Det visade sig att jag inte hade automatiken påslagen i mobiltelefonen.
En så precis klockstyrning som möjligt.
Re: En så precis klockstyrning som möjligt.
Även med automatiken påslagen vill jag minnas (när ja ännu inte körde smarttelefon) att klockjusteringar endast gjordes när telefonen kopplade sig till ett "nytt" nät, dvs efter att telefonen varit avstängd, eller i samband med utomlandsresa.
Mer on topic, så är min erfarenhet av DS3231 att det gick att komma i närheten av en noggranhet nära bara en sekund per år med hjälp av det inbyggda kalibreringsregistret. Dock var min erfarenhet baserad på betydligt kortare obsrvationer än ett helt år och mina referenskällor hade egna osäkerheter. Kanske borde se hur den klockan mår nu och göra nya mätningar med bättre referens ...annars får man kompensera för osäkerheten i referensen med längre tid mellan mätningarna.
Mer on topic, så är min erfarenhet av DS3231 att det gick att komma i närheten av en noggranhet nära bara en sekund per år med hjälp av det inbyggda kalibreringsregistret. Dock var min erfarenhet baserad på betydligt kortare obsrvationer än ett helt år och mina referenskällor hade egna osäkerheter. Kanske borde se hur den klockan mår nu och göra nya mätningar med bättre referens ...annars får man kompensera för osäkerheten i referensen med längre tid mellan mätningarna.
Det kan ju göras vid att koppla in en GPS-mottagare och skriva en rutin som sammenhåller GPS-tid med RTC-tid o sedan triller på registrerna.
Ja precis, det är den bästa referensen jag kan tänka mig här. Är dock fortfarande utan tillträde till balkongen med bästa plats för antenn utan att lämna bostaden, men har i alla fall nyligen återfått tillgång till fönstren på andra sidan huset.
Sökte fram min dallasuppkoppling. Den har inte varit strömsatt, så naturligtvis hade den minimala pålödda knapcellen slut på spänning. Nån verklig långtidsdata blev det alltså inte. Lödde brutalt ihop 2xAAA utan någon hållare och ersatte batteriet. Med den gamla konstanten som konstaterades bäst för fem år sen, går klockan nu en dryg ppm för långsamt (~33 s/år). Det var relativt lätt att konstatera på några timmar utan att ännu blanda in GPS.
Fortsätter i min gamla tråd, när jag petar vidare på detta.
Fortsätter i min gamla tråd, när jag petar vidare på detta.