Visa upp vad vi fräst.
Re: Visa upp vad vi fräst.
Lägsta odds om man ska gissa på äldre bäddfräsar är nog på Correa. Tycker även att den gröna färgen förstärker gissningen
Kör du med en riktig igelfräs ?
Kör du med en riktig igelfräs ?
-
Full poäng Persa! Det är en Correa A-10 och en gammal igelfräs, enda jag hade som var nog liten och lång. Utnyttjar den dock inte som igelfräs här, tar 3mm skärdjup per vända. Har du förresten kvar någon varilock 63 förlängare?
Men väldigt trevlig universal-maskin, lite arborrning har det blivit också
Bitarna är skurna ur 50mm plåt, ska köra upp dom skurna hålen från ~60mm till 70.1mm .bearing skrev:Vad är det som tillverkas?
Någon sorts låda?
Det var därför jag köpte den, huron-huvud och Heidenhain TNC155!säter skrev:Huron-huvud.
Är det en riktig Huron maskin?
Fast det har en tendens att bli för litet ibland ändå, planade 2st fästen till elmotorer och då tror jag det var 10mm tillgodo på Y-axeln...cahlfors skrev:Lördagsmys!
Ja, det vill jag lova! Fräsbordet verkar ju hålla dubbelsängsmått!

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hur gör du när du ställer in vinkel på huvudet? Tabell, formel eller med ögonmått? För att få exakt rätt lär man ju mäta i slutändan ändå. Jag hade velat kunna räkna mig fram till vinklarna men är för trött i huvudet för att komma fram till en formel.
Jodå, det mesta i den senaste listan finns kvarverkstaden skrev: Har du förresten kvar någon varilock 63 förlängare?

Har även dom här äldre SECO igelfräsarna, diam. 63 resp. 39 mm. Den till vänster kan du även växla i Scharmann när det blir dags

-
Vinkelrätt mot någon axel brukar jag använda indikatorklocka och en slipad axel Finns även tabeller för alla vinklar...Forsgren skrev:Hur gör du när du ställer in vinkel på huvudet? Tabell, formel eller med ögonmått? För att få exakt rätt lär man ju mäta i slutändan ändå. Jag hade velat kunna räkna mig fram till vinklarna men är för trött i huvudet för att komma fram till en formel.

Persa:
Jag kommer med en önskelista när jag klurat på vad jag behöver men är helt klart intresserad av igelfräsarna!
Tittade lite på Sachman-maskinen, snart ska den nog börja monteras ihop, tänkte nästan göra en tråd här om det är intressant

Helt klart! Tråden startades 2008 och följs redan av många, välkommen till skaran av beundrare 

Självklart är det intressant.verkstaden skrev:tänkte nästan göra en tråd här om det är intressant

Den här tråden ja. Men inte den som verkstaden ännu bara funderar på att startaPeterH skrev:Helt klart! Tråden startades 2008 och följs redan av många, välkommen till skaran av beundrare
Gjorde en första version.
För det första, jag vet att det inte är något att skryta med, men för att vara min första fräsning i Alu, kanske fjärde fräsning öht, samt att det är en sketen 3018 såååå... jag är nöjd, blev bättre än jag hoppats på iaf. Men det finns ju självklart en hel del att önska vad gäller denna maskin 
Adapter-bottenplatta till förgasare, för att flytta in den lite. Kompis bytt förg. på sin veteranbåt och för att slippa modifiera motorlådan, så gör man vad man kan (allt för att få cadda lite och motionera CNC'n
) 

Tapatalk'd with a OnePlus 6

Adapter-bottenplatta till förgasare, för att flytta in den lite. Kompis bytt förg. på sin veteranbåt och för att slippa modifiera motorlådan, så gör man vad man kan (allt för att få cadda lite och motionera CNC'n

Tapatalk'd with a OnePlus 6
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
En liten sk. Valet Box gjord i teak och ask med intarsia i furu.
En arbetskamrat fick den i avskedsgåva när han slutade, jag har jobbat med honom i 17 år.
En arbetskamrat fick den i avskedsgåva när han slutade, jag har jobbat med honom i 17 år.
- SeniorLemuren
Vad använder man för frästyp för att fräsa en sådan kompassros. Görs det med en eller flera olika fräsar?