Mjukstart åt en toroidtransformator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Mjukstart åt en toroidtransformator?

Inlägg av TomasL »

Ett vanligt standard tillslagsfördröjt relä och ett motstånd/glödlampa, efter någon halvsekund drar reläet och byglar Motståndet/lampan.
Isolationstrafon skall naturligtvis sitta mellan vridtrafon och nätanslutningen, inte tvärtom.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Varför naturligtvis?

Jo, ett tillslagsfördröjt tidrelä är enklast. Finns för ett par hundringar och uppåt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Därför att den är sparkopplad. Och toroiden kan bete sig konstigt om man matar den med för låg spänning (gäller iofs alla trafos)
rikkitikkitavi

?
I detta fallet skulle det inte finnas någon anslutning till vridtrafon vid sidan av. Allt är inbyggt. Jag tror TS är medveten om att de allra flesta vridtrafos är sparkopplade, dvs ej är galvaniskt skiljda från elnätet.

På vilket sätt kan en transformator bete sig konstigt om den får för låg spänning? Det har jag aldrig hört talas om.

Om den matas med lägre frekvens så minskar maximal primärspänning proportioneligt vid konstant flödestäthet i kärnan, vilket är kritiskt då kärnan mättas vid för hög flödestäthet.

Ju lägre spänning den matas med , desto lägre flödestäthet. Däremot är man fortfarande begränsad av resistiva förlusterna i primär/sekundärlindningen. Tumregelsmässigt är 90% av en transformators förluster just dessa.

Så transformatorns VA tal minskar proportioneligt med inspänningen. Man kan alltså inte räkna med att den kan belastas med samma effekt om man matar den med en lägre spänning.

JAg har framgångsrikt använt transformatorer matade med en vridtrafo för alla möjliga varianter för att göra olika spänningar genom att variera spänningen med vridtrafon och sedan omsätta det i den sekundära transformatorn, dock med iaktagande av maximal strömkapacitet.

För en vridtrafo är det samma för både lindningen men också kolborstet, som är en kritisk punkt. Lindningen tål ofta mer än kolborsten, allra helst vid kortvariga belastningar. Brända lindningar går ofta att patcha ihop om det inte är för stort.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag vet inte om det i praktiken gör nån vidare stor skillnad, folk verkar nyttja båda konfigurationerna. Kanske det kan vara säkare att ha vridtrafon bakom toroiden, så är den iallafall isolerad från elnätet i huset. Och sen en automatsäkring på vridtrafons utgång för att skydda den. Det var väl så det var gjort i exemplet som postades tidigare, såg en automatsäkring där.

Min lokala elektronikaffär säljer en passande vridtrafo, men den är 10ggr dyrare än toroiden... Så jag fortsätter leta begagnat.

https://www.starelec.fi/product_info.ph ... s_id=22177
rikkitikkitavi

Kan du köpa på Tradera så brukar där dyka upp med jämna mellanrum. Räkna runt 1kr/VA eller så..
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Att sätta vridtrafon före isolationstrafon tilltalar inte mig. Speciellt inte om vridtrafon är mindre. Med vridtrafon före så kommer strömstötarna från toroiden att gå igenom vridtrafon. Kolen har en liten övergångsresistans och varje strömstöt ger extra påfrestning. Du får en strömstöt även om du använder mjukstartare. Fast strömstöten blir mindre.

Med ordningen ON/OFF - mjukstart - toroid - vridtrafo så sätter du in en tvåpolig växlande kontakt mellan toroid och vridtrafo. Med denna växlande kontakt kopplar du in endera vridtrafo eller ett 230V uttag. I de fall du vill koppla in något annat till toroiden låter du 230V uttaget vara inkopplat. Vill du använda vridtrafon kopplar du snabbt in den med den växlande kontakten.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Tradera har jag aldrig haft nån tur med. Och det är ofta begränsat till Sverige så jag har slutat gå dit. Tyska ebay-kleinanzeigen är lättare att handskas med och då pratar jag inte ens tyska.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Drar en toroidtransformator mycket mer startström än en vanlig transformator?
rikkitikkitavi

Ja, för de har generellt lägre resistans I primärlindningen än motsvarande EI kärna för samma VA.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har en 2000VA toroid där en 10A automatsäkring och en vanlig 10A trög säkring går direkt vid inkoppling, kommer inte ihåg vad det stod att startströmmen var men den var i alla fall en bra, bra bit över 10A. Tänk fixa men har inte orkat peta ihop något än.

Toroider är ökända för att sabba säkringar, när de börjar bli lite till storlek vls men redan lite mindre kan ibland.
rikkitikkitavi

En 2000Va trafo har en primärresistans på ca 0,2-0,3ohm så det är nästan en ren kortsluta ing, med elnätets förimpedans så är det inte konstigt att säkringen löser.

Jag har nog kretskort ngnstans för en mjukstart. Kolla ngn gammal tråd jag har skapat.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej jag visste att den skulle blåsa säkringar, jag ville bara se hur snabbt. :)
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Annars, man kan få en vridtrafo ganska billigt ny från europa ser jag, 1000W så cirka 4A, vilket jag tror räcker att driva de mesta apparater.

https://www.ebay.de/itm/254519009543
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men den är väl sparkopplad? Så vill man ha flytande spänning så behöver man fortfarande en isolationstrafo före.
Skriv svar