Hjälp med Laserskärning aluminium, ev även CNC
Re: Hjälp med Laserskärning aluminium, ev även CNC
Jag har varit avvaktande att skriva här. Men jag har faktiskt beställt från ett ställe redans scandcut som ligger i Höör här nere i Skåne. Jag har dem ungefär 45 minuter från mig, så det var ju rätt trevligt.
Jag lade in allt på nätet, de bekräftade på någon dag att det såg bra ut. Ca 5 dagar från beställning till att jag kunde komma och hämta delarna! Schysst. Frakten hade kostar 99kr så det är helt ok det också.
Jag fick betala 775kr inkl frakten, men eftersom jag hämtade det så blev det lite billigare!
Det är tillverkat i 5 mm rostfritt stål, så det blev rejäla grejor. Totalt onödigt med 5mm tjock, men men… det får gå! Jag tänkte lite fel tyvärr så skulle ha valt tunnare, tänkte på aluminum först och glömde ändra tjockleken , men men… det löser sig!
Men i alla fall, tack för alla tips!
Www.scandcut.se
Jag fick riktigt bra offerter från
Www.laseronline.se
Samt
Www.repay.se repay syd. 659kr ex moms… så det var bra pris det också!
Edit: glömde lägga till bilden på delarna…
Jag lade in allt på nätet, de bekräftade på någon dag att det såg bra ut. Ca 5 dagar från beställning till att jag kunde komma och hämta delarna! Schysst. Frakten hade kostar 99kr så det är helt ok det också.
Jag fick betala 775kr inkl frakten, men eftersom jag hämtade det så blev det lite billigare!
Det är tillverkat i 5 mm rostfritt stål, så det blev rejäla grejor. Totalt onödigt med 5mm tjock, men men… det får gå! Jag tänkte lite fel tyvärr så skulle ha valt tunnare, tänkte på aluminum först och glömde ändra tjockleken , men men… det löser sig!
Men i alla fall, tack för alla tips!
Www.scandcut.se
Jag fick riktigt bra offerter från
Www.laseronline.se
Samt
Www.repay.se repay syd. 659kr ex moms… så det var bra pris det också!
Edit: glömde lägga till bilden på delarna…
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av MNorrgren 1 augusti 2025, 14:40:25, redigerad totalt 2 gånger.
Låter väldigt fördelaktigt i mina öron. Bara det här att skaffa material är ett problem när man gör saker hemma.
Montano, där jag handlar plåt, tar 5000 :- för en 5mm rostfri plåt 2x1m som är minsta de har. Så använder man
en snutt i hörnet och så blir plåten stående.
Hade varit kul med bilder speciellt på de invändiga hålen som jag förstod behövde lite precision.
Montano, där jag handlar plåt, tar 5000 :- för en 5mm rostfri plåt 2x1m som är minsta de har. Så använder man
en snutt i hörnet och så blir plåten stående.
Hade varit kul med bilder speciellt på de invändiga hålen som jag förstod behövde lite precision.
Ja ursäkta. Uppdaterade förra inlägget, glömde att lägga till bilden. Kom på det nu i efterhand.
Ja verkligen bra pris. Jag har en känsla av att priset kanske är rabatterat pga en förstabeställning, så nästa order har nog en annan prissättning… men ändå, fortfarande bra pris!
Ska ta lite fler bilder och kolla passformen!
Ja verkligen bra pris. Jag har en känsla av att priset kanske är rabatterat pga en förstabeställning, så nästa order har nog en annan prissättning… men ändå, fortfarande bra pris!
Ska ta lite fler bilder och kolla passformen!
5 mm, ja det hade säkert räckt med 2 mm, men bra och fina bitar ialf och better safe than sorry. 
He ingen av sidorna vill öppna min fil som har en hålplatta.
Fick skicka in det istället till en av dom, tror dock tyvärr inte det blir så billigt.

He ingen av sidorna vill öppna min fil som har en hålplatta.

Ja verkligen, det hade räckt långa vägar! Nåja, en tabbe men som kanske inte gör så mycket så. Det är lättare att fixa gängor i 5 mm istället för 2mm. Så det är ju i alla fall något positivt!
Fantastiskt bra bemötande av scandcut och utmärkt information… kan bara rekommendera dem! Svara direkt på Mail, uppdaterar under produktionens gång osv. Så all cred till dem.
Fantastiskt bra bemötande av scandcut och utmärkt information… kan bara rekommendera dem! Svara direkt på Mail, uppdaterar under produktionens gång osv. Så all cred till dem.
Efter att ha bearbetat delarna lite. Tagit bort grader, slipat av ytan osv… verkar schysst! Kunde ha beställt bearbetning men var för snål för det. Har bra verktyg att fixa det själv, tog en 30 minuter str snabbt fixa det. Kan göra det bättre men det kommer duga fint! Ska bara gå över alla kanter med fil så de inte är så vassa… sedan är de klara. Ska man polera upp dem till spegelblank finish?!?! Maybe!!
Snyggt och fina kanter! Men min hålplatta ville laseronline inte göra, kunde slå sig sade han.
De rek vatten eller stansning, stansning i 4 mm tjock rostfritt kräver sin kraft och vet nog ingen som bara gjort en platta. Får leta upp någon med vatten då och hoppas på bra pris, så scandcut nästa.
Edit: Nej sandcuts program säger att det är 3 olika fel på den men det är det inte, bara suck.

Edit: Nej sandcuts program säger att det är 3 olika fel på den men det är det inte, bara suck.
Skumt. Dubbelkolla så du inte har hål eller cirklar som inte är slutna… mycket skumt.
Henry
Lägg gärna upp den. Om du kan och vill. Kikar gärna på det och testar också! Kollar genom filen så den verkar ok.
Lägg gärna upp den. Om du kan och vill. Kikar gärna på det och testar också! Kollar genom filen så den verkar ok.
Mitt CAD program hittar inga geometriska fel, och jag får samma fel med Firefox efter att sidan tuggat en bra tid:
Ej redovisad del. ( 3007 )
Okänt fel på kroppsnivå. ( 3101 )
Kroppen innehåller en isolerad tjockleksyta, vilket inte är acceptabelt.
Vad de betyder och vad som menas med den sista vet jag dock inte, inte haft tid att skicka frågan vidare till dom än heller.
Ha så kul:
Ej redovisad del. ( 3007 )
Okänt fel på kroppsnivå. ( 3101 )
Kroppen innehåller en isolerad tjockleksyta, vilket inte är acceptabelt.
Vad de betyder och vad som menas med den sista vet jag dock inte, inte haft tid att skicka frågan vidare till dom än heller.
Ha så kul: