Visa upp vad vi fräst.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Visa upp vad vi fräst.
Frässtålet jag använt är en sk. Tapered Ballnose, med en radie på 0,25 mm, dvs, spetsen är rundad och på 0,5 mm.
Jag köpte ett kit med 6 st Tapered Ballnose från 0,25 mm radie till 2mm från Kina, dom är ruskigt bra till detta. Men det gäller att ha en detaljerad 3D-modell för att få bra detaljer.
Jag köpte ett kit med 6 st Tapered Ballnose från 0,25 mm radie till 2mm från Kina, dom är ruskigt bra till detta. Men det gäller att ha en detaljerad 3D-modell för att få bra detaljer.
Usch vad smått.Mickecarlsson skrev:Tapered Ballnose, med en radie på 0,25 mm, dvs, spetsen är rundad och på 0,5 mm.
Fräste du hela med den ? alltså ingen grövre innan ? hur lång tid tog det ?Mickecarlsson skrev:Frässtålet jag använt är en sk. Tapered Ballnose, med en radie på 0,25 mm, dvs, spetsen är rundad och på 0,5 mm.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Först grovfräste jag med ett 1/8 tums end mill, tog kanske 1-2 minuter, sen körde jag på med TBN-fräset, tog ca 1 timme 40 minuter.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Här är inlägget jag postade för ett tag sedan med vilka fräsar jag köpte:
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... d#p1454752
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... d#p1454752
- SeniorLemuren
Vad använder du för program för att rita och vilka metoder använder du för att rita repet runt kompassrosen?Mickecarlsson skrev:En liten sk. Valet Box gjord i teak och ask med intarsia i furu.
En arbetskamrat fick den i avskedsgåva när han slutade, jag har jobbat med honom i 17 år.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag använder Vectric Aspire, dyrt som h-e men gör precis det jag vill.
Repet och kompassrosen är 3D-modeller ur deras sortiment.
Här är deras tub om den https://www.youtube.com/watch?v=_iG5ohKDDBk
Repet och kompassrosen är 3D-modeller ur deras sortiment.
Här är deras tub om den https://www.youtube.com/watch?v=_iG5ohKDDBk
Bjuder på ett eftermiddagsprojekt efter att spolen till trimmern lossnat för hundraelftegången
Blev ny adapter med klingor i 3mm polycarbonat

Då kan man återgå till ogräsbekämpning igen

Då kan man återgå till ogräsbekämpning igen

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Provade att fräsa och varmbocka akryl. Fräste med en 6mm enskärig fräs avsedd för plast. Akrylskrivan är återvunnen från en butiksinredning så jag gissar på gjuten akryl.
Blev riktigt bra resultat!
Blev riktigt bra resultat!
- thechipwelder
Här är är en bit 42crmov4 som jag lyckats att fräsa rätvinklig och parallell med bra precision. Detta är första grejen jag fräst som jag känner mig riktigt nöjd med. Även ytfinishen är riktigt bra. Fina regnbågar på alla sidor när man vinklar den mot ljuset.
Biten är väl inte så avancerad direkt, men eftersom det är gjort med en liten hemmabyggd minifräs jag satt ihop till lägsta möjliga pris, samt att jag är en nybörjare som aldrig sysslat med metallbearbetning så känner jag riktigt nöjd och nästan lite stolt.
Handvevade och använde en sandvik planfräs med runda skär. (rctk?) Den fungerar kalas med min 550w spindelmotor.

Biten är väl inte så avancerad direkt, men eftersom det är gjort med en liten hemmabyggd minifräs jag satt ihop till lägsta möjliga pris, samt att jag är en nybörjare som aldrig sysslat med metallbearbetning så känner jag riktigt nöjd och nästan lite stolt.

Kul! Men man blir ju väldigt nyfiken på att få se själva fräsen också =)
Vart köpte du den? Har en del av akryl jag måste skära med

Fin finish på den!thechipwelder skrev: ↑5 augusti 2020, 07:17:44 Här är är en bit 42crmov4 som jag lyckats att fräsa rätvinklig och parallell med bra precision. Detta är första grejen jag fräst som jag känner mig riktigt nöjd med. Även ytfinishen är riktigt bra. Fina regnbågar på alla sidor när man vinklar den mot ljuset.
Biten är väl inte så avancerad direkt, men eftersom det är gjort med en liten hemmabyggd minifräs jag satt ihop till lägsta möjliga pris, samt att jag är en nybörjare som aldrig sysslat med metallbearbetning så känner jag riktigt nöjd och nästan lite stolt.Handvevade och använde en sandvik planfräs med runda skär. (rctk?) Den fungerar kalas med min 550w spindelmotor.
![]()
Vad heter chamfering tool på svenska? Vad är det för hemmabyggd minifräs du har?