Nixie Clock 3 - The Final Solution
- Illuwatar
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
- Skype: illuwatar70
- Ort: Haninge
- Kontakt:
Man får själv växla mellan tid eller datum som det är gjort nu. Eftersom allt ligger i mjukvara skulle det vara möjlig att få en annan funktion på detta. Att lägga till en bygling skulle kräva en förändring på kortet, vilket är svårare att utföra. Det primära nu är att få grundfunktionerna klara samt göra lådan till det exemplar av klockan som skall bli present. Sedan kan man leka vidare om man vill.
- Illuwatar
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
- Skype: illuwatar70
- Ort: Haninge
- Kontakt:
Har nu börjat med chassit till klockan. Har än så länge bara råkapat bitarna som skall användas: aluminium i botten, plexi på toppen (så man ser kretskortet) och massiv ek i sidorna. Plåten och plexin var inga större problem att kapa (se mitt första nixie-bygge), men ek-listerna (20 x 65 mm) var lite mer jobb med. De är skurna som en tavelram (hörnen i 45 graders vinkel) - listerna används dessutom på högkant (lådan blir därmed 65 mm hög). En geringssåg med nytt fintandat blad fixade denna bit.
Planen är att gömma power-delen under kretskortet, därav höjden på lådan. Klockan blir inte så djup i gengäld samt man slipper se veroboardet som kraftenheten sitter på.
Nästa hinder att övervinna är att fräsa spår i eklisterna så att både botten och locket fälls in och inte sticker upp ovanför trä't. En nyinköpt handöverfräs skall förhoppningsvis lösa detta problem (Clas Ohlson är en hemmapulares bästa vän). Om inte så blir det att göra det för hand på något sätt.
Slutligen så återstår lite i programmeringen. Det mesta är klart, återstår lite logik kvar i datuminställningsdelen.
To be continued...
Planen är att gömma power-delen under kretskortet, därav höjden på lådan. Klockan blir inte så djup i gengäld samt man slipper se veroboardet som kraftenheten sitter på.
Nästa hinder att övervinna är att fräsa spår i eklisterna så att både botten och locket fälls in och inte sticker upp ovanför trä't. En nyinköpt handöverfräs skall förhoppningsvis lösa detta problem (Clas Ohlson är en hemmapulares bästa vän). Om inte så blir det att göra det för hand på något sätt.
Slutligen så återstår lite i programmeringen. Det mesta är klart, återstår lite logik kvar i datuminställningsdelen.
To be continued...
-
- Inlägg: 700
- Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38
Om du inte lyckas att fräsa spåren i ek listerna gå till närmsta snickeri... dem fräser dem spåren på 10 min... för typ tja... 100kr max... eller varför inte ngt träbolag? Dem har väl skivsågar där... man kan oftast höja och sänka dem borden... borde kunna "fräsa" med den alltså...
Det brukar inte vara några problem att få hjälp... bara berätta vad du ska ha det till så är det ngt utöver det vanliga dem bruka hjälpa till med så har du förgyllt deras dag... (enformiga jobb är det ju... tja... kanske inte snickare men träbolags arbetare)
//Rille
Det brukar inte vara några problem att få hjälp... bara berätta vad du ska ha det till så är det ngt utöver det vanliga dem bruka hjälpa till med så har du förgyllt deras dag... (enformiga jobb är det ju... tja... kanske inte snickare men träbolags arbetare)
//Rille
- Illuwatar
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
- Skype: illuwatar70
- Ort: Haninge
- Kontakt:
Bottenplattan är nu klar samt den förbättrade strömförsörjningen. Den jag hade först använde 4.5VA trafo, som var lite klent vilket visade sig som onormalt hög temperatur i trafon. En på 10VA (fortfarande 220V/6V vänd åt "fel håll") är bättre. Dessutom sitter den mot bottenplåten så lite extra kylning erhålls.
Bottenplattans konstruktion tillåter även framtida tillbyggnad eftersom det är så pass mycket plats kvar.
Denna bild visar ungefär hur slutresultatet kommer se ut. Jag tejpade ihop träbitarna bara för att testa att de passade runt kretskortet som tänkt. De skall fästas ihop med vinklar på insidan när fräsningen är klar. Efter lite putsning med fint sandpapper skall träet behandlas med någon form av olja eller liknande.
Bottenplattans konstruktion tillåter även framtida tillbyggnad eftersom det är så pass mycket plats kvar.
Denna bild visar ungefär hur slutresultatet kommer se ut. Jag tejpade ihop träbitarna bara för att testa att de passade runt kretskortet som tänkt. De skall fästas ihop med vinklar på insidan när fräsningen är klar. Efter lite putsning med fint sandpapper skall träet behandlas med någon form av olja eller liknande.
-
- Inlägg: 700
- Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38
- Illuwatar
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
- Skype: illuwatar70
- Ort: Haninge
- Kontakt:
Har nu lyckats med fräsjobbet:
Det slutade med att den hederliga Dremeln användes. Det finns ett fräsbord till denna eminenta maskin, vilket gjorde detta möjligt. En vanlig överhandsfräs är för klumpig och handjaga blir aldrig lika noggrant. Synd bara att Dremeln inte kan ta större verktyg än 3.2mm - en pinnfräs på 4mm hade inte varit dumt att använda. Dremel-frässtålen är lite för fjolliga för denna typ av jobb. Jag fick fräsa av en liten bit åt gången för att inte överbelasta maskinen.
Jag har även gjort en förändring i strömförsörjningens konstruktion. Eftersom jag inte har lyckats hitta en strömadapter på 9VAC/2A (Clas Ohlsons modell klarar bara max 1A, vilket är för klent) kommer hela nätdelen byggas in i klockan. En 9V toroid på 30VA med tillhörande säkring och apparatsladd har lagts till. Detta gav som bieffekt att rörspänningen blev för hög (rörströmmen ökade från 4.5mA till 8.2mA) vilket kommer lösas med ett effektmotstånd i anodkretsen. En toroid med lägre spänning hade varit den bästa lösningen, men nu hade jag bara nämnda trafo hemma och ett effektmotstånd är trots allt billigare än en toroidtrafo.
Det slutade med att den hederliga Dremeln användes. Det finns ett fräsbord till denna eminenta maskin, vilket gjorde detta möjligt. En vanlig överhandsfräs är för klumpig och handjaga blir aldrig lika noggrant. Synd bara att Dremeln inte kan ta större verktyg än 3.2mm - en pinnfräs på 4mm hade inte varit dumt att använda. Dremel-frässtålen är lite för fjolliga för denna typ av jobb. Jag fick fräsa av en liten bit åt gången för att inte överbelasta maskinen.
Jag har även gjort en förändring i strömförsörjningens konstruktion. Eftersom jag inte har lyckats hitta en strömadapter på 9VAC/2A (Clas Ohlsons modell klarar bara max 1A, vilket är för klent) kommer hela nätdelen byggas in i klockan. En 9V toroid på 30VA med tillhörande säkring och apparatsladd har lagts till. Detta gav som bieffekt att rörspänningen blev för hög (rörströmmen ökade från 4.5mA till 8.2mA) vilket kommer lösas med ett effektmotstånd i anodkretsen. En toroid med lägre spänning hade varit den bästa lösningen, men nu hade jag bara nämnda trafo hemma och ett effektmotstånd är trots allt billigare än en toroidtrafo.