Fråga om värmepump i garage

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Skogen

Re: Fråga om värmepump i garage

Inlägg av Skogen »

Jag har ingen annan loggning än den inbyggda i luftvärmepumpen (tämligen ointresserad).
Men för två hyfsat stora garage + en del av källaren så är det så här, samma period som Micke
Screenshot_20241123_114658_MELCloud_cut.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ditt problem är att du måste betala för mer energi än vad du egentligen behöver (dvs värmepumpen går mer än du vill).

Du kan köra on/off styrning via ett enkelt tidrelä 1 timme till och 6 timmar frånslaget, då får du 4kWh värmepump per dygn som mest.
Eller så kör du mera avancerat med ett enkelt reglersystem typ NEXA/Shelly eller något egenskapat.
I stort sett kan man anta att enkla luft/luftvärmepumpar "drar" 1kW och sedan bör de inte ha för korta gångperioder.
Och/om gångperioden skall som minst vara 15min eller 4h vet jag egentligen inte. Jag skulle anta att 15 min är för kort och 4h för långa (i ditt fall onödig energiförbrukning).
Så energimängden som du vill mata in blir då en funktion mellan gångtid (påslagen matningsspänning) och längden mellan gångtiderna (avstängd via matningsspänningen).
Enkelt och "brutalt" men kommer att fungera.
Vill du göra reglersystemet långsammare så komplettera med några hundra liter vatten (några "blå" plastfat med lock och fyllda med kranvatten) för att få upp den termiska massan.
Sedan om du skall jobba i garaget "i morgon" så slår du bara på L/L pumpen dagen innan helt och hållet så blir det varmt och skönt.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag ska köra lite tester, det enklaste utan reläer är en Arduino, en IR-led och lite kod som jag kan styra och köra som fjärrkontrollern mot LVP’n. Då slår jag inte av och på den ”grovt” då jag emulerar fjärrkontrollern.
Jag måste ha minst 11-12 grader, vårt batteri till solanläggningen är i garaget, och det har +10 grader som lägsta temperatur.
Får mäta hur snabbt temperaturen sjunker, borde kunna styra detta via antingen HomeAssistant eller via MySensors/Domoticz.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Har du din blåsmoj på mitten av långväggen? Är det vad man ska ha? Eller på en kortsida?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Min sitter på långsidan, det var det enda ställe jag kunde sätta den på :D
Om det är optimalt eller inte har jag ingen aning om.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Sorry om detta är en upprepning, tråden har pågått så länge att jag glömt delvis vad som skrivits :)
limpan4all skrev: 24 november 2024, 21:54:57Du kan köra on/off styrning via ett enkelt tidrelä 1 timme till och 6 timmar frånslaget, då får du 4kWh värmepump per dygn som mest.
OBS att ifall jag fattat rätt så är det inte jättebra att styra on/off på en luft-luft-värmepump, åtminstone inte genom att bryta/sluta inkommande nätspänning. Specifikt lär det inte vara jättebra om växelventilen slår om exakt samtidigt som kompressorn slår av. Den bör vad jag förstått inte växlat förrän trycket har fått jämna ut sig en del i köldmedelkretsen.

Om det är en värmepump av äldre typ utan inverterstyrning så kan man nog däremot bryta matningen till kompressorn. Dessa brukar ha en femledare för nätspänning, med jord, "nolla" och tre styrda "faser" för kompressor, växelventil och fläkt, samt eventuellt en till kabel för temperatursensor.

Man skulle kunna ha en krets som känner av matningen till växelventilen, och från separat matning driver växelventilen, och ifall den är påslagen när man vill bryta strömmen till värmepumpen så ser man till att växelventilen fortsatt spänningsmatas en stund efter man brutit spänningen till värmepumpen.

Fast å andra sidan, ifall man har en sån värmepump med 230V on/off för kompressorn (och såklart växelventilen och fläkten) så kan man lika gärna ställa inomhusdelen på enbart fläkt, max hastighet, och bygga egen styrning för resten. Om det är ett garage eller liknande så är det säkert bara bra om fläkten med sin låga strömförbrukning går konstant, eftersom den ihop med de enkla filtren faktiskt tar bort en hel del damm och elände ur luften, något som det väl säkert inte är nån brist på i ett garage.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Nu har jag provat med avfuktare, byggfläkt och luftvärmepump och solklar vinnare är luftvärmepump i garaget/verkstan.
Nästan surreal känsla att öppna verkstan/garaget och slås av en vägg av 20 grader varm luft.
Dessutom sjönk RH% från kring 65 RH% ner till lite över 40 RH% och den verkar vara på väg ännu längre ner.
Energimässigt är det grova siffror. Luftvärmepumpen drar 500 W, ungefär samma som luftavfuktaren drog
och hälften av vad byggfläkten drog. Och resulterar i mer värme och lägre RH%.

Lägger till att det är nollgradigt ute. Och för att återknyta till trådstarten så blir det ca 12 kWh/dygn = 360 kWh/månad
som är i de trakterna som visas i första inlägget.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Gött!

Minns inte vilka detaljer som ev framkommit i tråden, men om du har "sunkiga saker" i garaget, typ kemikalier som luktar osv, så kan det väl också vara läge att ha en ventil placerad så att när värmepumpens fläkt (inomhusdelen) går så drar den en del av luften från denna ventil, men också så att självcirkulerande luft (avfrostning av värmepumen, kompressorn går på kylläge men fläktarna står still, eller minimal fläkthastighet inomhus och ingen fläkt utomhus) så tas nästan ingen luft från ventilen. Kanske. Eventuellt. :)
hawkan

Inlägg av hawkan »

Fast den biten löser sej själv. Byggnaden är inte speciellt tät, dörren läcker lite.
Läcker som en byggnad där man inte brytt sej om att ha tätt för den kommer aldrig att värmas upp.

Har dragit ner till 16 grader. Blir några minus i natt. Pumpen ska klara det. Enligt specen.
Ska sätta på en effektmätare om nån dag så jag får lite mer exakt siffror på energi o effekt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Idag är det kanske inte lika lätt, men jag minns att för typ 10+ år sen kunde man köpa begagnade elektromekaniska elmätare rätt billigt, som blivit över när de bytts ut mot elektroniska. Vet inte om man idag kan köpa elektroniska utan fjärravläsning billigt?

Fast en sån värmepump du har kör ju oftast vanlig stickpropp så det är ju lätt att använda en billig mätare som inte är fast installerad ifall man vill.
svanted

Inlägg av svanted »

Dessutom sjönk RH% från kring 65 RH% ner till lite över 40 RH% och den verkar vara på väg ännu längre ner.
om man inte har stillstående vatten i garaget är den absoluta luftfuktigheten samma som utomhus.
och den relativa fuktigheten beror på temperaturen.
ju varmare desto lägre relativ fuktighet.
med vissa förbehåll.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Den som drog elen gjorde en fast installation med säkerhetsbrytare. Var visst för mycket N och L i schemanen.
Brytarboxen är väldigt stor och en sån här får plats utan vidare
Skärmbild 2024-12-04 091540.png
L o N finns det gott om där så det ska inte vara något problem.

Nån droppe kondensvatten får det väl att sänkas kanske.
Det är RH% som får det att rosta, vatten som sätter sej på ytan,
så det är det jag vill ha ner.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Komplettera med en Shelly temp/luftfuktighetsgivare https://www.amazon.se/Shelly-temperatur ... B0CNS167ZG så har du all HW du behöver för att skapa ett eget "reglersystem"...
hawkan

Inlägg av hawkan »

Jag har den, det är den som ger mej luftfuktigheten.
Skärmbild 2024-12-04 110854.png
Hoppet är när jag gick ner till 17 grader från 20 grader.
Luftfuktigheten ute går ner nu. Följer detta för att se vad som händer.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Nu är effektmätning installerad.
Blir nästan ställd här. Funderar på om detta är rätt.
Iofs är det en liten AC, 12000 BTU.
Men den drar 220 W när den värmer. Kring 10 W när den bara cirkulerar.
Och just nu går den kanske halva tiden. Vid -2 ute.
Låter det rimligt? Tycker det låter lågt.
Men i så fall sätter jag upp till +25 C, det har jag råd med
Skriv svar