Adapter: Optisk <-> Koaxial S/PDIF

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det fungerar. :) :)

MD-spelaren verkar ha stabil synk-klocka. 74HC08-kretsen orsakar inget mätbart jitter eller annat otrevligt.

Ända sedan jag bytte ljudkort så har jag saknat koaxial S/PDIF på MD'n.
Det är så smidigt att slippa använda mixerbordet för att spela in från datorn på MD. (Brukar göra så för att enkelt kunna lyssna på låtar jag jobbar med utan att behöva starta igång alla apparater.)

Jahopp, utgången är klar. Nästa patient: ingången.

Nu ska 1Vpp från ljudkortet bli 3,2Vpp i MD-spelaren.
"Same procedure as last schematic" fast utan spänningsdelare borde nog fungera.

edit: Vad blir det för grind om man kopplar ihop ingångarna på en AND?
Det blir ju inte en EQUAL-grind eftersom in/ut-nivåerna kan ha olika spänning. Det borde väl bli en schmitt-trigger där triggnivån delvis styrs av matningspänningen? :)
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

kopplar man ihop ingångarna på en AND blir det en "buffer", som ritas som en NOT fast utan cirkeln i slutet.

Samma som att sätta 2 NOT i rad...

Se här:
http://www.wallasey.wirral.sch.uk/intra ... om-gt1.gif
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

De i bilderna kunde jag, men bortsett från inverteraren så har de ju två ingångar.

"Samma som att sätta 2 NOT i rad..."

Eller 2st inverterare, eller 2st NAND med hoppkopplade ingångar, eller.. osv. Listan kan göra oändlig. :)

Det är kul med logik-kretsar. Man vet alltid var man har dem. :D
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

inverterare är lika med NOT

>>inverteraren så har de ju två ingångar

Och kopplar du ihop 2 ingångar så resulterar det i en ingång.

Antar att du menar så här med att koppla ihop ingångarna.
Bild

Och båda kopplingarna är samma sak. Den nedre logikkretsen är en buffer.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Japp. :)

Tidigare skrev jag:
"Nu ska 1Vpp från ljudkortet bli 3,2Vpp i MD-spelaren.
"Same procedure as last schematic" fast utan spänningsdelare borde nog fungera."

Vid närmare eftertanke så låter inte det rätt. TOSLINK-kontakten för ingången borde ju innehålla någon form av fototransistor eller liknande. Alltså kan det väl inte fungera om jag bara skickar in spänning över rätt pinnar? Nästa tanke blev att sätta en transistor och styra basen med signalen från den koaxiala S/PDIF-kontakten, men då får man ju två parallella transistorer.

Jag har kört fast lite. :)

Har mätt lite på TOSLINK-kontakten för ingången.
När man inte spelar in så ligger det en sinuskurva på 1,4Vpp med en period på 20ms över pin 1 och 2. Samma sak med pin 1 och 3. Mellan pin 2 och 3 finns 3,2V DC.

Det känns som om jag behöver en lite annorlunda lösning för ingången jämfört med utgången, men vad?

Som sista-utväg-lösning får det nog bli en extern omvandlare för ingången. Det vore betydligt lättare, men det vore kul om man kunde ordna en intern lösning. Phono-kontakterna sitter nämligen redan på plats. Syns knappt på utsidan att den är moddad. (Fixar bilder i morgon.) :)

edit: Vid närmare eftertanke så gillar jag "sista-utväg-lösningen".
Ska prova att slipa ner en lysdiod så att den passar i TOSLINK-kontakten.

Med tanke på hur billigt det är att lägga till koaxiala eller optiska in/utgångar så kan jag inte förstå varför inte alla apparater med S/PDIF har båda typerna av kontakter.
BJ

Inlägg av BJ »

Nej, precis. Min andra (MDS-JB980) har optiska in och ut, men bara koaxial in. Och då är det ändå en av dom lite dyrare... Jag hade gärna betalat 50 kronor till för att få det komplett. Visserligen behöver jag inte använda den, men det är ju kul om det finns.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Skumt. Det ska inte finnas någon sinus. S/pdif är ju digitalt. Ljus in =VCC inget ljus=gnd. 20ms är ju 50Hz. Har du provat utan nätadapter?
Du ska lätt kunna kolla utnivån genom att slå av och på en röd lysdiod in i mottagaren. Skärma av så inget annat ljus kommer in.
TOSLINK är ju inget annat än en förlängd optokopplare...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"20ms är ju 50Hz."

Ah, det var därför den siffran såg så bekant ut. :D

"Har du provat utan nätadapter?"

MD-spelaren har transformatorn (med 6st lindningar) lödd på kretskortet, så jag har inte kunnat göra det. Tror förresten att den vill ha nånstan runt 18V, både plus och minusmatning.

"TOSLINK är ju inget annat än en förlängd optokopplare..."

Sant, men kan jag bara sätta en transistors emitter och collector parallellt över TOSLINK'ens motsvarande pinnar? Det blir ju två parallellkopplade transistorer. Det plus sinusen stör min tankegång lite.. :)

Parallellt med det här så har jag börjat på "sista-utväg-lösningen". Har fräst en liten låda och gjutit in en 3mm lysdiod som slipades ner till 2,4mm. Passar fint i TOSLINK-kontakten. :)

Sodjans kretskortsfräsar (på Tradera) är förresten riktigt trevliga för sånahär saker.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jaså det är en stationär. Heh... fick för mig att det var en bärbar.
Undrar om det skulle gå att löda bort mottagaren och sätta den lite på sidan om med lite sladd, och bygga ihop en egen mottagare som driver en sändare som lyser in i originalmottagaren. Där mellan, efter den egna mottagaren, kopplar man in koaxomvandlaren... :lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag har iofs en bärbar också. Hm, den har väntat på reparation av mekaniken i många år nu... :roll:

Jag håller på att göra ungefär som du skrev, men har tänkt behålla mottagaren i MD-spelaren. Istället gjorde jag en egen TOSLINK-kontakt.

Jag tvingade ihop två 4mm plexiglasbitar och sågade ut en lagom form som fungerar som kretskortshållare. Sedan slipade jag till ena änden så att den fick samma mått som en TOSLINK-kontakt. Därefter fräste jag spår i båda bitarna för en lysdiod, som slipades ner till 2,4mm (den smala knoppen längst ut.) Sedan limmades allt ihop med epoxy. Plexiglas stoppar ju inte ljus särskillt bra och jag hittade ingen färg som fäste, så det fick bli ... eltejp. :oops: Men det fyller sitt syfte iallafall och när kretskortet och phonokontakten har monterats så ska allt ändå in i en liten låda. Tillsvidare låtsas jag att tejpen bara sitter där så länge jag testar... :)

Såhär blev det iallafall:

Bild

Jo, jag vet att det finns TOSLINK-kontakter att köpa, men det var roligare att göra en egen. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Min externa adapter fungerar, men nackdelen är att man måste ha en sladd med matningspänning. Det går iofs att sätta t.ex en Molex-kontakt på baksidan, men jag vill helst att modden knappt ska märkas utseendemässigt.

Men jag använde iallafall adaptern till att göra lite bättre mätningar av TOSLINK-kontakten i MD-spelaren:

Kod: Markera allt

TOSLINK Ingång:

PIN      SIGNAL AC     SIGNAL DC             EJ SIGNAL AC    EJ SIGNAL DC

1 - 2    Kurva 2,8Vpp  Kurva 0 - 2,8V        0V              2,8V
   GND

1 - 3    Kurva 2,8Vpp  Kurva -0,6V - -3,2V   0V              0V
   GND

2 - 3    0V            3,2V                  0V              3,2V
   GND

Värdena förändrades inte beroende på om man hade MD-spelaren i läge inspelning eller avspelning.
Med "Kurva" menar jag att jag får en fyrkantsignal som är likadan som den som lysdioden skickar in i TOSLINK-kontakten.

Så det borde alltså bli:
PIN 1 = Signal
PIN 2 = 3,2V
PIN 3 = GND

Slopar idén med en transistor och sätter istället en optokopplares transistorutgång parallellt med TOSLINK-kontakten.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har inte tittat så mycket i denna tråd innan men jag såg nu att vi visst har samma stationära MD spelare och då började det bli lite intressant att följa. :) Även om jag nu visserligen ändå har ett ljudkort med optisk in och ut som är kopplat till den så kan det vara intressant ändå.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Låter bra. :D

Har gjort ett litet schema på koaxial-ingången:

Bild
Siffrorna inom parantes är vilken pin på TOSLINK-kontakten (ingången) som anslutningarna ska kopplas till.

Kommer göra även denna koppling på exprimentkort. Inte så mycket lönt att etsa ett kort för en liten IC och fyra motstånd.. :)

Hm, ser nu att det blev lite fel impedans... ska fixa det. :oops:

edit: eh... det var inte det enda som blev fel ser jag nu. Spänningsdelaren fyller inte sitt syfte riktigt. Optokopplarens lysdiod vill ha ca 1,15V och en strömbegränsning på ca 10mA. Samtidigt ska impedansen mellan Koaxial_IN och Koaxial_GND vara 75Ω. Det går inte ihop med en spänningsdelare på det här sättet. Hm, man borde kanske inte göra scheman såhär dags.. :roll:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Förbättrat schema:

Bild
Egentligen behövs inte R1, men det får testen utvisa.

edit: Nop, R1 behövdes inte, sedan var 4N33 på tok för långsam. Matade jag in en fyrkantvåg på 1kHz så fick jag ut en perfekt triangelvåg. :oops: Hoppas jag har några 6N138 eller Sharp900 kvar...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

*host* Version 3:

Bild

Vcc (pin8) på optokopplaren är i minsta laget. I databladet står det 4,5 - 18V som "rekommended conditions". Men som "Absolute minimum" står det -0,5V så jag hoppas att det fungerar med 3,2V. Annars får jag lite problem. 3,2V är nämligen den enda spänningen jag kommer åt i MD-spelaren....

Optokopplaren inverterar förresten signalen, men det gör inget eftersom det är S/PDIF. :)
Skriv svar