Styra pump med kontaktor

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ajje

Re: Styra pump med kontaktor

Inlägg av ajje »

Mattias82 skrev: 13 december 2024, 12:51:23
Angående jordfelsbrytare, har flera (nya) kabelvindor, så som denna:
https://www.proffsmagasinet.se/el-belys ... q6EALw_wcB
Där sitter det en röd knapp, är det någon form av jordfelsbrytare eller är det någon annan sorts brytare? Typ brytare för överbelastning?
Det är en termosäkring som löser ut om vindan blir för varm.

Kabelvindor hanterar inte full effekt ihoprullade.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Här har du jordfelsbrytare av bra kvalitet: https://www.amazon.se/Schneider-Electri ... XVEM/?th=1

En sådan säkerhetsprodukt skulle jag inte vilja köpa på Biltema då de köper in partier från slumpmässiga kineser och sedan löser eventuella reklamationer efteråt. (de har haft flera återkallelser)
Mattias82

Inlägg av Mattias82 »

Tack, la en beställning på en sådan nu. :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Röda knappen är troligtvis återställning för överhettningsskydd.

Kolla måtten på kontaktorn så att den verkligen får plats i den kapslingen. Små kontaktorer passar fint i sådana kapslingar medan större får inte plats, eller snarast får inte plats utan att man antingen lackar ur och kastar bort det genomskinliga locket och sågar större hål i det vita locket, eller bara struntar i att sätta på locket alls. :)
Mattias82

Inlägg av Mattias82 »

Kontaktorn som jag beställde skall vara 86mm hög och lådan från biltema skall vara 110mm men utrymmet blir mindre när skenan är på plats och ja den där vita skyddet kan mycket väl blockera. Aja få se när hur den passar på måndag när kontaktorn kommer. Annars får jag gå på jakt igen efter kapsling.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Du kan ju jämföra måtten på jordfelsbrytare och automatsäkringar för DIN-skena - de ska ju passa perfekt i biltemalådan.
Mattias82

Inlägg av Mattias82 »

Så nu all allt anlänt och skall fixa och trixa nu med detta.
Har följande frågetecken:

Ordningen, Jordfelsbrytare först sedan kontaktor?

Jordfelsbrytare:
Är riktningen den samma, alltså inkommande upptill och utgående undertill?
Sedan fattar jag det som att jorden låter jag bara passera då jag ser att det inte finns någon anslutning för detta.

Kontaktorn
Säkert busenkelt detta men jag vill inte göra några fel här.

L1 in sedan T1 ut osv? Var kopplar jag in Nolla? A1 till och ut från A2?
Jorden skall bara passera? (Jag låter bli att klippa den helt enkelt)
Vart kopplar jag på kabeln med 230v som skall som skall driva denna? NC 21 och 22? Känns kom kortslutning då. Och jorden från 230v?

Tacksamhet för hjälp
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Snabb fråga innan jag ritar upp ett schema: Matning av högtryckstvätt, är det en 4-polig eller 5 -polig kontakt?
Prins Valiant

Bifogar ett enkelt schema. Man kan förregla motorskydd mot kontaktor m.m. Men detta funkar om högtryckstvätten är 3 faser + jord. Utan nolla.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mattias82

Inlägg av Mattias82 »

Tusen tack, jag tror dock att nollan skall med, då det är en CEE kontakt på maskinen och denna kapsling kommer att ha en CEE kontakt som jag kommer ansluta i på CEE kontakt som vinna på vägg och CEE kontakt till maskin.
Mattias82

Inlägg av Mattias82 »

Men kommer jag inte att andvända 13, 21 och 14, 22 på kontaktorn eller är det där nollan kommer in i bilden?
Prins Valiant

13-14 och 21 -22 är s.k. hjälpkontakter. Dessa kan användas för att exempelvis tända en indikeringslampa att kontaktorn är till. Men du skall inte använda dem.
Om du har 5 ledare från matning, d.v.s. blå ledare skall denna kopplas via N på jordfelsbrytaren. Det var därför jag frågade om du hade 4-polig eller 5-polig handske. Den blå ledaren skall inte kopplas in på kontaktorn.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Värt att veta är att det finns egentligen ingen "IN" och "UT" varken på kontaktor eller jordfelsbrytare. Koppla i den ordning du vill. Detta gör det antagligen lättare att dra kablarna, förutom nollan så kan du ha inkommande faser och utgående faser på samma sida av burkarna, och tre ledare mellan kontaktor och jordfelsbrytare på andra sidan av dem. Annars måste dessa tre lösa trådar gå mellan översida och undersida, vilket kan bli trassligt/fult.

Och ja, nollan ska passera jordfelsbrytaren. Även om det inte spelar nån roll ifall din pump inte använder nollan, så gör det att ditt bygge fungerar med alla andra saker också (t.ex. en byggcentral eller liknande).

Kom just på en grej - kanske värt att dubbelkolla vad som gäller för att ansluta din mångkardeliga/mjuka kabel i dessa apparater. Jag antar att det är okej, men det kan finnas skillnader. Det är värt att läsa på vilket vridmoment man bör ha! Här i Sverige/Europa tror jag att vi sällan faktiskt kollar detta utan bara drar åt på känn, medan jag tror att momentnyckel är lite vanligare i USA. Hur som helst är det ju lätt att simulera momentnyckel genom att bara hänga en tyngd på änden av ett spärrskaft med tillhörande bitsadapter, och/eller känna med handen hur tung en känd vikt är (tips: saker i kylskåpet har ofta kända vikter, eller för den delen använd PET-flaskor med olika mängd vatten) och jämföra med hur hårt verktyget känns att dra åt.
Prins Valiant

Satt just och läste högtryckstvättens manual. Det verkar som om den inte använder nollan, men det skadar ju inte att ha den inkopplad. Det står att den skall ha 3 x400V och jord. Det står även att matningen måste ha en 30mA jordfelsbrytare, så det är ju bra att ha en sådan i kopplingslådan.

Av nyfikenhet hade jag öppnat inkommande kopplingsplint till tvätten och kollat var fabriken kopplat N (nolla). Kanske inte alls, kanske i värsta fall till jord. Går den till plint, används troligtvis nollan i maskinen.
Mattias82

Inlägg av Mattias82 »

Jag laddade upp lite bilder (sidan 2 tror jag) där man kan kanske se vart nollan tar vägen?
Senast redigerad av Mattias82 19 december 2024, 01:16:44, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar