Varför en 130V lampa i kontaktorlåda?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Varför en 130V lampa i kontaktorlåda?

Inlägg av mrfrenzy »

MiaM skrev: 22 juli 2025, 14:04:27 Britterna må ha en del märkliga idéer, men de verkar ligga högt upp när det gäller elsäkerhet.
De har lite lägre antal dödsfall än oss per capita, men det är nere på så små siffror att man knappt kan jämföra.
I Sverige har vi ca 2-3 dödsfall per år pga elektricitet, i England är det ca 9-10 men de är ju också 6 ggr fler.
Borre

Inlägg av Borre »

DennisCA skrev: 28 juli 2025, 06:08:07 Hmmm nu var det ett tag sen, men jag tyckte det var inkopplat på samma vis då jag öppnade kontaktorn så jag tänkte skyddet har en intern brytare så jag bara körde på.

Jag måste försöka googla på skyddet nog.... men om det funkar som du säger, gissar jag det är NC över signalkontakterna och de öppnar om det slår ut, så tanken är då man ska koppla det i serie med kontaktorns spole.
Ja nu är det svårt att se vad det står osv, men NC (95-96 antagligen) kopplar du i serier med signalen till spolen. Överlastrelän bryter inte faserna utan har bara signalkontakter för indikering av överlast, och i kombination med kontaktor bryter man faserna till lasten.
Motorskyddsbrytare bryter däremot faserna som namnet antyder.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag föreställer mig dock att antal brandtillbud är högre i UK... :)
Tanken med deras skyddstransformator system är främst om maskinerna blir våta så att man inte skall få 240V i sig om man tex glömt den ute medan man sitter och fikar och sedan tar upp den ur en vattenpöl och glömt att dra ur kontakten.
Jag brukar behålla internsäkringen i brittiska stickdon om man använder dem här, gör väl varken till eller från här, men den gör ju heller ingen skada om den sitter kvar.
Skriv svar