Renovering av Compugame 66

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Renovering av Compugame 66

Inlägg av MiaM »

Side track anecdote:
In the 1990's a friend had a "SmallProg" EPROM programmer for the Amiga. It was supposed to be able to program 2764 (the non-CMOS version, that is programmed at IIRC 21V).
However the boost converted didn't supply enough voltage to the circuit that switches the PGM voltage. We ended ut using +12V from the computer (not available on the port the EPROM programmer used for communication) and a 12V lead acid motorcycle/UPS style battery in series, that we fed into the EPROM programmer. Worked perfectly :D

Speaking of EPROM progammers, if you are able to read a bit Swedish, perhaps using a translation service, there is a recent thread here called PROMel (IIRC?) where a member designs and builds an EPROM programmer from scratch. IIRC it can do all the normal voltages.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag blev lite nyfiken. Dels verkar spelet lite kul men jag var mest intresserat av hur många kombinationer som finns för att vinna med 66.

Snabbt blev det klart för mig att matten i spelet EGENTLIGEN ser ut som: resultat = ((? + ? - ?) * ? : ?)

Snickrade ihop ett snabbt Python program som testade igenom vilka resultat som kan bli samt antal vinstchanser.

Det finns enbart 1 av 7776 kombinationer som ger 66.

Kunde vara kul att programmera en lite µC med t.ex. ett tecken-LCD display.

En fråga bara:
Kan man "överskriva" ett redan vald värde med ett nytt eller kan man bara flytta ett slagit värde till en "tom" plats?
Det senare verkar ju mest vettigt om man inte har ett begränsat antal "drag".
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Du kan bara mata in en gång per ruta. Sen har spelet två nivåer, en lätt att få 66, ändra en bygel och det blir svårare att få 66.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Som jag trodde.
Och den "lättare" version kan bara vara att "tärningen" är vägtad till att ge högre andel 1 & 6.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Mickecarlsson,
Det verkar på fotona som om IC-kretsarna sitter i IC-hållare, alltså enkelt att byta en IC-krets utan att behöva löda.

Rédigé: kan inte IC-socklar innebära dålig elektrisk kontakt, speciellt i en gammal åldrad sockel? Nu för tiden används kanske inte IC-socklar så ofta, utan IC-kretsarna löds in?
Jag tycker också spelet verkar se trevligt ut, är det 1970-tal?
Senast redigerad av Haralt 27 april 2025, 19:23:42, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Jupp, det är socklar på alla IC. Jag hade en drös IC som var kassa.
Jag ska på att felsöka igen, men först ska jag göra färdigt schemat.
Skriv svar