Huawei router yttre wifi antenn?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
l2t

Re: Huawei router yttre wifi antenn?

Inlägg av l2t »

Ok. efter lite efterforskning så verkar det som man enbart kan ansluta 1 extender till modemet.
Så man kan inte förlänga det i rad med flera.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

”Modem” betyder det wifi accesspunkt?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Du kan ansluta 1st unifi accesspunkt med kabel till modemet, sedan kan du sätta en till på andra sidan av lokalen som ansluter trådlöst till den första och vidaresänder signalen.
Då har du 3st olika enheter dina givare kan ansluta till.
1. Huawei-modemet
2. Accesspunkten ansluten med kabel
3. Trådlösa accesspunkten

Givetvis kan man sätta en switch och ansluta hur många accesspunkter som helst. Switchen matar också ström genom nätverkskabeln.

https://www.kjell.com/se/produkter/natv ... XgEALw_wcB

Vill man inte dra kabel kan man bara sätta alla accesspunkterna vid valfritt vägguttag och låta dem ansluta trådlöst sinsemellan (men det blir långsamt). På ett ställe har jag 7st i kedja. Första får 100 Mbit och sista ca 10 Mbit vilket räcker för några växelriktare och elbilsladdare.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Sonoff temp och luftfuktighet. Med och utan display... ZIGBEE, kopplas enkelt till HomeAssistant mha Sonoffs dongel https://sonoff.tech/product/gateway-and ... le-plus-e/

https://sonoff.tech/product/gateway-and ... s/snzb-2d/
https://sonoff.tech/product/gateway-and ... s/snzb-02/

Jag har alla tre. :)

Edit: Zonoff-dongeln pratar utan problem med IKEA-prylar.
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Men den dongeln o zigbee är väl 2,4 Ghz?
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Ja en UNIFI accesspunkt är ofta ett bra val. Det är dock värt att kolla att de enheter man vill ansluta kan dra nytta av olika finesser och varianter som UNIFI AP erbjuder och om den har riktad funktion eller är mer allmän-strålande.
För den saken skull så lan det vara värt att påpeka att det inte är sektor-antenner i översta bilden ovan och de har inte mer medveten riktverkan än Huawei-modemet.

De UNIFI-enheter som visades i tidigare inlägg, viewtopic.php?p=1838187#p1838187 där har LongRange-varianten tre antenner som kan kopplas in på lite olika sätt till de två radio-enheterna. Det är inte sektor-antenner och antennerna har ingen egentlig riktverkan.

Det är antenner av typen dubbelband PIFA , hopknycklade versioner av monopoler.
Den kompletta antennen är i grunden tre dipoler, där övriga tre monopoler som behövs för att skapa dipoler utgörs av speglingar i jordplanet.
Det finns ingen medveten riktverkan, den är försumbar. De tre antennerna har som funktion att medge tre olika polarisationer för ökad kanalbandbredd, under förutsättning att den kommunicerade enheten klarar samma sak.

Dess strålningsmönster motsvarar i huvudsak ståendes dipoler, vinkelrätt relativt jordplanet, så det är sämst mottagning rakt framifrån centrumlinjen medan det är rundstrålande åt sidorna.

Det är samma med denna enhet som för Huawei-modemet att stor del av utsänd effekt går förlorad bakom enheten om den hängs på en vägg eller i ett tak. Samma sak här att man kan återspegla en hel del av denna förlust mha av en stor metallreflektor. I princip räcker det med en betydligt mindre reflektor men för bra resultat krävs då instrument för att korrigera antenn-impedansen.
Reflektorfunktionen är samma funktion som man ser på TV-antenner med reflektor bakom dipolen.

FCC skriver om antennen ungefär samma som min beskrivning:
https://fccid.io/SWX-UAPACLR/Test-Repor ... rt-2713079 :
The antenna used in this product is Dual band tri pol antenna. And the maximum Gain of this antenna is 3 dBi.

De 3 dBi som omnämns är typvärde på dessa antenner. En dipol utan riktvekan med yttre element har teoretiska max 360 graders gain i horisontalplanet på 2.15 dBi men då jordplan och antenn i detta fall är rätt oregelbundet och snittet av utstrålningen är under 2 dBi kommer det pga av oregelbundenheterna ändå finnas enstaka riktningar med utstrålning på 3 dBi.

Om Huwaei-modemet är friskt kommer det tillsammans med en reflektor ha liknande täckning men kommer svara annorlunda pga av att dess PCB-antenner är orienterade på annat sätt relativt en metallreflektor, mer likt en Yagi-antenn och kommer därför att få lite mer riktverkan med sämre sidotäckning relativt longrange UNIFI-varianten ovan.

Den nedre UNIFI-varianten ovan har aantenner med motsvarande placering som Huaweei-modemet men har en tydlig skillnad då det är en metall-struktur som står 5-10 mm ovan PCB med fullt jordplan.
Huaweimodemet antenner som inte har någor jordplan, då de är i plan med PCB, kommer därför att mer påverkas av vad som finns bakom antennerna ur impedanssynpunkt. Därmed så bortfaller behovet att placera ett UNIFIs PCB på några centimeters höjd ovan en yttre reflektor då det redan finns ett jordplan som belastar antennen i denna riktningen. Däremot så betyder denna separatjordning inte att strålningsförluster bakåt minskar utan reflektor.

Om det för bästa täckning kräver takmontering så blir kablaget så mycket enklare med en accesspunkt och man kan lite enklare nå RJ45-uttagen om man inte monterar Huaweimodemet i taket.
För bäst nyttjande av radio, radion på Huawei-routern kan täcka en halva av lokalen medans accesspunktens radio hanterar andra halvan för mer optimalt täckning. Det brukar dock ibland bli lite krångel med handover.
Huawei har sitt eget patenterade protokoll för att lösa det, men det fungerar bara med deras egna accesspunkter och routrar. Tror det protokollet kallas link+.
danei skrev: 27 december 2024, 21:47:52 En accesspunkt är inte en ”antenn” routrar har inte antenner, det har accesspunkter, även om de inte sällan är sammanbyggda. Jag trodde nog att man åtminstone skulle stöta på rimliga vokabulär här.
Nej accesspunkten har inte antenner, Det har den ingen nytta av.
Jag trodde nog att man åtminstone skulle stöta på i sak korrekta uttryck här.

Du förstår inte dina egna kullerbyttor i kvadrat.
Ordet "vokabulär" betyder "ordförråd".
https://tyda.se/search/vokabul%C3%A4r
Så det var inte de rimliga ordförråd du förväntade? :badgrin:

Visst är det rimligt som du skriver att en accesspunkt ger access via något medium men det är inget krav att den ska ha radio och då är antenner utan ett rätt meningslöst tillbehör.
Som ofta är det bara ett antagande eftersom det är så det oftast är, att man hittar antenner i eller utanför en radiobaserad accesspunkt och har man aldrig hört talas om annat ät det lätt att som du, tro att det alltid finns antenner i anslutning till en accesspunkt eller router för den delen.

Det är rätt att routrar i sej inte behöver antenner. Om det finns radio för kommunikation upp eller nedströms till routern så behöver dock radion lämplig antenn om RF-signalen inte direktkopplas via koaxialkabel direkt till mottagande enheter.
Koppartråd och fiber är inte helt ovanligt alternativ eller komplement till varandra och är fler systemenheter än en router integrerade kan de vara integrerade på samma PCB med lite koppar-mönster som transmissionsledare mellan enheterna.

Just vad gäller accesspunkter med alternativ till konventionell radio är detta något som återkommer med jämna mellanrum med kombinerad takbelysning och accesspunkt. Brukar kallas Li-Fi.
1-s2.0-S1573427722000352-gr17.jpg
Dessa accesspunkter behöver ingen dedicerad antenn.

Som med mycket så går det påpeka att något är felaktigt benämnt och t.ex. ses som en antenn när det kan vara en hel del mer funktioner i en accesspunkt förutom en passiv antenn och det finns accesspunkter med inbyggd radio som säljs utan antenner. Uttagen finns då vanligen för antenn och lämnar fältet fritt för valet av antenner typ bredstrålande på större samlingsplatser eller antenner med hög riktverkan för att ge access på långa avstånd om man inte rent av använder laser för bättre/kompaktare antenn för riktverkan.

Ytterligare variant på accesspunkt utan radio eller konventionell antenn: https://canovate.com/en/product/network ... 16fk-ip65/

Det är inget som normalt förekommer inom hem-nätverk men det är inte så adekvat att påstå att en access-punkt kräver antenn. Möjligen har många accesspunkter integrerad radio och då kan antenn vara bra ur radions synpunkt, inbyggd eller externt tillbehör.

Det är möjligt att TS blandade begreppen access-punkt och antenn eller helt enkelt såg det som en systemenhet som möjliggjorde en extern antenn med dess integrerade tillbehör att åstadkomma en bättre placering i lokalen relativt routerns radio och antenner föredragna placering, vilket i detta fallet är korrekt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

l2t skrev: 28 december 2024, 16:38:15 Ok. efter lite efterforskning så verkar det som man enbart kan ansluta 1 extender till modemet.
Huawei har sitt egna protokoll för att hantera accesspunkter och andra modem. Kallas link+.
Det funkar bara med andra Huawei-enheter märkta med "Link+".
Det ska ge bättre handover säjs det men jag vet inte relativt vad man jämför mot. Det är ofta ett problem att få störningsfri handover när man rör sej över större ytor.

Om det är Link+ som avses som att man bara hanterar en extender eller om det även gäller andra typer av protokoll?
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Det gällde Shelly som extender.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

E Kafeman skrev: 28 december 2024, 18:36:35
l2t skrev: 28 december 2024, 16:38:15 Ok. efter lite efterforskning så verkar det som man enbart kan ansluta 1 extender till modemet.
Huawei har sitt egna protokoll för att hantera accesspunkter och andra modem. Kallas link+.
Det funkar bara med andra Huawei-enheter märkta med "Link+".
Det ska ge bättre handover säjs det men jag vet inte relativt vad man jämför mot. Det är ofta ett problem att få störningsfri handover när man rör sej över större ytor.

Om det är Link+ som avses som att man bara hanterar en extender eller om det även gäller andra typer av protokoll?
Får en känsla att du vet vad du pratar om. Är det så att du har pluggat Cisco CCNP och bemästrar OSI-modellen på din fem fingrar. Eller är du bara allmänt intresserad av nätverk.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Vet inget om nätverk och i synnerhet om OSI i vet jag inte vad det är .
Det närmsta jag kommer trådlösa nätverk är att jag utvecklar designhjälpmedel för de antenn-tekniker sim sysslar med "embedded antennas" och de designkriterier som är relaterade till plats/tid/polarisations diversitet och på annat sätt multiplexade signalströmmar.
Fast just nu är det S11 mätningar och tomografi-relaterad matte som tar min mesta tid inom detta området.
Snarlikt fiskelod som ritar upp sjöbotten genom att lyssna på ekot från egna pulser fast jag använder nätverks-analysator.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

E Kafeman skrev: 28 december 2024, 18:29:32
danei skrev: 27 december 2024, 21:47:52 En accesspunkt är inte en ”antenn” routrar har inte antenner, det har accesspunkter, även om de inte sällan är sammanbyggda. Jag trodde nog att man åtminstone skulle stöta på rimliga vokabulär här.
Nej accesspunkten har inte antenner, Det har den ingen nytta av.
Jag trodde nog att man åtminstone skulle stöta på i sak korrekta uttryck här.
Underförstått är de WiFi accessupunkter vi pratar om. De har definitivt antenner.
E Kafeman skrev: 28 december 2024, 18:29:32 Du förstår inte dina egna kullerbyttor i kvadrat.
Ordet "vokabulär" betyder "ordförråd".
https://tyda.se/search/vokabul%C3%A4r
Så det var inte de rimliga ordförråd du förväntade? :badgrin:
Jag förväntade mig att man vet vad en antenn är och inte kallar en accesspunkt för antenn. Eller benämner en accesspunkt router mm.
Visst är det rimligt som du skriver att en accesspunkt ger access via något medium men det är inget krav att den ska ha radio och då är antenner utan ett rätt meningslöst tillbehör.
Som ofta är det bara ett antagande eftersom det är så det oftast är, att man hittar antenner i eller utanför en radiobaserad accesspunkt och har man aldrig hört talas om annat ät det lätt att som du, tro att det alltid finns antenner i anslutning till en accesspunkt eller router för den delen.
När vi pratar WiFi är det uppenbart att en accesspunkt har antenner. En router har det dock inte, men kan absolut vara integrerad i samma enhet dom en accesspunkt.

[/quote]
Som med mycket så går det påpeka att något är felaktigt benämnt och t.ex. ses som en antenn när det kan vara en hel del mer funktioner i en accesspunkt förutom en passiv antenn och det finns accesspunkter med inbyggd radio som säljs utan antenner. Uttagen finns då vanligen för antenn och lämnar fältet fritt för valet av antenner typ bredstrålande på större samlingsplatser eller antenner med hög riktverkan för att ge access på långa avstånd om man inte rent av använder laser för bättre/kompaktare antenn för riktverkan.
Här har ju tydligen skribenten en enhet med accesspunkt (aven om den benämns router) och efterfrågar en extern antenn, och någon rekommenderar en accesspunkt som antenn….

Jag tycker att nivån många gånger är gör låg vilket gör diskussioner röriga och inte särskilt givande.
Man bör kanske hitt andra ställen att diskutera på.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

danei skrev: 28 december 2024, 16:34:21 Shelly kan jag inte. Men med zigbee blir alla nätanslutna delar en nod i ett mesh-nät.
Även om det kanske är uppenbart så här är det kanske bra att förtydliga om nätansluten avser anslutning till ett mesh-nät eller till elnätet :wink:

==========================

Men, hur som helst, strunta i allt med "gemensamma" nätverk ifall du inte absolut måste kunna flytta grejer fritt, speciellt medan de är i drift.

Sätt bara upp en accesspunkt långt från routern, och låt klienter närmast accesspunkten köra mot accesspunkten, och klienter närma routern köra mot routern.

Vet inte hur din hemautomatisering fungerar men antar att klienterna pratar IP med någon slags serverfunktion - detta bör fungera oavsett om alla klienter sitter på samma wifi eller på olika wifi.

Men: Jag skulle nog rekommendera en separat DHCP-server till alla hemautomatiseringsgrejer (och om du vill även allt annat) så att det lokala nätverket är igång även om routerburken startar om eller på annat sätt lagt av. Detta såklart förutsatt att servermojängen ligger lokalt. (Har aldrig labbat med home assistant)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hela tanken med mesh är ju att man ska kunna flytta runt noderna. Jag syftade tidigare på elnätsdrivna zigbee prylar. De blir noder i mesh nätet.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, men om det är t.ex. automatisering av dörröppnare, ventilationsspjäll, fast installerade/monterade/placerade lampor, markiser eller vad det nu kan vara, så spelar det ju ingen roll ifall de går att flytta lätt eller inte.
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Detta projektet är tyvärr nedlagt pga uppsägning från mitt arbete.
Köpte ju 1 st Unify acesspunkt och poe injektor för att testa men har ingen nytta av den nu.
Lägger upp under säljes.
Skriv svar