Diabildsscanner av en fågelkamera av en hög med objektiv
Re: Diabildsscanner av en fågelkamera av en hög med objektiv
Kolla också vad som händer med bildkvaliteten om du fokuserar maximalt nära. Beroende på optik kanske inte alla våglängder fokuserar ens i närheten av samma ställe.
Man tackar och bugar för erbjudandet. Skulle dock behöva lite mer information först.HUGGBÄVERN skrev: ↑22 maj 2025, 19:58:35 Jag köpte hem en sådan här till typ samma sorts projekt som ditt och tänkte att man skulle kunna, med skruven, skjuta kameran fram och tillbaka men icke. Skruven låser den övre sliden medan hela arrangemanget är väl tänkt att sitta på ett stativ och skjutas fram och tillbaka där.
Om du vill ha den kan jag skicka den till dig för jag har inget behov av den alls.
Jag skulle verkligen behöva något annat än kulleden för att finjustera. Släpper man på låsskruven så öppnar den sig i alla tre rotationsriktningarna samtidigt. Man skulle vilja kunna låsa riktningarna oberoende av varandra. Den där prylen som du har kanske kan fungera bättre. Fattar jag det rätt att den justerar transversellt i både längdriktning och sidled samt roterande i sidled (planet)? Det som saknas är då transversellt i höjdled och roterande i höjdled och bildplanet (vrida bilden). Eller klarar den även det?
Vad gäller längsled (avstånd till diabilden), så har jag än så länge en ide om att justeringen ska vara fjärrstyrd. Så jag behöver fortfarande någon form av släde som kan skjutas med ett servo. För att prova kommer jag att skjuta med en stång kopplad till projektorns egen släde. Då utnyttjar jag projektorns eget servo. Fästet kan synas på vissa av bilderna i form av en vinklad plåt i fronten. Där fäster jag stången med magnet.
Jag misstänker att det kan bli som du säger. Speciellt då sensorns pixlar sitter 5.5 gånger tätare än vad mina befintliga objektiv är tänkta för. Det kan ju rent av vara så att billigare objektiv avsedda för C-fäste (och därmed mindre sensorer) ger bättre resultat än mina kvalitetsobjektiv. Dessa kan inhandlas på t.ex. Electrokit för under tusenlappen. Kvalitet och härkomst mindre känd, men för t.ex. ett teleobjektiv på 25mm specificeras en distorsion på 0.05%. För mig fullständigt oklart vad detta innebär.
Jag önskar att jag hade ett referensdia med en "testbild" för att kunna undersöka kvalititeten på systemet. Det är svårt att avgöra med enskilda diabilder som är tagna av två medelmåttor till fotografer och dessutom har åldrats under 60 år. Har snabbsurfat men hittar ingen "testbild" att inhandla. Mottager tacksamt råd.
Du kan ju alltid köpa ett IT-target.
Distorsion avser ofta geometriska förvrängningar av bilden. (https://en.wikipedia.org/wiki/Distortion_(optics)). Det är såklart inte bra, men det jag tänkte på var mera aberration (https://en.wikipedia.org/wiki/Chromatic_aberration) dvs att de olika våglängderna bryts olika och skapar färgfel. Syns extra bra vid skarpa kontraster, och det är väl bästa sättet att testa det på. Ett dedikerat macroobjektiv är optimerat för att minimera sådana problem vid korta avstånd, men ett "generiskt" teleobjektiv är det ofta inte.
Du kan väl testa med valfri bild placerad där diat skall vara, så länge du kan belysa det ordentligt?
Du kan väl testa med valfri bild placerad där diat skall vara, så länge du kan belysa det ordentligt?
Tack för förklaringen.
Javisst, jag ska testa kvalitet av olika slag när jag fått ihop allt hyfsat mekaniskt, elektriskt och programmatiskt. Det sistnämnda blev betydligt mer jobb än vad jag tänkt mig. Kan skriva lite om det också. Det är inte alls klart.
Det är lite svårt att belysa en icketransparent bild där diat sitter (om det var så du menade). Det gamla objektivröret sitter i vägen. Men för just det kromatiska testet kan jag kanske pressa in vad som helst i en diaram som ger en kontur i periferin. Kanske rent av själva ramen räcker? Går ju även att pressa in ett hårstrå eller sytråd kanske för att få en uppfattning om upplösning.
Javisst, jag ska testa kvalitet av olika slag när jag fått ihop allt hyfsat mekaniskt, elektriskt och programmatiskt. Det sistnämnda blev betydligt mer jobb än vad jag tänkt mig. Kan skriva lite om det också. Det är inte alls klart.
Det är lite svårt att belysa en icketransparent bild där diat sitter (om det var så du menade). Det gamla objektivröret sitter i vägen. Men för just det kromatiska testet kan jag kanske pressa in vad som helst i en diaram som ger en kontur i periferin. Kanske rent av själva ramen räcker? Går ju även att pressa in ett hårstrå eller sytråd kanske för att få en uppfattning om upplösning.
Du kan ju testa din scanner med ett IT8-target
http://www.colorreference.de/targets/index.html
http://www.colorreference.de/targets/index.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mm, den där kan jag testa, men den fokuserar på färgkorrigering om jag fattar det rätt. Förutom det skulle jag vilja få en uppfattning om upplösningen. Något liknande den gamla svenska testbilden med ett antal olika linjetätheter.
Annars kommer nog viss färgkorrigering att bli något som kan behöva göras per diamagasin. Än så länge har jag bara använt två diabilder i prototypbygget. De kommer från två olika magasin från 60-talet. Den ena bilden verkar ha bra färg medan den andra drar mot blått (båda bilderna har en gräsmatta att jämföra med). Så jag gissar att filmerna har åldrats på olika sätt. Har hört andra som sett att vissa filmer kan dra mot gult också. Vi får väl se.
Både vitbalansering och optionell enskild RGB-korrigering finns i kamerabiblioteket. Vi får se när jag börjar testa på allvar vad som behövs. Jag tänker inte nagelfara varje enskild bild, men en gång per magasin kan man väl ratta lite på färgen om det är alldeles uppåt väggarna. I allmänhet är det nog samma filmtyp i angränsande magasin också.
Jag återkommer med frågor om detta när jag fått klart användarsnittet och kan börja prova mer seriöst. Det återstår en del till dess.
Annars kommer nog viss färgkorrigering att bli något som kan behöva göras per diamagasin. Än så länge har jag bara använt två diabilder i prototypbygget. De kommer från två olika magasin från 60-talet. Den ena bilden verkar ha bra färg medan den andra drar mot blått (båda bilderna har en gräsmatta att jämföra med). Så jag gissar att filmerna har åldrats på olika sätt. Har hört andra som sett att vissa filmer kan dra mot gult också. Vi får väl se.
Både vitbalansering och optionell enskild RGB-korrigering finns i kamerabiblioteket. Vi får se när jag börjar testa på allvar vad som behövs. Jag tänker inte nagelfara varje enskild bild, men en gång per magasin kan man väl ratta lite på färgen om det är alldeles uppåt väggarna. I allmänhet är det nog samma filmtyp i angränsande magasin också.
Jag återkommer med frågor om detta när jag fått klart användarsnittet och kan börja prova mer seriöst. Det återstår en del till dess.