Dimensionera basresistor för en PNP gick snett, har jag gjort fel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DanielM

Re: Dimensionera basresistor för en PNP gick snett, har jag gjort fel?

Inlägg av DanielM »

ghu skrev: 11 december 2021, 13:19:53 Vi vet fortfarande inte om inspänningen ska styra utspänningen eller utströmmen.
Kör exemplet ovan så förstår du vilken ström som ska ut.
persika skrev: 11 december 2021, 13:10:33 I din nuvarande koppling byt ut den övre pnp’n till en darlington eller två darlington kopplade pnp.
Då får du mer förstärkning och kan öka basmotståndet, så slipper du värmen i motståndet.

Men, du kommer fortsatt att få problem med stabilitet och värme i sluttransistor när du kör halv utspänning.

Kopplingen med op jag talar för klarar iaf stabiliteten.
Kan du visa med ett exempel?

Kaffeman: jag ska testa ditt exempel
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Länk till Falstad i mitt föregående meddelande blev fel men är nu uppdaterat. Det är ett exempel som ger linjärare reglering över större delen av potentiometerns regler område och är lite snällare mot motstånden och trasistorerna.
https://tinyurl.com/y3n4g3tc
DanielM

Inlägg av DanielM »

Jag förstår. Du har bara ändrat basmotstånden så det ska passa bättre.

Undra om jag ska göra likadant. Jag får använda andra värden på basmotstånden och acceptera lite mindre ström ut. Får jag 1.5A så blir jag supernöjd.

Nu använder jag en 2N2222 npn och en MJE2955T PNP på 75W.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

>Kan du visa med ett exempel?

Så här skulle jag kopplat, för att uppnå det du sagt i tråden.

Även med denna koppling kommer sluttransistorn bli svinvarm på halv utspänning. 12V / 7ohm = 1.7A 12V x 1.7A = 20 W. För att kyla bort 20 W behövs en skapligt stor kylfläns, om temperaturen ska hållas nere.

Vad ska grejen användas till ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Kafeman:

Nu har jag testat sätta dit ett 1 kOhm motstånd på 1W (hittade en stor påse där det stod elfa på) då jag har slut på 1 kOhm 1/8W. Det fungerar mycket bättre nu.
Både med 12V och 24V för att styra propotionellt.
Om ni undrar vad applikationen är så är lasten en magnetspole på en hydraylisk ventil. En ventil som jag kör är på ca 1.6A typ. Någonstans där.

Motståndet är svalt. Trissan är hyfsat varm, men inte allt för varm. :tumupp: Jag kan lägga dummen där utan att bränna mig.

Men bara för att ni har varit så snäll mig mig(inte ballat ur som vanligt) så ger jag er min applikation och resultat. :)

Så här ser resultatet ut
video-1639228888.mp4
Här är applikationen. Den passar utmärkt med en ATmega328P för att göra om PWM till ström rakt ut med lite diter-frekvens(den styrs via kondensatorn).
Capture.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Du får rapportera hur det funkar sen i långa loppet.
Användarvisningsbild
ffredrik

Inlägg av ffredrik »

Vad gör D5 för nytta?
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

R13 på 100 Ohm är illa valt värde.
C1 är sällan en bra koppling om man vill ha linearitet och linjär fördröjning.
DanielM

Inlägg av DanielM »

persika skrev: 11 december 2021, 14:42:56 Du får rapportera hur det funkar sen i långa loppet.
Det ska jag.
Jag kör den redan nu. Just nu är det på en 24V vanlig direktventil, dvs icke propotionell. Det fungerar att styra ut strömmen på den utan att något brinner upp. Jag får köra ett tag typ 20 minuter för att se hur varmt motståndet blir. Just nu är motståndet svalt.

Filmen som jag länkande ovan är för 12V och den kräver mer ström. Dock går det mindre ström igenom basmotståndet trots att ventilen kräver mer ström. Detta hade jag inte räknat med. Troligtvis så var det "bristande grundläggande utbildning inom elementär ellära" :wink: eller så var det bara ENsak jag hade glömt helt enkelt :D
ffredrik skrev: 11 december 2021, 14:55:05 Vad gör D5 för nytta?
D5 är bara KiCAD's sätt att numrera dioder efter D1, D2, D3, D4 osv. Det sköts automatiskt.
Dioden är till för att OM jag råkar lägga 24V matningsspänning så tar läckströmmen enklaste vägen -> över 100 kOhm motståndet. Ja, den fungerar.
E Kafeman skrev: 11 december 2021, 14:58:01 R13 på 100 Ohm är illa värde.
Faktiskt så hade jag högre värde först på R13 och då fick jag faktiskt sämre linjär styrning. Jag valde att gå ned till 100 ohm istället för 1 kOhm och då fungerade det.
Ni har alltid klagat på mig att man SKALL alltid börja med att göra en principskiss och sedan bygga upp den på ett kopplingsdäck. Sedan laborera. Då får man det riktiga svaret.

Jag gjorde det. Det fungerade. Det fungerar säkert med 220 Ohm också. Men denna strömkälla kommer från en uC, därav 100 ohm.
Med tanke på att C1 och 100 ohm bildar ett lågpassfilter. PMW igenom lågpassfilter så blir det en "mer linjärare" signal.

Jag vill faktiskt ha lite sinus på signalen för propotionalventiler mår bra utav det.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Då har du gjort fel i kopplingen. Det är transistormisshandel med 100 Ohm på basen.
Möjligen har du redan pajat NPN-transistorn genom att använda 100 Ohm transistorn varför det inte fungerar med rimliga motstånds-värden.
Senast redigerad av E Kafeman 11 december 2021, 15:30:29, redigerad totalt 2 gånger.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Nej, jag har inte pajat. Men jag kan slänga dit något annat mostånd om så önskas. Notera att signalen är PWM också.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Du behöver inte göra något alls för min del.
Jag kan bara konstatera vad som gällde i de förutsättningar du givit tidigare.
Om du menar att din MCU inte leverar några 5 Volt så är det inget som vi fått del av.
Den har kanske en inre serieresitans på några kOhm? Är det vad du menar?
Du kanske aldrig hade det du påstod, 0-5 Volt från första början?
PWM har inte heller ingått i de kända förutsättningarna du gav.
Var kommer sinus-signalen ifrån? Är det något överlagrat på matningsspänningen eller är det skapat mha PWM?
Lägg en mindre kondensator mellan bas och kollektor för bättre fungerande lågpass. Det blir då triangelvågform på strömmen om du matar fyrkantvåg.
Flytta dioden så den skyddar PNP-trissan och dioden och transistorn överlever längre om lasten är induktiv. 50V på dioden kan vara rätt lite om du PWM-ar.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Min uC kan inte leverera så mycket ström. Dock drivs den av 5V.
Jag har ingen aning om min uC har en intre serieresistans. Det är en Arduino UNO.

Jag ville hålla så kort med information som möjligt för det finns tydligen barn på detta forum som suger åt sig exakt allt och förstorar upp det. :wink:
Det blir inte exakt en sinussignal, men det blir en svängig signal som gör så att strömmen "gungar" lite. Sådant är bra för att ta bort statisk friktion, därmed 33uF har jag valt.

50V blir nog bra. Jag ska bara ha den i 24V system. :)
ktm_micke

Inlägg av ktm_micke »

Du måste driva med oss eller är det jag som inte fattar det. Varför krångla till allt använd något sådant här så får du skyddsfunktioner på köpet.
https://www.infineon.com/cms/en/product ... -plus-24v/
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

>Dock drivs den av 5V.

Kanske drivs den i nästa steg med nätspänning, men oavsett är det ju av inget värde. Det är vad porten presterar som du bör ge som förutsättning, inte som det visar sej nu, felaktiga antraganden.
Om du levererar vilseledande ej korrekt information så får du svar därefter.
Hur mycket din PWM-port klarar står nog i databladet. Om din information är kort är det extra bra om den åtminstone är korrekt, vilket du fortfarande inte tycks begripa.

>för det finns tydligen barn på detta forum
Du fjollar om barn? Det är usel ursäkt för att gång på gång leverera felaktig information.
Lägg till att du vrider och småändrar efterhand som orimligheterna du kläcker ur dej biter dej i röven.
Barn i trotsåldern kanske vi har i forumet.

>Det blir inte exakt en sinussignal, men det blir en svängig signal som gör så att strömmen "gungar" lite.

Sinussignalen vet vi fortfarande inte var den kommer ifrån men det har inget att göra med den kondingen, det kan du vara säker på och en kondensator ger i detta fallet bättre funktion om kopplad mellan kolletor och bas. Från bas till jord är osymmetri som dessutom AM-detekterar, ifall det finns högfrekvent skräp. Det är redan skrivet tidigare men vet man inte bättre så kanske man behöver det repeterat åtskillga gånger, i avsaknad om kunskap hur det förhåller sej.

>50V blir nog bra. Jag ska bara ha den i 24V system.
Strålande tanke, men helt fel.
Vad jag vet om schemat än så länge är värsta backemk om apparaten stängs av plötsligt.
Hur hög spänning som då kan uppstå beror på en rad faktorer förutom de styrda induktanserna, t.ex. hur 24V är avkopplad och annat men det är väl något av standard med 1N4007 för mindre laster. de kostar inte mer än lägre spännings-specade effektdioder.
Är det ett system som kräver säker kommersiellt duglig funktion så räknar man på det.
Man kan mäta med oscilloskop om det klara flyback-spänning på 1000V, annars behövs högspänningsprober för att inte riskera något.
Detta med skyddsdioder är minimum standard även för måttligt stora relän.
Lägg på kolvens maxström och bryt sedan matningspänningen manuellt medans du har fingrarna mellan kolvens bägge poler så får du ett hum om vad det blir. Det är inte 24V, det är bara barnen i detta forum som tror.
Det är denna EMK-spänningen du utsätter dioden och trissan för. Det har inget med 24V att göra, det är typiskt nybörjar-tänk som man lär sej rätt fort hur fel det är, åtminstone om man vill designa fungerande kretsar som överlever plötsliga händelser.
Här ett 24-volt system där backemk över induktansen ligger på 300 Volt utan skyddsdioden: https://www.wikiwand.com/en/Flyback_diode
Din tokplacerade diod överlever 50 av dom volten bakåt eller 0.7 Volt framåt. Var hamnar resten? 250-300V över trissan? Den är specad att klara max 6V baklänges.
Det är sådant som du lär dej i grundläggande elektronik-böcker. Utan kunnande på den nivån blir det allt för mycket tokerier typ nuvarande design, där funktionen är driftosäker och kanske inte överlever någon längre tid.

Å andra sidan, om det varit ett PWM-system som du ville kontrollera en variabel DC- ström, ligger ju en strömstyrd buck-krets nära till hands att välja då man får obetydliga värmeförluster och PWM ger då linearitet och stabilitet på en helt annan nivå jämfört med nuvarande klena design.
Skriv svar