Nja, du missförstod nog. Andrepiloten, som var Viggenpilot i grunden insåg snabbt att motorerna pumpade (det var näst intill samma motorer) Tyvärr pratade de danska och svenska med varandra, vilket inte underlättade kommunikationen. Efter den händelsen gick de över till engelska. Kaptenen drog av lite på effekten, men har man fått pumpning måste man dra av tills motorn går som den ska, för att sedan öka igen. Om man gjort så direkt skulle det inte vara osannolikt att det inte blivit något haveri.
Det nya system du nämner begränsade inte effekten, det ökade effekten vid motorfel, något som visserligen motarbetade kaptenens nerdrag, men som inte på något vis hindrade att dra av på effekten.
Syftet med systemet var att göra stigningar på låg effekt. På vissa flygplatser ville man efter lättning dra ner effekten av bullerskäl, om man då får effektbortfall på en motor blir effekten för låg. Tanken var att systemet automatiskt skulle kompensera genom att öka effekten påden andra motorn.
Blixtnedslag i flygplan
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4751
- Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Re: Blixtnedslag i flygplan
Stämmer bra med hur jag kom ihåg det efter att ha läst haverirapporten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34650
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Blixtnedslag i flygplan
Mentour Pilot beskrev för några veckor sedan hur en Airbus buklandade mjukt och fint i Ryssland efter att båda motorerna slagits ut. Piloterna var ”all over the cockpit”, men flygplanets automatiska system tog ner planet självt.rikkitikkitavi skrev: ↑27 juli 2024, 21:55:49Boeingplanen flög lite för mycket själva fastän piloterna tog över och försökte styra upp.
Re: Blixtnedslag i flygplan
Andrepiloten var snabb på att identifiera pumpningen. Men kaptenen som flög, var seg på att förstå och vidtog inte tillräckliga åtgärder. Även efter motorbortfallen var han oförmögen att vidta lämpliga åtgärder utan instruktion.Mickecarlsson skrev: ↑28 juli 2024, 08:20:01 Stämmer bra med hur jag kom ihåg det efter att ha läst haverirapporten.
IMG_5185.jpeg
Re: Blixtnedslag i flygplan
Vid många incidenter ser man att piloternas första reaktion är att försöka lämna över problemet till autopiloten. Men flygplanen byggs med synen att piloten skata över om något problem uppstår.
Jag skulle tro att man snart får ändra på den inställningen.
Jag skulle tro att man snart får ändra på den inställningen.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34650
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Blixtnedslag i flygplan
Fast ofta kopplar autopiloten ifrån om olika inställningar med flapps, slatts och allehanda inte ”står rätt”.
Men mer om blixtnedslag hade varit intressant.
Men mer om blixtnedslag hade varit intressant.
Re: Blixtnedslag i flygplan
Ja, det misslyckas altid att koppla in autopiloten i de lägena. Men bara att de försöker visar på en brist.
När det gäller blixtar så är inte normalt sett inte blixtrömmen i sig som orsakar störningar. Utan det magnetfält som strömmen medför. Det ger både fysisk och elektrisk påverkan. Men som sagt, det är extremt ovsnligt att det orsakar haveri. Det har aldrig hänt under EASAs paraply. Jag tror att det finns något fall i USA där ett läckage smälte.
När det gäller blixtar så är inte normalt sett inte blixtrömmen i sig som orsakar störningar. Utan det magnetfält som strömmen medför. Det ger både fysisk och elektrisk påverkan. Men som sagt, det är extremt ovsnligt att det orsakar haveri. Det har aldrig hänt under EASAs paraply. Jag tror att det finns något fall i USA där ett läckage smälte.