Svets till bultar, göra själv?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Re: Svets till bultar, göra själv?

Inlägg av MNorrgren »

Finns några olika… kanske de funkar för RF?

Både manuell och någon där man kopplar på en skruvdragare ser det ut som.

Hmm, kanske svårt med RF då…
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

MNorrgren skrev: 1 juli 2024, 19:07:59 Hejsan.

Jag har lite grejor, till exempel på bilen där jag skulle behöva svetsa fast skruvar eller bultar på tunn plåt. Ja, klart kan använda gångstång och mag-svets eller tig men det är inte så enkelt och smidigt!
Förutom svetsning och lödning finns det något som heter svetslödning.
AGA tog för många år sedan fram en utrustning för att svetslöda kopparledare till räls. En liten ljusbåge (när föremålen skiljdes åt)smälte lödsats och flussmedel.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Börjar så smått sätt ihop. Bara en enkel provuppställning än så länge!

Jag bör få hem mina bultar snart, kanske som idag redan. Ska bli spännande att testa dem!

En liten fundering, jag tänkte använda en litet relä för ett ladda upp kondensatorerna, en knapp som sluter relät, laddar upp kondensatorerna för att sedan ”avlossa skottet”.
Så jag kan reglera spänningen i kondensatorerna.
Ska sätta en voltmeter på maskinen i sig och en på själva handtaget.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du kan ju köra med en vettig tyristor för svetsströmmen.
Till exempel S4035D eller liknande.
https://alltransistors.com/scr/datasheet.php?pdf=S4035R
Klarar 650A pulser
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja, det lutar nog åt något sådant, jag ska dock testa med kontaktorn så länge, just för jag har en sån redan och den var gratis. Beställer en tyristor liknande den om detta inte fungerar. Snål som
Man är…
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Beroende på hur bråttom du har, kan jag eventuellt ha några S4035D liggande
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ingen brådska alls egentligen, bilen som ska fixas är ett stående projekt, den ska fixas till i lugn och ro. Vinterförvaring och ingen körning vintertid… ska också försöka fixa garage för vintern på tal om helt annat!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Räkna ut hur mycket ström du får, och under hur lång tid.
Jag skulle göra en plot på det i Excell.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Angående bilden ovan och strömstyrkorna som är involverade så hade jag kopplat ena sladden på andra sidan av kondensatorbanken så att alla kondensatorer ser samma belastning pga resistansen i kopparstängerna, annars ser bara den närmsta det mesta av det och får arbeta hårdare.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Tack snälla för det!! Uppskattar det verkligen! Ska se lite hur ska räkna på det!!??

Ska se om pappa har kvar sin mätutrustning från jobbet.. han kunde mäta rätt stora strömmar med en någon av mätarna…

Schysst, tänkte faktiskt göra det, för att som du säger fördela det lite. Men tror du det gör så stor skillnad med så pass grova kopparledare? Det är 2mm tjockt koppar…

Men det är lätt fixat så inte för det! Bara skruva fast en stor rejäl kabelsko a la 50mm2 och en grov kabel så!

Vad tror herrskapet om vilket slags kabel och kabelarea man ska ha till det? Jag tänker mig en 3 meter ca… kan man komma undan med en 25-35mm2?

Menar, jordkabeln på vissa svetsar för 150A har inte så mycket tjockare ledare…
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

De är som sagt rätt tjocka så tror inte det spelar så väldigt stor roll såvida det inte gått upp till en 1000A, men jag har det som tumregel oavsett. Till och med på elcykelbatteriets enskilda battericeller, som jag max drar 20A från, har jag det på det sättet.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja nä du har ju helt rätt, det är ju bra att göra så det vet jag också men trodde faktiskt inte att det hade så stor betydelse… i alla fall inte med så pass tjocka ledare, med tunnare absolut men… ska se om det går att fixa, ska inte vara problem egentligen, så är det ju lätt ordnat!

Undrar verkligen vilken ström vi pratar om här i pulserna vid urladdning… det är ju några ampere men frågan är i vilken skala vi pratar om…

I min punktsvets jag byggde till bland annat batterier så har jag 230v in, såklart… 1.8 volt ut.. vilket rent teoretiskt skulle handla om 1200A. Med förluster och liknande, nja knappast 1200 men ändå. Sett är ju en kort kort puls. På i mitt fall runt 70 volt. Frågan är vad det blir för ström av det…

Idag kom det förresten lite godis! Ett par paket med skruvar eller bultar! Gött! Ganska exakt 2 veckor från alix… inte illa!
Senast redigerad av MNorrgren 17 juli 2024, 22:03:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Gjorde ett snabbt överslag, med hjälp av en gammal formelsamling, har jag räknat rätt, nåja… gissat en del men men.

70 volt
110000mikrofarad
Esr kanske 0.01ohm( well, i alla fall när de var nya, nu… högre!)

Fick fram ett värde på ca 270 joule och en utladdningsström på 7000A. Men, det är räknat på 0 Ohm resistens så det är ju fel, men… teoretiskt… oj!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Hittade även ett enkelt kopplingsschema till ett styrkort av en sån här svets.. det ser ju rätt enkelt ut. Det är ett kort till de maskiner man köper från kina… bra, ingen aning men verkar ok .

Här använder de 250v och 36000 mikrofarad kondensatorer. 2 eller 3 st parallellt beroende på modell. Trafon är i alla fall på 160v på sekundärsidan.

Men, poängen är i alla fall att tyristorn är på endast 500A! Vilket gör det hela bra mycket enklare!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En kondensator må ha ett visst esr värde men de har normalt även en max strömurladdning som man får ta hänsyn till då de blir förstörda annars allt ifrån direkt till senare. Sedan skall de även vara internt och externt byggda för att hantera sådana strömstyrkor. De där ser robusta ut men några 7000A har jag däremot svårt att tro de kan ge och kan också vara över vad som är rek för dom. En 2-3 parallellkopplade ultrakondensator på en 3500F var hade dock klarat det galant och det i princip oändligt många ggr, dock en del dyrare, tror även en 350F kondensator klarat en 1000A+ men du får se vad du får.
Skriv svar