Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av tecno »

Electricguy skrev:tecno, är det inte en bra ide att förlänga utloppet från pumpen under vattenytan, så du inte syresätter det så mycket?
Det kommer ska du se, sen så ska jag hälla i lite glykol för att hålla att 'bobbor' utanför ;)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Lindade om fläktmotorn från en mikrovågsugn till 2 lager med 0.5mm tråd för att se hur höga rpm jag kunde få upp den i. Resulterade spole blev väl run 0.8ohm dc resistans, nu vet jag inte hur snabbt dessa snurrar vid 50Hz men jag räknade på ca 1800rpm nominellt, jag kom upp i ca 600Hz innan den inte orkade mer vilket då är runt 20krpm.
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

gunne skrev:Snyggt!

Tätning?
Tackar, Loctite 577

Bidde en konsol i körsbär idag, lite inpassnings-övning mot skottet i båten kvar och klyvning av "överfallet". Funderar på att trä på en stump "moppe innerslang" eller liknande på tanken så den sitter lagom hårt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Funderar på att trä på en stump "moppe innerslang"
Eller så skär du bara upp den enligt röda sträcket så kommer du spänna åt den med hjälp av monteringsskruvarna.
Nu ser iofs hålet ut att vara rätt mycket större än behållaren, så du kanske behöver skära upp den även på andra sidan också!
Eller bara ta bort väldigt mycket så de blir tillräckligt med kläm, utan att äventyra att man knäcker trät!
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

klyvning av "överfallet" :wink:
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Gjorde ett förberedande miniprojekt i väntan på kretskort och andra delar:

Byggde om min gamla UV-låda till ett annat format, skall skära till några bitar som skall hålla den nedre spegeln och elen.
Bild

Behöver ta en sväng förbi glasmästaren och beställa tillskärning av 4 speglar.

/// Marcus
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

Då vart man nästan klar

Fick skava bort lite material på rörvinkel samt mässingsblocket för att kunna skruva in rörvinkel.
Fick skava bort lite glasfiber för att kunna lirka på tanken.
5.jpg
Slabba på lite teakolja
6.jpg
Konsolen på plats
7.jpg
Tanken och överfallet på plats. Fick skava bort ännu mer glasfiber för att kunna gänga på locket. Blev en stump cykelslang i överfallet, på så vis hoppas jag slippa att överfallet spricker. Här sket det sig på målsnöret, jag fick inte med mig något pozidrive bits så skruvarna fick dras in med Philips bits, en kombination av klantighet, trångt, fel verktyg och för litet hål gjorde att jag aldrig orkade dra skruvarna i bott. Nya skruv och rätt bits ska med i morgon, då ska jag även fylla på lite mer olja i systemet och förhoppningsvis åka en tur.
8.jpg
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Då var bottendelarna utskurna och ihopsatta:
Bild

Elen ihopkopplad. Lyser fint :)
Bild

Nu saknas bara speglarna.

/// Marcus
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

ralvejd skrev:Då vart man nästan klar

Fick skava bort lite material på rörvinkel samt mässingsblocket för att kunna skruva in rörvinkel.
Fick skava bort lite glasfiber för att kunna lirka på tanken.

Tanken och överfallet på plats. Fick skava bort ännu mer glasfiber för att kunna gänga på locket. Blev en stump cykelslang i överfallet, på så vis hoppas jag slippa att överfallet spricker. Här sket det sig på målsnöret, jag fick inte med mig något pozidrive bits så skruvarna fick dras in med Philips bits, en kombination av klantighet, trångt, fel verktyg och för litet hål gjorde att jag aldrig orkade dra skruvarna i bott. Nya skruv och rätt bits ska med i morgon, då ska jag även fylla på lite mer olja i systemet och förhoppningsvis åka en tur.
Snyggt och väldigt seriöst, kanske lite väl seriöst!? En vanlig dödlig hade nog köpt en reservoar till bromsvätska eller liknande! För den behöver väl inte tåla tryck?
Behållaren hade väl suttit alldeles utmärkt utan hållare? Trodde du skulle köra slang i mellan!
Känner igen problemet, har samma pump på en marieholms catalina m22 och den svettas olja hela tiden men har trott att de beror på att man skuttar lite i vågor och då skvimpar de över. Blir ju väldigt stor fläck av en droppe varm olja!
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

Ja det hade nog funkat utan konsolen, men jag hade bara tur att vinkelröret peka rätt upp när den inte gick att vrida mer :D
Jag tappar ut lite olja i någon/några kopplingar nere vid el-pumpen till autopiloten, men det sker bara när det är minusgrader, antar att det beror på att drevet ej vill vrida sig frivilligt då. Måste ta tag i det också någon gång.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Snyggat till elen och fixade dragavlastning till inkommande ledning
Bild

/// Marcus
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Något okonventionellt med stående UV-box. Eller har jag missuppfattat? Hur har du tänkt?
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Den skall användas till att exponera objekt så att dom härdas. En del i mitt nästa projekt.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

En mobil/portabel FM sändare.
ca 2/3 färdig på dessa bilder.
Själva sändaren är baserad på en VMR6512 modulator och en VMR6700 effektmodul. Uteffekt, ca 200mW.
"snörningen" på trådarna är gjord med militärens snubbeltråd.. :D

Bild
Översikt.

Bild
Frontpanel med tråddragning.

Bild
Spänningsregulatorer för modulator (3,3V) och till effektsteget (12V)

Bild
Och frontpanelen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

... även kallad mintråd. Får björntråd att verka rena spindeltråden.
Skriv svar