Strand S32 CNC fräs projekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Strand S32 CNC fräs projekt

Inlägg av Mizzarrogh »

Det finns instickskort för parallell och seriell port för några hundralappar om detta krävs.
Så kan du köra det från en modern kortplats tex.

Om du vill spara plats kan du ju välja tex ett mini ATX eller ITX och instick kort för laptops, då blir den liten som ett stort vykort med allt du behöver... :)
hawkan

Inlägg av hawkan »

Med de enkodrarna behöver du snabb avläsning av dessa, över 100 kHz och då är det Mesa-kort som gäller.
Jag tror det bästa är att ha säkert hur servo-drivarna styrs, om det är +-10V eller vad?
De roterande enkodrarna ska vara TTL, bäst att kolla för säkerhets skull.
Linjärskalan har jag inte hittat entydigt vilken signal den ger, verkar vara sinusoidal spänning, men som sagt, vet ej.
Är det det, så vet jag inte hur man tar in den i linuxcnc. Kanske bäst att byta mot en kina-linjäskala iså fall.
Fina grejor annars, Heinenhain enkodrar. Den maskinen kan inte varit billig från början.

När du vet hur inputen är, så kontakta Mesa, de är väldigt hjälpsamma. Vi här kan ge input, men de är bättre :)

Vilken dator som helst ska fungera. Viktigt med låg fördröjning i RT-kärnan (en realtids-variant av linuxkärnan körs).
Sämre är det med bärbara dator, i alla fall har det varit så. Energibesparing och annat påverkar latency negativt.
En desktop-dator är bäst, gärna en as-gammal typ Pentium eller så, behöver inte alls vara snabb. Eller en modern N100-baserad minipc.
Mini-ITX-kort med J4125. Finns många alternativ, det är inte mycket som inte funkar. Om du har en redan så
bäst att boota en live-usb med linuxcnc och köra latency-test för att se.
Du behöver RJ45 för Mesa kortet. Det är nog allt. Ingen COM. Ingen LPT. Usb för eventuellt WiFi dongel för Wifi-anslutning om du vill ha det.
USB för handkontroll, praktiskt speciellt vid mycket manuellt jobb, men inte nödvändigt. Pekskärm för det visade UIt.
En gång pekskärm alltid pekskärm.

Annat än att mäta inputen till servodrivarna vet jag inte hur man verifierar det när data saknas.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

beroende på modell kan dom roterande vara ttl eller sinus
äldre brukar vara sinus, strömstyrda,
JakeD

Inlägg av JakeD »

Ska se om det går att hitta något genom sinumerik 3m. Det kan vara så att Siemens har en standard som drivarna följer och Siemens sinumerik 3m är inte helt ovanligt så det bör inte vara omöjligt att hitta underlag där.
Mäta blir svårt eftersom sinumerik startar men jag har ingen aning om hur jag får jogging att fungera.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

JakeD skrev: 3 november 2024, 20:51:42 Drivarna har en sida för strömförsörjning och den andra verkar vara för signal. Finns det något sätt att praktiskt komma fram till hur drivarna styrs?
Har du elritningarna till maskinen?
Det skulle underlätta.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

hawkan skrev: 3 november 2024, 21:31:07 Jag tror det bästa är att ha säkert hur servo-drivarna styrs, om det är +-10V eller vad?
+-10V törs man nog nästan gissa på.
Det borde synas på elritningarna eller till och med på plinten i servoförstärkaren.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

grym skrev: 3 november 2024, 21:49:13 beroende på modell kan dom roterande vara ttl eller sinus
äldre brukar vara sinus, strömstyrda,
Om jag inte minns fel finns det omvandlingsboxar, från Heidenhain, som omvandlar sinus till TTL.
Det kanske till och med sitter en sådan i befintligt system?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp, sådanna finns

motor styrningen är mycket sannolikt +-10v
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

JakeD skrev: 3 november 2024, 20:51:42 Z har en LS 803 enkoder.
Vad man kan läsa på nätet är detta en äldre skala med sinus-utgång.
Du får leta i skåpet efter en omvandlare sinus-TTL.
EXE-box tror jag de heter.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

JakeD skrev: 3 november 2024, 20:51:42 Om jag förstår detta rätt så letar jag efter ett MESA kort/motion controller för att styra drivarna? Enkodern ger en feedback till drivarna och tacho till motion controller? Hur vet man vilket mesa kort som man ska ha?
Det vanligaste är väl att använda 7i77.
Det står att det är ett dotterkort, så förmodligen behövs även ett moderkort?
https://mesaus.com/product/7i77/
hawkan

Inlägg av hawkan »

Det finns flera möjliga varianter, därför är det bäst att kontakta Mesa när det ska köpas.
En FPGA-modul behövs för alla lösningar, sedan kan det pusslas ihop på olika sätt.
7i77 + 7i92
7i97 som har allt på ett kort
7i33 + 7i90
plus kanske fler sätt.
Jag själv har en maskin med analoga servon och den har 7i76 + 7i85 + 7i83 därför att jag började med stegmotorer och bytte till analoga servon, så behövde enkoderingångar och analog +-10V utgångar.
I EU finns två handlare jag köpt från https://eusurplus.com och https://www.welectron.com/Mesa-Electronics
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

JakeD skrev: 2 november 2024, 12:38:58 Jag ska fräsa aluminium och plast så den räcker länge för mig.
Hur är det med verktygsinfästningen?
Jag gissar att det är morsekona, men finns det någon möjlighet att dra fast verktyget med dragstång?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

hawkan skrev: 4 november 2024, 14:15:50 behövde enkoderingångar och analog +-10V utgångar.
Du som kan Mesa-korten, går det att ställa in för vilken enkoder som helst?
hawkan

Inlägg av hawkan »

Tror jag inte, det är nog bara kvadratursignal med TTL eller differentiell som går.
Absolut enkoder och annat är inte via dessa kort vad jag vet.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tänkte alla förekommande pulstal.
Skriv svar