Blixtnedslag i flygplan

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27312
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Blixtnedslag i flygplan

Inlägg av danei »

Nja, du missförstod nog. Andrepiloten, som var Viggenpilot i grunden insåg snabbt att motorerna pumpade (det var näst intill samma motorer) Tyvärr pratade de danska och svenska med varandra, vilket inte underlättade kommunikationen. Efter den händelsen gick de över till engelska. Kaptenen drog av lite på effekten, men har man fått pumpning måste man dra av tills motorn går som den ska, för att sedan öka igen. Om man gjort så direkt skulle det inte vara osannolikt att det inte blivit något haveri.

Det nya system du nämner begränsade inte effekten, det ökade effekten vid motorfel, något som visserligen motarbetade kaptenens nerdrag, men som inte på något vis hindrade att dra av på effekten.

Syftet med systemet var att göra stigningar på låg effekt. På vissa flygplatser ville man efter lättning dra ner effekten av bullerskäl, om man då får effektbortfall på en motor blir effekten för låg. Tanken var att systemet automatiskt skulle kompensera genom att öka effekten påden andra motorn.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 4751
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Blixtnedslag i flygplan

Inlägg av Mickecarlsson »

Stämmer bra med hur jag kom ihåg det efter att ha läst haverirapporten.
IMG_5185.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 34650
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blixtnedslag i flygplan

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rikkitikkitavi skrev: 27 juli 2024, 21:55:49
danei skrev: 27 juli 2024, 20:52:38 En ansenlig andel av haverierna nu förtiden tycks bero på att piloterna är vana vid att trycka på några knappar så flyger planet självt. Det är när de förväntas flyga själva som det lite för ofta går illa.
Boeingplanen flög lite för mycket själva fastän piloterna tog över och försökte styra upp.
Mentour Pilot beskrev för några veckor sedan hur en Airbus buklandade mjukt och fint i Ryssland efter att båda motorerna slagits ut. Piloterna var ”all over the cockpit”, men flygplanets automatiska system tog ner planet självt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27312
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Blixtnedslag i flygplan

Inlägg av danei »

Mickecarlsson skrev: 28 juli 2024, 08:20:01 Stämmer bra med hur jag kom ihåg det efter att ha läst haverirapporten.
IMG_5185.jpeg
Andrepiloten var snabb på att identifiera pumpningen. Men kaptenen som flög, var seg på att förstå och vidtog inte tillräckliga åtgärder. Även efter motorbortfallen var han oförmögen att vidta lämpliga åtgärder utan instruktion.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27312
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Blixtnedslag i flygplan

Inlägg av danei »

Vid många incidenter ser man att piloternas första reaktion är att försöka lämna över problemet till autopiloten. Men flygplanen byggs med synen att piloten skata över om något problem uppstår.

Jag skulle tro att man snart får ändra på den inställningen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 34650
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blixtnedslag i flygplan

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fast ofta kopplar autopiloten ifrån om olika inställningar med flapps, slatts och allehanda inte ”står rätt”.

Men mer om blixtnedslag hade varit intressant.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27312
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Blixtnedslag i flygplan

Inlägg av danei »

Ja, det misslyckas altid att koppla in autopiloten i de lägena. Men bara att de försöker visar på en brist.

När det gäller blixtar så är inte normalt sett inte blixtrömmen i sig som orsakar störningar. Utan det magnetfält som strömmen medför. Det ger både fysisk och elektrisk påverkan. Men som sagt, det är extremt ovsnligt att det orsakar haveri. Det har aldrig hänt under EASAs paraply. Jag tror att det finns något fall i USA där ett läckage smälte.
Skriv svar