Liten minikyl

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23696
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Aha ok undrade just. :)
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

Fick mitt efterlängtade peltier element häromdagen genom zeus här på forumet. tack ;)

blev förvånad att det fungerade så bra, räknade inte med att det skulle gå så snabbt :D båda sidor blir ruggigt varma, resp kalla under bara nån sekund. förstår verkligen varför jag måste ha bra kylning på den varma sidan!

testade akvariepumpen tillsammans med kylar elementet jag hittade idag
och det fungerar alldelles utmärkt, perfekt flöde! bonus är att den är relativt tyst på köpet =)

Bild


värme/kyl elementet jag hittade:
Bild

det man ser på en av kopplingarna är en flödesbegränsare som avgör hur varmt man vill ha i bilen ;)


resten av värmepaketet, inkl fläkt =) låter tyvärr lite för mycket, och är lite för stor för att kunna ha den i kylen.

Bild

började med vattenkylningen idag på jobbet, gjorde nästan färdigt den första prototypen av vattenkylnings "behållare" som har kontakt med den varma plattan på peltiern, fyrkants profil 4x4cm 0,7-1 m,m plåt på kontakt sidan och imorgon förhoppninsvis anslutningarna

min fråga är nu, vilket som ger bäst kyleffekt

ska jag lägga in en plåt i min "behållare" så att jag får en virvel effekt på vattnet, eller ska jag låta det vara för att få så högt flöde som möjligt? vore bra om nån kunde ge mig ett svar innan imorgon, för då är det försent :D

lyckades komma över en kylarfläkt på jobbet idag också, satte den i skruvstädet för provkörning, blev helt paff när den nästan kastade mig av stolen^^ bra snurr på grejerna om man säger så =)
men det blir nog i grövsta laget, även om storleken var bra. blir ju även problem att driva den om jag går på iden med dator-nätaggregat.
får testa med datorfläktar, och se hur bra det fungerar.

jag kom föresten på ännu en fråga häromdagen, vore det inte vettigt med återcirkulering, att dra runt den kalla luften i kylen, istellet för att pressa ut den!? i så fall funderar jag på att använda minifläkten på bilden. det som är precis ovanför, är kylningen till en p2:a med fläns och tillhörande fläkt, tyvärr för litet för att kyla mitt element :)

Bild
Senast redigerad av Turbosharp 17 maj 2006, 22:17:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23696
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Den kalla luften skall inte ut någonstans utan den skall behållas inne i den delen som skall bli kall för annars så måste hela tiden peltiern kyla ner varm luft som kommer utifrån, om det var så du menade, vilket minskar effektiviteten ganska så ordentligt. Så ja en fläkt som cirkulerar den kalla luften förbi flänsarna som sitter på den kalla sidan på peltiern är perfekt.

Tycker det är ganska så lagom storlek på radiatorn, kanske aningen för stor för denna effekt men det skadar absolut inte för det är också beroende på hur det är invändigt kopplat, så det ser bra ut hade nog själv tagit en sådan. Var fick du tag på det någonstans?


..båda sidor blir ruggigt varma, resp kalla under bara nån sekund.

Båda sidorna? Den ena sidan med text blir väl varm och den utan blir kall?
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

ja precis, det var det jag tänkte, det bästa vore väll om man släppte in kall luft på ena sidan och tog ut den på andra för att få luften att cirkulera genom hela kylen :)

det är ett värmepakete taget från en nissan micra, som jag antar är det minsta man kan hitta :) nackdelen (som man har svårt att se på bilden) är att den är ganska tjock, 9cm kanske. hade jag fått välja hade jag tagit en mc kylare med tillhörande fläkt, vilket är ytterligare lite mindre. men detta är som du säger, helt okey =)

ja det var ju kanske lite klantigt formulerat =/ det jag ville ha sagt var ju att temperatur skillnaden mellan ytorna var väldigt stor, och det under väldigt kort tid =)

jo henry, vad tror du om cirkulation i kylhuset, är det mer vettigt att ha stort flöde kanske?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Ser fint ut!

Så viktigt med bra cirkulation inne i kylen är det inte, den fläkten du hade bild på räcker bra. Sätt flänsen så högt upp som möjligt.
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

jepp =) tänkte börja bygga på lådan snarast möjligt, för nu har jag ju snart allt jag behöver, allt utom strömförsörjning och fläktar =P
den första lådan kommer bli i plywood 12mm och blir det ruggigt bra, så får jag göra en snyggare. ska försöka att göra bakstycket, alltså där kylsystemet sitter, så litet som möjligt.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Rekomenderar sen frigolit med någon typ av plast(Skydd) som isolering.

Min kyl har ca 40mm frigolit, 2mm plexiglas och minst 12mm spånskiva på alla sidor.

Har du någon ritning på hur du tänkt?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23696
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Flödet har att göra med hur snabbt du vill få ner grejernas temperatur och det i sin tur har mycket att göra med kyleffekten på peltiern. Men då denna inte är så speciellt stor så räcker som sagt hur bra som helst med den lilla fläkten. Du kan nog tom driva den på 5V för att få ner ljudnivån och det kommer nog inte att bli någon märkbar skillnad i kyleffekten skulle jag tro, kan ju alltid sedan testa med 12V och se om det blir någon större skillnad.
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

Henry:
har testat lite med akvariepumpen och allt, och det blir ett väldigt bra flöde. jag tänkte ta en 80-120mm fläkt för att blåsa in den kalla luften (genom den kalla kylflänsen på peltiern) i kylen. och sen med hjälp av minifläkten (belägen i andra hörnan) dra runt luften (som då blivit "lite" uppvärmd) genom ett återföringsrör till den kalla kylflänsen (på peltiern) igen. ska rita upp en bild på det när jag får tid.

Zeus:
ritning/skiss finns om du kollar första sidan på tråden. ska göra en lite mer uppdaterad skiss, senare.
jepp, tänkte också använda frigolit som isolering, efter att nezzen nämt det. funderar dock på vad jag ska ha mer för insida, för frigolit ser ju tråkigt ut.
har några speglar liggandes, men ingen diamant skärare :/ hade annars blivit väldigt snyggt. är det dumt att använda plåt som insida? borde ta längre tid att kyla ner kylen då, vilket inte är så optimalt (min tanke är att kunna sätta på kylen när jag blir törstig, och låta den kyla ner innehållet, istellet för att ha den på dygnet runt).
alternativet är 4mm plywooden jag har liggandes, bättre förslag?
skulle du inte kunna lägga upp en bild på din kyl, hade varit kul att se hur du löst det =)


bilder på dagens pillande kommer alldelles snart, ska bara orka ladda upp det :D
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Har som sagt plexiglas på insidan. Har lite bilder på den som halklar, inte fogad i kanterna eller frostad. Man ser alltså inte det gula smältlimmet så bra längre.

Stora bilder!
http://ekstam.sytes.net/zeus/dump/Baren%20007.jpg
Kyldelen står brevid.

http://ekstam.sytes.net/zeus/dump/Bild%20043.jpg
Yttre kylfläns, nu även med en fläkt.

http://ekstam.sytes.net/zeus/dump/Baren%20006.jpg
Stängd dörr.

http://ekstam.sytes.net/zeus/dump/Tappning%20001.jpg
Så kul kan man ha det.
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

ser väldigt proffsigt ut =) haha ja med all den där biren kan man ju ha rätt roligt =) flänsarna var tjyssta, nått du gjort eller hittat? fler bilder på själva elementet osv?
frostat/blästrat plexiglas var ingen dum idé! synd bara att plexiglas är så dyrt =/ får se vad jag kan skrapa fram i mina gömmor :) möjligt att jag tar plexiglas som skjutdörrar bara, vad säger du om min paint ritning då? :D
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Uppdatering med bilder

Inlägg av Turbosharp »

gjorde färdigt peltierkylaren igår, blev kanske inte så snygg, men den funkar ju bra :) utsidan ska fräshas till snart.
någon som vet hur svårt det är att få tätt en behållare för vatten med mig/mag svets? :P

den lilla ytan är till för elementet, och den stora var mest till för en utökad värmeavledningsyta, roligt nog passade den exakt en 80 fläkt så kanske att jag sätter ytterliggare en fläkt där om jag har nån över


Bild

Bild


lite mörk bild, men ni förstår principen :)

Bild'

Bild
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23696
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Det ser ju bra ut.

Jag utgår ifrån att du vet detta men då du verkar ha gjort den i järn så kommer det ju att rosta sönder efter en tid. Så om du inte redan gjort det så för att undvika rost så får du nog hälla i nån slags antikorrosions vätska eller någonting sådant i vattnet för att förhindra detta.

Den extra fläkten behövs nog inte då radiatorn kyler vattnet så pass bra ändå, men visst du kan ju alltid testa och se om det blir någon skillnad. Men om du använder den så måste du ju då montera den en liten bit ovanför plattan för annars så blir det ingen luftgenomströmning.

Sen rekommenderar jag dig att använda kiselfett mellan ytorna på peltierelementet och dom ytorna som du monterar den mot. Detta för att det kommer att öka den termiska överföringen betydligt pga att kontakten mellan ytorna blir så mycket bättre.

Du hade nog säkert kollat upp det innan du monterat den men på bilden så har du peltiern på fel håll. Den sidan med text är den som blir varm, ialf på dom som jag har och det är samma sort.
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

jepp, den är jord i järn för enkelhetens skull, blir det bra och jag får tid ska jag göra en bättre i koppar hos grannen som är rörmockare :)

För det första ser den numera ut såhär (lackad blå)
Bild

och för det andra tänkte jag köra i röd kylarglykol i vattnet, för att den ska stå imot rost bättre, plus att det ser ju snyggt ut med genomskinliga slangar ;)

angående fläkten, har du helt rätt om jag ska använda nått sånt måste den vara lite upphöjd, men jag tror knappt effekten blir märkbar.

ja pasta förstog jag att ja behövde använda, brossan har nån värmeledande processor pasta som jag tänkte "låna" annars tänkte jag tanken att man kunde ta vanlig koppar/silver pasta =P är det kiselfett brossan har tror du, eller är det nått annat?

jepp, jag väntade bara på att den komentaren skulle komma ;) tänkte det var bättre att vända den, så man såg vad det var för element.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23696
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Är det vit, hyfsat tjock pasta som kletar ordentligt och som det blir vitt av på allt det skulle komma i kontakt med så är det med stor sannolikhet kiselfett. Och om det nu kallades för processor fett, som du sa, så är det garanterat det. Tänk på att du inte skall använda mer än att det precis blir kontakt på hela ytan och var sparsam med det för mer är inte bättre, det isolerar bara istället så att det blir sämre värmeledningsförmåga.
Skriv svar