Vilken är den troligaste orsaken att LED klockor går fel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thomas_gbg

Re: Vilken är den troligaste orsaken att LED klockor går fel

Inlägg av thomas_gbg »

Är du säker på det. Jag hittar inte det på första sidan här i tråden.
helmut

Inlägg av helmut »

Jag köpte en kaffebryggare på Biltema. Var bara att ställa in klockan så var fikat klart på morgonen. Problemet var bara att klockan gick fel på fem minuter om dagen.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Svårt att tro att det är kristallen som orsakar det hela?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

helmut: det passar ju perfekt för folk som har dygnsrytm som förskjuts hela tiden :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Allt handlar om kostnad när det gäller konsumentprodukter. Ibland inträffar det att tillverkaren sparat 1 cent för mycket. Det är svaret på den ursprungliga frågan.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Tid är pengar har någon sagt.
ASEA

Inlägg av ASEA »

helmut skrev: 7 oktober 2024, 21:09:49 Jag köpte en kaffebryggare på Biltema. Var bara att ställa in klockan så var fikat klart på morgonen. Problemet var bara att klockan gick fel på fem minuter om dagen.
Jag har en rätt ny och inte helt billig mikro(varmluft+grill) som roterat ett halvt dygn på halvår, helt kass.
Nästan varit bättre man använt nätfrekvensen som referens istället (som på gamla klockradios)!
Kan inte handla om många kronor/ören som sparas...
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Nätfrekvensen är en jättebra referens på lång tid, om man inte behöver tid på sekunden.
Just nu är felet som ständigt bevakas bara -0.777 s.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Ja, precis!

Närmare 5min dragning per dygn, då är man ju tillbaks på hedenhöstid! :doh:
opampen

Inlägg av opampen »

Det är väl krisalloscilatorn som är dåligt intrimmad och eller en dålig kristall?

Visst är det så att tillverkarna av konsument elektronik ska spara in på varenda litet motstånd!

Man kan tycka att det hade varit bättre och säkert billigare att använda 50Hz som referens men anledningen är troligen att klockan även ska fungera i länder där nätfrekvensen är 60Hz. Det hade då behövt någon omkoppling 50Hz/60Hz på klockan. Kan inte se någon annan anledning förutom att nätfrekvensen i en del länder kan vara mindre någrann.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tror mer på att den ska funka i länder med sämre exakthet på nätfrekvensen.

Inte helt säker på hur det är idag, men under nittiotalet då Europa enades osv så flyttades gränsen mellan "östnät" och "västnät" från cirka där gränsen mellan väst och östblocket gick, österut sakta men säkert. Fast den första sammankopplingen var att koppla ihop den tidigare ön Västberlin till östnätet, varpå klockor i Västberlin började gå fel. Sen kopplades Västberlin ihop med f.d. Östtyskland ihop med f.d. Västtyskland och bort från Polen och Tjeckien. Sen fortsatte gränsflytten, och idag är Polen och Ukraina den östliga gränsen av "Västeuropa"-nätet. Jag tror att baltländerna har eget nät, och Norge-Sverige-Finland har väl också ett eget nät ihop med delar av Danmark (Jylland - det stora fastlandet - är ihopkopplat med merparten av Europa, medan Själland, med Köpenhamn, är ihopkopplat med Sverige. Osäker på hur de andra öarna är kopplade).

Jag vet inte men gissar att nätet som är ihopkopplat med Ryssland nog inte har samma exakthet, och för att sälja till nån av de länderna så måste det väl vara kristalloscillator.
opampen

Inlägg av opampen »

Intressant info! Troligen är det som säger!
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

ASEA skrev: 9 oktober 2024, 17:41:54 Ja, precis!

Närmare 5min dragning per dygn, då är man ju tillbaks på hedenhöstid! :doh:
Det blir 12.5 sekunder per timme.
Om jag räknat rätt så om en tänkt 32768 Hz kristall oscillerar på 32882 Hz så går klockan 5 min fel per dygn.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Frågan är om det finns nån separat "klock-kristall" överhuvudtaget när de går så mycket fel. :humm:
Mest troligt är väl att det är endast cpu-klockan som används. Dålig precision här påverkar ju kanske inte "programet" i nån större negativ grad för just den grundläggande funktionen.
Men irriterande med klocka som alltid visar fel och går inte använda regelbundna automatiska starter om nu vill det.

Det är ju möjligt att det finns utrymme i koden för en "kalibreringsfil". Har svårt att tro att en konstruktör inte tänker på att en klocka behöver gå någelunda rätt för att vara användbar. Men i produktion sen kanske det fallerar....
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

En vältrimmad 555 med någorlunda temperaturstabil kondensator kan säkert fungera bättre.
Skriv svar