de totaldör efter ett par år pga av inträngande fukt. All radiomottagning upphör då.
Om ingen kontrollerar funktionen eller ställer minsta krav på löpande funktion kan man ta bort säkringen till antennen och ändå ha lagstadgad FM med VMA.

Fast sådant är mer för de som inte begriper de tekniska följderna av om myndigheter på något sätt förväntar sej att dessa bilar löpande har deras lagstadgade VMA-funktion, inte bara som en certifiering på en första testbil. Det skulle vara så meningslöst att även icketekniker förstår och med lite insikt vet att elektronik kan degraderas med tiden.

FM-radions funktioner kan verifieras vid teststation eller kan avancerade felprotokoll köras av bilens central processor mot FM-radion vid varje uppstart av bilen och tända fel-lampa på instrumentbrädan om någon procedur inte fungerar. Men det är åter samma sak, att bilbesiktning då måste ställa krav på att lampan inte felindikerar, samma som de tidigare gjorde med nödtelefon och airbag.
Ska fel indikeras på bilens instrumentering och vara funktion som kan avläsas via OBD, utesluter det att man har en fritt eftermonterad Blaupunkt FM-radio från 60-talet som ersättning.
danei skrev: 25 december 2025, 18:06:33 Jag begriper inte alls din ide om spotify på FM.
Du tillhör kanske inte den generationen eller noterat de som 24/7 har hörlurar med streamad musik.
De har inget intresse av att ens veta om FM-radion i deras bil fungerar i normal drift utan den är troligen avstängd.
Således vet de inte om deras radio fungerar om ingen annan kontrollerar åt dom.
Men OM var och ens spottify erbjudits som kanal på FM-radion hade chansen ökat att de haft intresse för att kontrollera ibland om radion alls fungerar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27872
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Lag om FM-radio i bilar är på g.

Inlägg av danei »

Ska det finnas 10M FM kanaler i Sverige? Jag fattar verkligen inte vad du menar.
E Kafeman
Inlägg: 3783
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lag om FM-radio i bilar är på g.

Inlägg av E Kafeman »

Jag skrev OM det varit möjligt så skulle var och en få egen kanal på FM-radion. Exakt hur det skulle genomföras i praktiken återstår att lösa men det finns ju många alternativ. En tanke är typ broadcastad Bluetooth där alla delar frekvensband eller precis som LTE där vi alla får korta time-slices i ett frekvensband vi delar med många andra som också telefonerar samtidigt och där sändaren på samma sätt som för LTE sänder över hela FM-bandet samtidigt. Modulationen kan vara 1024-PSK som är en variant av FM-modulering. Det får i princip rum med hur många smalbandiga kanaler som helst som delar totala bandbredden, var och en med sin egna nyckel som för BT fast BER stiger naturligtvis ju mer belagt systemet blir. För att inte skicka ut samma broadcast över hela Sverige kan man använda nb-IoT för att återkoppla vilken sändare man för ögonblicket är uppkopplad mot. 10 miljoner unika uppkopplade kanaler spridda över Sveriges FM-sändare ska inte vara några problem.
Den som lyssnar utan nyckel kommer bara höra ett brett brus som täcker hela FM-bandet.
Systemet kommer på många sätt påminna om uppbyggnaden av LTE 5G broadcast och troligt kommer sändningsplatser för bägge systemen vara samma i framtiden.

Nu är detta som jag skrev "OM" och det skulle frångå tanken att FM-bandet ska vara kvar i sin nuvarande utformning med enkla typer av sändare som lätt kan sättas upp lokalt om större system blir utslagna.
Kanske vore det mer på sin plats att förbjuda hörlurar för bilförare liksom man inte bör läsa och skriva SMS bakom ratten då få eller ingen behärskar det samtidigt som de kör bil. Även hörlurar är trafikfara om man blir avskärmad från bilen och omgivningens ljud, typ att man inte hör utryckningsfordon och på det viset fördröjer ambulanser.

Om hörlurarna blir förbjudna ökar chansen att bilens multimedia används och fungerar där VMA-funktion vid behov ges företräde precis som trafikmeddelanden utmed Autobahn på kompetent RDS-radio får prioritet i bilens högtalaranläggning oavsett om den används för annan media. Dessutom sparas de sista röstmeddelandena i min bilradio så att jag kan lyssna på dom igen.
Förutsätter att myndighetskravet även omfattar hur VMA i detalj ska presenteras förutom tekniska krav-specifikationer.
Om det ska vara röstinspelning och/eller text och varningslampa på instrumentpanelen.
Bilar utan konventionell instrumentbräda såsom Tesla, ska de eftermontera något inom förarens synfält eller duger dem informationen som kan visas i centerkonsollen. Slutligen, får hoppas myndigheterna tänker på att kräva av systemen att ska vara utformade så att uppgradering till VMA över 5G broadcast blir möjlig i framtiden, när sådant lagstiftas.
Det är ju bra om VMA FM-radio-funktionen då bara är en pluggin-modul gemensam för alla bilar oh som senare billigt kan uppgraderas utan att behöva byta bil.
Tänka i efterhand har aldrig fungerat och tänker man innan så undviker man villervallan som kan bli likt det som blev med mobiltelefoners nödfunktion..

Detta är inte en fullständig tekniska lösning till hur man ska få spottify-frälsta bilförare att vara intresserade av att använda FM-radio någon gång ibland men de flesta borde fatta andemeningen i detta om viljan finns.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6388
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Lag om FM-radio i bilar är på g.

Inlägg av Biker »

Tror man haft tankebanor att köra nationwäjd special för sverige bredband på gamla teracomsites för 88-108 när DAB var på tapeten.

För fasta kunder men även mobila - ungefär som ICE-net men med bättre räckvidd
Skriv svar