Hjälp med reparation av TV Luxor 5644

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Hjälp med reparation av TV Luxor 5644

Inlägg av MiaM »

Om den inte har nån slags "smart" laddning, med avkänning av ström-spänning-knä osv, utan bara laddar med rejält låg ström, så är väl NiMh rekommenderad ersättare?
Användarvisningsbild
Pen

Inlägg av Pen »

Jag fattar det som att när du sätter i kontakten så går spänningen på pinne 9 aldrig upp över 6V (inte ens till att börja med).

Du har ju mätt alla dioder, men min fråga är om du även mätt likriktarbryggan ordentligt? Det är ett huggskott, men jag ser ändå ett felfall där bryggan har en viss diod trasig och fungerar i halvvåg. Så länge ingen förbrukare finns så stämmer det då att du ändå har full likriktad huvudspänning 320V som du mätt upp. Däremot matas likriktaren till pinne 9 direkt från inkommande fas. Och som sagt får jag för mig att det då finns ett fall där matningen mot pinne 9 blir vek (beroende av avstörningskondingarna parallellt med bryggan eller parasiter i densamma).

Jag håller med övriga att degenereringen mera sannolikt pekar på någon elyt. Men ovanstående skulle möjligen kunna ske om det inre av bryggan korroderat i någon lödning och spruckit upp efter lite uppvärmning. Det skulle också börja med degenerering av kraften med de påföljande begynnande symtom såsom du beskrivit det.

Som sagt, ett huggskott.

Pen
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Du har bytt dom flesta (alla) lytarna, och det är ju några stycken
Risken är ganska stor att någon av dom har blivit felvänd
Detta påminner jag om bara för att själv har råkat ut när jag för många år sedan
på videons(vhs-ens) stor tid bytte 120 stycken på en B&O maskin
och vid provkörning så fick jag en hel del andra fel
Så kolla att alla är rätt vända
Mater

Inlägg av Mater »

Pen skrev: 26 september 2024, 19:02:07 Jag fattar det som att när du sätter i kontakten så går spänningen på pinne 9 aldrig upp över 6V (inte ens till att börja med).

Du har ju mätt alla dioder, men min fråga är om du även mätt likriktarbryggan ordentligt? Det är ett huggskott, men jag ser ändå ett felfall där bryggan har en viss diod trasig och fungerar i halvvåg. Så länge ingen förbrukare finns så stämmer det då att du ändå har full likriktad huvudspänning 320V som du mätt upp. Däremot matas likriktaren till pinne 9 direkt från inkommande fas. Och som sagt får jag för mig att det då finns ett fall där matningen mot pinne 9 blir vek (beroende av avstörningskondingarna parallellt med bryggan eller parasiter i densamma).

Jag håller med övriga att degenereringen mera sannolikt pekar på någon elyt. Men ovanstående skulle möjligen kunna ske om det inre av bryggan korroderat i någon lödning och spruckit upp efter lite uppvärmning. Det skulle också börja med degenerering av kraften med de påföljande begynnande symtom såsom du beskrivit det.

Som sagt, ett huggskott.

Pen
Likriktarbryggan är mätt och verkar ok. Samtliga elektrolyter är även utbytta på chassikort och bildörskort.

Jag fick en TDA4600-2 av breflabb (tack så mycket!) och har nu monterat den istället för TDA4601 och jag får nu andra spänningar i systemet (blått är nya värden):
Luxor_5644_Mains_block_byte_TDA4600-2.png
Mätresultat på stift TDA4600-2:
  • PIN 1: 1,57 V
  • PIN 2: 0 V
  • PIN 3: 1,44 V
  • PIN 4: 0 V (med TDA4601: 0,8 V)
  • PIN 5: 2,24 V
  • PIN 6: GND
  • PIN 7: 0 V
  • PIN 8: 0 V
  • PIN 9: 9,46 V (med TDA4601: 6 V)
breflabb skrev: 2 oktober 2024, 00:18:59 Du har bytt dom flesta (alla) lytarna, och det är ju några stycken
Risken är ganska stor att någon av dom har blivit felvänd
Detta påminner jag om bara för att själv har råkat ut när jag för många år sedan
på videons(vhs-ens) stor tid bytte 120 stycken på en B&O maskin
och vid provkörning så fick jag en hel del andra fel
Så kolla att alla är rätt vända
Har gått igenom och kontrollerat polariteten på elekrolyterna nu och de sitter rättvända.
breflabb skrev: 25 september 2024, 00:27:06 Batteriet är en nicd 1,2V, så du kan sätta dit en AAA nicd så länge
Har laddat och monterat batteriet jag fick av dig nu, återigen tack!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

:humm: :humm:
Det luktar nästan nättrafon?
Det kan vara avbrott i någon limgning, men det går att mäta resistansen mellan alla stift
Du kan ta en bild på nättrafon med alla nummer synliga så kan jag kolla
om jag har någon i mina gömda förråd ( det är över 20 år)
Mater

Inlägg av Mater »

Så här ser nättrafot ut (Luxor-artnr: 5810117.02):
nättrafo.png
nättrafo2.png
Enligt servicemanualen för äldre B3-modeller (5134/5634/5639/6734/6739) har nättrafot artikelnummer 5810102-01, så det bör också vara kompatibelt med min 5644:a.

Provar att resistansmäta mitt nättrafo och återkommer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Med risk för upprepning men ändå kolla
TN01
RN; 04,05,06,11,12,14
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ursäkta att jag brusar lite här utan att orka läsa om allt jag glömt ur tråden, men:

I princip bör du kunna lossa CN11 och mata in pulser från signalgenerator till basen på BU208. Speciellt ifall du har högspänningen bortkopplad så bör det gå att laborera med rätt korta pulser och se om resten av TV:n startar korrekt. Du bör också kunna provköra med glödlampa istället för högspänningsslutsteget, men det är väl inte jättelätt att hitta en glödlampa som inte är halogen och därmed har lite väl hög startström, kanske? Annars bör väl t.ex. nån nätdriven lödkolv, locktång, ett par värmeelement i serie eller liknande kunna användas för att simulera högspänningsslutsteget. Poängen med att simulera istället för att faktiskt dra igång högspänningen är att då kan du sannolikt köra med fast pulsbredd/frekvens från signalgeneratorn och få rätt spänningar på sekundären för att provköra saker. Koppla bort högtalaren och om du vill prova om ljudet går igång anslut någon högohmig sak, t.ex. datorhögtalare på hörlursuttaget, så har du i princip inget med varierande strömförbrukning på sekundären.

Poängen med detta är väl ungefär att avgöra helt säkert om TDA4600 eller något annat är felaktigt. Specifikt så bör de där mätpunkterna med signal tillbaka till TDA-kretsen vara som diagrammen i schemat, och såklart även DC-spänningarna (-23V osv nämns).

Luxor verkar ju i princip ha byggt enligt datablad-exemplet mer eller mindre.
(Det är säkert länkat tidigare, men länkar igen: https://www.fabian.com.mt/en/products/w ... pplies.htm)
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Har du gett upp??
Nättrafo hittar jag tyvärr inte,kommer inte ens ihåg om jag någonsin har bytt en sådan
Skriv svar