Sida 3 av 4

Re: Ersätta jordfläta

Postat: 5 november 2020, 15:56:41
av danei
Flyg har återledare genom skrov. I alla fall när det är metallskrov.

Re: Ersätta jordfläta

Postat: 5 november 2020, 15:59:21
av säter
Bjaellerud skrev: 5 november 2020, 15:13:53 Sen åker man på rostlagning som uppstått pga att ström leds i chassit genom dåliga fogar etc.
Det där tror jag inte ett skvatt på.

Re: Ersätta jordfläta

Postat: 5 november 2020, 16:30:24
av Bjaellerud
Nä det kan man inte tro på.
Själv hade jag en gång i tiden en Ford Granda. Kombi.
En gång vid besiktningen var ena sidans rambalksförlängning rostskadad.
Den på andra sidan var i nyskick.
Min fråga varför det endast var ena sidan kunde ingen svara på.
Men jag såg sen att jordpunkten för alla baklyktor satt i den delen.
Således två lika bilchassidelar, den ena upprutten.
Den uppruttna fungerade som återledare för att baklyktor.

Jag nämnde fjärrljusen vars fästen brukar ruttna upp om den är återleare för strömmen till glödlamporna.

Således Järn, vatten, salt och ström= rost

Roy

Re: Ersätta jordfläta

Postat: 5 november 2020, 16:32:34
av Mizzarrogh
Tror faktiskt att det kan stämma under sådana förutsättningar, att det blir etsverkan på vissa punkter. :humm:

Re: Ersätta jordfläta

Postat: 5 november 2020, 16:59:11
av danei
Det var ju en orsak till att Brittiska bilar var +jordade. Men det är ju anslutningspunkterna som kan bli problematiska, inte att chassit leder ström.

Re: Ersätta jordfläta

Postat: 5 november 2020, 18:02:45
av Mizzarrogh
Jo, man tycker ju logiskt sett att det bara borde hända där det finns någon form av fysiska kontaktpunkter.

Re: Ersätta jordfläta

Postat: 10 november 2020, 20:16:31
av NULL
Således två lika bilchassidelar, den ena upprutten.
Var det förarsidans balk som var upprutten?

Re: Ersätta jordfläta

Postat: 11 november 2020, 07:51:25
av Glenn
Vänster sida är ju nästan alltid mer rostig än höger, antar att det är det du syftar på Null ?

Re: Ersätta jordfläta

Postat: 11 november 2020, 09:19:24
av Bjaellerud
Minns inte vilken sida det var som var upprutten på Granadan. Möjligen var det vänster sida. Men som sagt den sida där alla ström från bakvagnen anslöts.

Men jag vill fråga hur plusjordat elsystem skulle kunna förhindra att järn+ström+ vatten+ salt = rost ????
Jag ser utlandet som en myt.

Visst var vissa Engelska bilar plusjordade, men de var nog mest LUCAS förtjänst, (LUCAS = mörkrets uppfinnare)
Förvånad märkte jag hur Husbilens bromsok fram var av märket Lucas, bilen 1996 Fiat Ducato. Men de var som nya då de inte har körts på vintern i salt vatten och slask.

Roy

Re: Ersätta jordfläta

Postat: 11 november 2020, 10:16:55
av AndLi
Glenn skrev: 11 november 2020, 07:51:25 Vänster sida är ju nästan alltid mer rostig än höger, antar att det är det du syftar på Null ?
Jag hade gissat att det hade varit höger sida som varit mest rostig, det är ju oftare den som står in mot häckar, väggar och andra saker som håller kvar fukten längre än på förarsidan som man behöver hålla avstånd till saker runt om kring för att komma ut.
Men det är ju å andra sidan vänster sida som blir blästrad av vatten, sand och salt av mötande trafik, det slipper högersidan...
Nu var det skönt nog väldigt många år sen jag ägde en bil med några större rostproblem, så det hela baserar sig bara på teoretiska tankar...

Re: Ersätta jordfläta

Postat: 11 november 2020, 10:40:17
av Glenn
Jag tror det beror på att den blir mer utsatt i högertrafik, vore intressant att veta om problemet är motsatt i vänstertrafikländer.

Å andra sidan vet jag inte om det finns nåt land med liknande klimat som oss som kör på fel sida av vägen.

Re: Ersätta jordfläta

Postat: 11 november 2020, 11:01:02
av NULL
@Glenn: Jo det var det jag syftade på, förarsidan är mot trafiken, så den är ofta mer rostig än passagerarsidan.

Re: Ersätta jordfläta

Postat: 11 november 2020, 15:11:00
av Bjaellerud
Jag visste att myten om att det rostar mer beroende vilken sida man kör.
Den gången för många år sen fick jag massor av "förklaringar". Som att det finns en slasksträng mitt i vägen.
ha ha som om det skulle bli blötare om det är lite tjockare lager med slask på en del av vägen när den ändå är genomblöt. Bilen kan inte bli blötare än blöt.
Men hela bilen var lika blöt på båda sidor, varje gång den var blöt eller saltblöt.
Så det köper jag INTE.
En MYT

Roy

Re: Ersätta jordfläta

Postat: 11 november 2020, 15:18:55
av Glenn
Jag vet inte hur mycket bilar du rostlagat och meckat med, men det brukar vara ganska tydligt att vänstersidan i princip alltid är rostigare än högersidan.

Får du nedslag på rost i en balk är det i princip alltid på väsntersidan, titta på dörrarnas underkanter på en rostig bil, brukar oftast vara värre på vänstersidan.

Vad det beror på vet jag inte exakt däremot.

Re: Ersätta jordfläta

Postat: 11 november 2020, 15:27:23
av Bjaellerud
Har låtit byta trösklar flera ggr på mina gamla bilar, ingen skillnad på vänster eller höger sida.
På min S70 1998, är det rostskador på trösklarna som är täckta av plastkjolar.
Besiktningsman sticker in en mejsel under kjolen och det "känns" lika på båda sidor.

Ser man på en slaskig bil efter att man kommit hem så rinner slasket av och båda sidor är lika blöta.
Körning 5 % av tiden stående hemma i 95 % av tiden ... Så just körning i blötan är en liten del som knappast påverkar.

Ser man på synlig rost på dörrar och skärmkanter så ser det lika ut på båda sidor.
Bak vid bagageluckan är roten lika över hela bredden.

Men det är ju bara mina iakttagelser.

Roy