Stegmotorexpert sökes

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Re: Stegmotorexpert sökes

Inlägg av säter »

Tappar den steg även om lasern är avstängd?
ojje

Inlägg av ojje »

ToPNoTCH skrev: 12 oktober 2025, 09:34:21 Namnlös3.png

Inställningen är ställbar per linjetyp/fyllningstyp

Som du ser är hastighet en konstant, medan Högsta/Lägsta kraft relativa till hastigheten.

Gör man "Mouse over" på inställningarna så framgår att:
Högst kraft är den kraft som nyttjas vid satt hastighet (I bilden blir det 50% av laserns kapacitet vid 50mm sec)
Lägsta Kraft är "Lägsta kraft som lasern kommer använda när den saktar ned för hörn"

Min teori är att din "Lägsta kraft" är så låg att lasern inte tänder, och därmed bortfall i hörnen.

Jag har absolut ingen koll på inställningarna i grbl för laser, för mig framstår det som att det är en "avknoppning" av en vanlig CNC eftersom dom använder begreppet "Spindle" i konfigurationen osv.
System som i grunden är gjorda för laser (Ruida etc.) har mycket av detta "innbyggt" i controllern och man behöver inte bry sig om det i postprocessorn alternativt tar postprocessorn hand om det och man behöver inte bry sig i inställningarna.

Det finns en skillnad mellan Lightburn Core och Pro, och man måste normalt ha Pro för "riktiga" controllers. CORE kan bara generera ren G-code tror jag.
Spännande, i den senaste versionen av Lightburn finns inte möjligheten att ställa lägsta effekt. Det fältet finns helt enkelt inte längre så jag antar att man på något sätt implementerat det hela bättre i programvaran.
ojje

Inlägg av ojje »

säter skrev: 12 oktober 2025, 13:17:46 Tappar den steg även om lasern är avstängd?
Nej, jag skulle säg att den aldrig tappar steg. Det här har något att göra med lasertiming/acceleration
ojje

Inlägg av ojje »

H.O skrev: 12 oktober 2025, 12:53:14 Kan du välja vilken typ av acceleration controllern ska använda (typ constant, S-curve, 3d order och vad mer det brukar kallas)?

Det vanligaste är konstant acceleration, dvs acceleration är antingen på eller av så att säga. När den är "på" ökar eller minskar hastigheten linjärt till acceleration inte längre är "på".

När sådan acceleration används inträffar ett fenomen som kallas för jerk när man börjar och slutar accelerera.

Jämför med när du kör bil och ställer dig på bromsen. Om du inte "lättar" på bromsen strax innan bilen står still så känner du ett tydligt "ryck" i det ögonblick bilen stannar. Det är samma sak med din motor/maskin. Ju hårdare du accelererar desto "värre" blir det där "rycket" när acceleration plötsligt startar/stoppar.

Maskinen är inte oändligt styv, remmar är som gummiband (överdrivet) osv osv. Jag tror det är "rycket" som resulterar i vågigheten du ser när du skruvar upp accelerationen.

Om du har möjlighet, testa S-curve.
Mycket intressant. Jag tror ju att detta har att göra med accelerationen, men hittar ingen möjlighet att ändra typ av acceleration.
Skriv svar