Philips PM3065 oscilloskop 100 MHz, hur reparera?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ASEA

Re: Philips PM3065 oscilloskop 100 MHz, hur reparera?

Inlägg av ASEA »

Lite dum konstruktion det där.

Från felsökningsvinkel så hade det ju varit bra att kunna köra kortet löst då kan man ju utesluta om det är fel i nätdelen eller om det är nåt längre in i kedjan.
Men troligtvis behöver man ordna med konstgjord belastning på sekundärsidan för att göra det.

Får du växelspänning inne i switchkretsen så borde det ju tyda på att den är igång iallafall. :humm:
Vet inte hur tillförlitligt det är att mäta med multimeter där egentligen då switchfrekvensen säkert är långt över en normal multimeters bandbredd.

Har du servicemanualen? Vad säger den?
Det brukar ju anges en felsökningsordning/procedur.
De där X-mätpunkterna, finns det ingen data på vad det ska vara för värden där?
Haralt

Inlägg av Haralt »

Det är så dumt att vänstra bärhandtagets axel går in i nätdelskretskortet, man måste försöka dra ut den skänkeln på bärhandtaget för att kunna dra kretskortet uppåt.

Här nedan komponentplaceringen och större schema även visande sekundärsidan på transformatoren.

Switch-frekvensen beror på matningsspänningen. Vid 230 Volt anges vara 45 kHz. (för 110 V är den 30 kHz).
Flyback-konverteraren består av transistorerna V6014 och V6018.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Haralt 20 april 2025, 20:24:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

När du kan och vet vad som behöver bytas så sätt ihop ett kit med (en påse) friska komponenter och sälj på EBAY.
Tror, i vilket fall jag, att det finns spekulanter.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tyvärr är ju dessa kort läskiga att mäta på pga spänningarna och frekvensen.

Kan det gå lättare att mäta med ström på och allt inkopplat ifall du ordnar förlängning av någon av kablarna, kanske 230V in?

Hoppas nån annan har bättre förslag, men det kan väl vara läge att mäta likspänningsnivåer ungefär överallt i switchkretsen. Det sitter väl några seriemotstånd från >300V DC till switchkretsen. Lyckas de driva tillräckligt med spänning för att switchkretsen ska kunna starta?

Det känns som att dioderna kanske gått sönder på grund av att switchkretsen i sig fått sin stora trissa att leda konstant för länge.

Jag erkänner att jag har inte koll på vad oscilloskop brukar dra, men med tanke på att en svartvit 12" TV brukar dra 1A på 12V DC och en skvätt mer effekt på AC (pga förluster) så känns 60W nästan mycket. :)
Haralt

Inlägg av Haralt »

Nu mätte jag på plats på kretskoret glättningskondensator för +5V C6102(680 μF) och får "incircuit leaky" esr=0,24 Ohm.
Så jag löder bort ena benet och mäter igen och får 822,4 μF och esr=0,00 Ohm, jag mäter igen får 819,8 μF och esr=0,00. Se bild!
Konstigt, den har högre kapacitans än då den var ny Är det möjligt? Kan elektrolytkondensatorer bli bättre med tiden?

Jag löder bort den större glättningskondesatorn för +5V C6101(6800 μF) och mäter på den och får 6407 μF och esr=0,00 Ohm.
Den mäter 6 % lägre värde jämfört märkning, är OK. Toleransen är väl +-/20 %.
Senast redigerad av Haralt 20 april 2025, 20:26:18, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag tror det kan se ut så om det blir DC-läckage i elektrolytkondensatorer. Prova att ladda upp den och se om den håller spänning / drar ström, kanske?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

De är inte så snäva toleranser på kapacitansen, 20% är inga konstigheter på en elektrolyt.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Det är kopparbanor på båda sidorna av nätdelskretskortet, så knepigare att se hur komponeneter är kopplade med varandra.
Det finns en högspänningsdel på detta nätdelskretskort, 15 000 Volt, det går en röd "tändkabel från en slags transformator på elnätskretskoret till katodstråleröret, ansluten med stordiameter gummipropp.
Litet otrevligt att ha 15 000 Volt på ett kretskort, man mäter på.

Det står skåpet drar vid 220 Volt ca 45 W, på sidan 11-3 i servicemanualen.
Senast redigerad av Haralt 5 april 2025, 13:19:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Den ledningen är iofs normalt väl isolerad och också svårt att missa. Viktigt att komma ihåg är att jorden, som ofta är en fjäderbelastad fläta runt röret osv, måste vara ansluten eftersom den ihop med högspänningsanslutningen är de två polerna på vad som i praktiken fungerar som en kondensator i röret.

Tycker att fokusspänningen är läskigare för den har ofta så klen isolering att man kan tro att det är "vanlig" spänning. Vet inte vad för spänning den har i ett oscilloskop, men fritt ur minnet så i en TV eller monitor med upp till 27kV på högspänningen så tror jag att fokusspänningen kan vara 5kV eller liknande.

Men så länge oscilloskopets nätdel inte startar så blir det heller ingen spänning på dessa, som tur är.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Jag mäter på plats på kortet +10 V ref spänningens kondensator C6402(märkt 68 uF) och får "in circuit/leaky" och esr=0,10. Löder bort ena benet och får 35,9 uF och esr=0,97 Ohm, se bild!
Så den har betydligt lägre kapacitans än märkningen. Är väl åldrad och sliten då, men inte tokdålig. Esr 0,97 Ohm är väl OK?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Den är nog kass. Har du tur så är det bootstrap kondensatorn till nätdelen, det skulle då kunna vara ditt problem!

Har inte kollat schemat
Haralt

Inlägg av Haralt »

Jag mäter runt litet på inlödda aktiva komponenter(dioder, zenerdioder transistorer) på nätdelskortet.

Det sitter 2 st motstånd parallellt över en zenerdiod, ser litet konstigt ut, se bild.
Är motstånden verkligen på ynkliga 1 Ohm, eller ser jag fel?

För motstånd R6017 står i reservdelslistan "MRS25 1% 1E"
Vad betyder MRS25? och 1E ?

V6014(BUZ80) ser konstig ritad ut på schemat, är det en transistor?
Är bas och emitter ihopkopplade, ser ut så på schemat?
Senast redigerad av Haralt 20 april 2025, 20:29:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

1E = 1.0 Ohm

edit: BUZ80, nej de är inte ihopkopplade, den har 3 ben GDS ("gör det själv") i ordning 1 till 3. Mät och kolla så att pin 2 och 3 inte är kortslutna. Isf, byt trissan.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Nätdelen har en "crowbar" OVP med en tyristor tvärs över 48V, är denna hel?
Om +5V drar iväg eller -6.4V uteblir så kortsluter tyristorn +/- 48V om jag tolkar schemat rätt..

Motståndet som nämns är 1ohm. Finns det någon speciell märkning vid det i listan med ett utropstecken i en triangel? Då är det ett flamsäkert säkringmotstånd och _måste_ bytas mot ett sådant. De har ofta en grönblå grundfärg. Tillägg, ser nu att de finns med på fotot, de ser ut att kunna vara säkringsmotstånd. Zenern parallellt kan möjligtvis ha en funktion efter att dessa motstånd brunnit. Den sitter tvärs över 0.5 ohm, det "känns" som något special. Läs i servicemanualens funktionsbeskrivning.

Rörsockeln har antagligen mer än fokusspänning att tänka på. Ett scope har till skillnad mot en TV avlänkningsplattor som skall hållas nära (ett par hundra volt) från jord. Därför matas katoden vanligen med ungefär minus 1.5kV. Givetvis håller glöd och allt annat däromkring även enna spänning. 15kV accelererar sedan elektronerna ytterligare efter de passerat plattorna. På det sättet är strålen även "mjukare" när den avlänkas så detta kräver lägre spänning.
Haralt

Inlägg av Haralt »

V6018 (BUZ80) på plats på kortet, mätning med multimeterns diodtest(anges ge 2,8 Volt ut och 1 mA mätström) mellan 2 ben, ger summerton för alla kombinationer mellan 2 ben. Dvs lägre än 30 Ohm. Verkar suspekt, Kass?
Jag får väl löda bort den och mäta på den bortlödd. Det ligger någon slags gummiduk mellan BUZ80 och alu-kylplåten. Brukar man inte istället ha glimmerbricka, eller kylpasta?
Senast redigerad av Haralt 6 april 2025, 13:00:15, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar