Nixie Clock 3 - The Final Solution

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Man får själv växla mellan tid eller datum som det är gjort nu. Eftersom allt ligger i mjukvara skulle det vara möjlig att få en annan funktion på detta. Att lägga till en bygling skulle kräva en förändring på kortet, vilket är svårare att utföra. Det primära nu är att få grundfunktionerna klara samt göra lådan till det exemplar av klockan som skall bli present. Sedan kan man leka vidare om man vill.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2566
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

matseng skrev:Doh! Läs texten ovanför din fråga. Där står det exakt vad lysdioderna gör.
Ahh.. Undrar om jag är trött, senil eller om det helt enkelt inte stod där när jag skrev mitt inlägg.. Jag tror på en kombination av de två första :).
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har nu börjat med chassit till klockan. Har än så länge bara råkapat bitarna som skall användas: aluminium i botten, plexi på toppen (så man ser kretskortet) och massiv ek i sidorna. Plåten och plexin var inga större problem att kapa (se mitt första nixie-bygge), men ek-listerna (20 x 65 mm) var lite mer jobb med. De är skurna som en tavelram (hörnen i 45 graders vinkel) - listerna används dessutom på högkant (lådan blir därmed 65 mm hög). En geringssåg med nytt fintandat blad fixade denna bit.

Planen är att gömma power-delen under kretskortet, därav höjden på lådan. Klockan blir inte så djup i gengäld samt man slipper se veroboardet som kraftenheten sitter på.

Nästa hinder att övervinna är att fräsa spår i eklisterna så att både botten och locket fälls in och inte sticker upp ovanför trä't. En nyinköpt handöverfräs skall förhoppningsvis lösa detta problem (Clas Ohlson är en hemmapulares bästa vän). Om inte så blir det att göra det för hand på något sätt.

Slutligen så återstår lite i programmeringen. Det mesta är klart, återstår lite logik kvar i datuminställningsdelen.

To be continued...
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Vill ha bilder på låddan
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det blir när den ser ut som en låda...
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Om du inte lyckas att fräsa spåren i ek listerna gå till närmsta snickeri... dem fräser dem spåren på 10 min... för typ tja... 100kr max... eller varför inte ngt träbolag? Dem har väl skivsågar där... man kan oftast höja och sänka dem borden... borde kunna "fräsa" med den alltså...

Det brukar inte vara några problem att få hjälp... bara berätta vad du ska ha det till så är det ngt utöver det vanliga dem bruka hjälpa till med så har du förgyllt deras dag... (enformiga jobb är det ju... tja... kanske inte snickare men träbolags arbetare)

//Rille
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Programmeringen är nu klar. Nu kan man inte ställa vare sig tiden eller datumet till ogiltiga värden. Nu återstår den mekaniska biten innan klockan är klar.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Bottenplattan är nu klar samt den förbättrade strömförsörjningen. Den jag hade först använde 4.5VA trafo, som var lite klent vilket visade sig som onormalt hög temperatur i trafon. En på 10VA (fortfarande 220V/6V vänd åt "fel håll") är bättre. Dessutom sitter den mot bottenplåten så lite extra kylning erhålls.

Bild

Bild

Bottenplattans konstruktion tillåter även framtida tillbyggnad eftersom det är så pass mycket plats kvar.

Bild

Denna bild visar ungefär hur slutresultatet kommer se ut. Jag tejpade ihop träbitarna bara för att testa att de passade runt kretskortet som tänkt. De skall fästas ihop med vinklar på insidan när fräsningen är klar. Efter lite putsning med fint sandpapper skall träet behandlas med någon form av olja eller liknande.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2566
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Snyggt!
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Jävligt stiligt
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

ska du inte ha ett toplock
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Illuwatar skrev:Har nu börjat med chassit till klockan. Har än så länge bara råkapat bitarna som skall användas: aluminium i botten, plexi på toppen (så man ser kretskortet) och massiv ek i sidorna.
Läs gärna tråden innan du frågar. Ofta finns svaren där.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

oj jag e lite trög efter nationella proven. sorry
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har nu lyckats med fräsjobbet:

Bild

Bild

Det slutade med att den hederliga Dremeln användes. Det finns ett fräsbord till denna eminenta maskin, vilket gjorde detta möjligt. En vanlig överhandsfräs är för klumpig och handjaga blir aldrig lika noggrant. Synd bara att Dremeln inte kan ta större verktyg än 3.2mm - en pinnfräs på 4mm hade inte varit dumt att använda. Dremel-frässtålen är lite för fjolliga för denna typ av jobb. Jag fick fräsa av en liten bit åt gången för att inte överbelasta maskinen.

Jag har även gjort en förändring i strömförsörjningens konstruktion. Eftersom jag inte har lyckats hitta en strömadapter på 9VAC/2A (Clas Ohlsons modell klarar bara max 1A, vilket är för klent) kommer hela nätdelen byggas in i klockan. En 9V toroid på 30VA med tillhörande säkring och apparatsladd har lagts till. Detta gav som bieffekt att rörspänningen blev för hög (rörströmmen ökade från 4.5mA till 8.2mA) vilket kommer lösas med ett effektmotstånd i anodkretsen. En toroid med lägre spänning hade varit den bästa lösningen, men nu hade jag bara nämnda trafo hemma och ett effektmotstånd är trots allt billigare än en toroidtrafo.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Synd bara att Dremeln inte kan ta större verktyg än 3.2mm - en pinnfräs på 4mm hade inte varit dumt att använda.
Köp en borrchuck till dremel på clas ohlsson. Kostar ringa 89 kr.
Skriv svar