Med de enkodrarna behöver du snabb avläsning av dessa, över 100 kHz och då är det Mesa-kort som gäller.
Jag tror det bästa är att ha säkert hur servo-drivarna styrs, om det är +-10V eller vad?
De roterande enkodrarna ska vara TTL, bäst att kolla för säkerhets skull.
Linjärskalan har jag inte hittat entydigt vilken signal den ger, verkar vara sinusoidal spänning, men som sagt, vet ej.
Är det det, så vet jag inte hur man tar in den i linuxcnc. Kanske bäst att byta mot en kina-linjäskala iså fall.
Fina grejor annars, Heinenhain enkodrar. Den maskinen kan inte varit billig från början.
När du vet hur inputen är, så kontakta Mesa, de är väldigt hjälpsamma. Vi här kan ge input, men de är bättre
Vilken dator som helst ska fungera. Viktigt med låg fördröjning i RT-kärnan (en realtids-variant av linuxkärnan körs).
Sämre är det med bärbara dator, i alla fall har det varit så. Energibesparing och annat påverkar latency negativt.
En desktop-dator är bäst, gärna en as-gammal typ Pentium eller så, behöver inte alls vara snabb. Eller en modern N100-baserad minipc.
Mini-ITX-kort med J4125. Finns många alternativ, det är inte mycket som inte funkar. Om du har en redan så
bäst att boota en live-usb med linuxcnc och köra latency-test för att se.
Du behöver RJ45 för Mesa kortet. Det är nog allt. Ingen COM. Ingen LPT. Usb för eventuellt WiFi dongel för Wifi-anslutning om du vill ha det.
USB för handkontroll, praktiskt speciellt vid mycket manuellt jobb, men inte nödvändigt. Pekskärm för det visade UIt.
En gång pekskärm alltid pekskärm.
Annat än att mäta inputen till servodrivarna vet jag inte hur man verifierar det när data saknas.