Ikea Vindriktning
Re: Ikea Vindriktning
Beställde bara 5st i prototypserien och har 2st IKEA Vindriktning till att koppla upp, sedan är nog kollegor på jobbet också intresserade, så det kommer nog att bli en beställning till av kretskort..
Jag skall renskriva mina underlag, så att jag kan släppa BOM, gerber mm. på GitHub..
/// Marcus
Jag skall renskriva mina underlag, så att jag kan släppa BOM, gerber mm. på GitHub..
/// Marcus
Kretskortet hamnade på hackaday.io: https://hackaday.io/project/181195-ikea ... ktning-pcb
/// Marcus
/// Marcus
Snyggt.
Lite feedback:
Avkoppling till matningen av ESP'n kan vara en ide (även om den kanske har någon form av avkoppling under kåpan)
Jag kan kanske tycka att LDO'n är i det klenaste laget. Tror 8266 peakar på nära 250mA när den sänder.
En AMS1117 pallar mer och är lättare att komma över.
Lite feedback:
Avkoppling till matningen av ESP'n kan vara en ide (även om den kanske har någon form av avkoppling under kåpan)
Jag kan kanske tycka att LDO'n är i det klenaste laget. Tror 8266 peakar på nära 250mA när den sänder.
Finns det någon färdig firmware till ESP8266?
Kollade på github men hittade inget.
Kollade på github men hittade inget.
Den kod som jag har använt finns här: https://github.com/Hypfer/esp8266-vindr ... cle-sensor
/// Marcus
/// Marcus
Tack.ToPNoTCH skrev: ↑12 augusti 2021, 18:13:45 Snyggt.
Lite feedback:
Har 4 st kondensatorer på kortet för just avkoppling för matningen till ESP:n.
Använder AP2202-3V3:n för att jag har den hemma och när man håller på med batterimatade saker, så vill man ha så lågt spänningsfall över LDO:n som möjligt och låg egenförbrukning och då platsar inte AMS1117 kraven..
/// Marcus
Heh.. Du har rätt.
Jag fattade aldrig att Vindriktning var batterimatad
Jag har 160-170 enheter kopplade i mitt "Smarta hem" varav en tredjedel är sensorer.
Man sitter knappast och kollar på det särskilt ofta efter man har fått det att funka.
Likförbannat blir jag lite sugen på några vindriktning nu.
Finns det något behandlingshem mot hemautomationsmissbruk ?
Jag fattade aldrig att Vindriktning var batterimatad

Jag har 160-170 enheter kopplade i mitt "Smarta hem" varav en tredjedel är sensorer.
Man sitter knappast och kollar på det särskilt ofta efter man har fått det att funka.
Likförbannat blir jag lite sugen på några vindriktning nu.
Finns det något behandlingshem mot hemautomationsmissbruk ?
Det jag menade var att jag normalt sett bygger batterimatade saker, så AP2202-3V3 är det som jag har på lager hemma...
/// Marcus
/// Marcus
Japp, nu kanske jag kan få tid med mitt andra projekt innan semestern är slut 
/// Marcus

/// Marcus

you say that as if it’s a problemSo same functionality and external appearance, but more cost and effort?
Har nu kört mitt hack i snart en månad, och jag har en av mätarna på mitt elektronikbord. Spikarna ni ser är när jag löddade. Men det jag har reagerat på senaste tiden är att grafen går uppåt hela tiden. Jag tänkte först att det var för att jag inte har fönstret öppet helt som jag haft det under sommaren då det blivit lite svalare. Efter lite experiment med att öppna fönstret på vid gavel insåg jag att det inte var det problemet.
Då hämtade jag min Electrolux Oxy3Silence (luftrenare) från garaget och körde. Ingen skillnad. Då skruvade jag upp Ikea Vindriktningen och såg att det låg ett lager damm på filtret. Blåste rent det, och direkt gick partikelmätaren ner till "bättre" värden (se graf. grafen är iof aggregerad per 6h så det tar lite tid att dyka ner på de värden som jag läser i realtid just nu).
Kanske lite torr luft på mitt kontor?
Då hämtade jag min Electrolux Oxy3Silence (luftrenare) från garaget och körde. Ingen skillnad. Då skruvade jag upp Ikea Vindriktningen och såg att det låg ett lager damm på filtret. Blåste rent det, och direkt gick partikelmätaren ner till "bättre" värden (se graf. grafen är iof aggregerad per 6h så det tar lite tid att dyka ner på de värden som jag läser i realtid just nu).
Kanske lite torr luft på mitt kontor?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.