Vejbymats skrev:Då ska vi se: Hur stort munstycke har du? Lager < 50% av detta.
0.4
Jag fick samma fel som dig med ABS plast från Kjell & Co på ett 0.35 mm munstycke. Plasten är segare än PLA så extrudern orkar inte mata ut rätt mängd plast genom det lilla munstycket. Jag fick sänka hastigheten och höja temperaturen rejält för att lagerna skulle smälta ihop.
Prova att sänka hastigheten till 30-40 eller byt munstycket till ett större.
BEEP, den senaste körningen ökade jag hastigheten lite, men bara till 30mm/s. Innan har jag provat ner till 20mm/s.
Jag använder 0.4mm munstycke nu, men ett 0.6 är på väg tillsammans med nya plasten!
har testat PLA och ABS en tid, och kan konstatera att PLA utskrifter är mycket bättre än de av ABS..
ngn som upplevt samma sak?
eller är det skillnad på ABS och ABS?
PLA blir exaktare med ABS blir detaljerna utsmetade,
nackdelen är åckså att med ABS kan man "smoota" ytan mha acetonångor,
nu är inte det bra för alla typer av objekt då alla detaljer smetas ut.
dessutom krymper ABS vilket gör att det är svårt att få den att fastna på plattan, där är hög värme nödvändig, minst 90°..
och det klarar iaf inte k8200 med dess veka värmebädd.
bästa sättet jag hittat är att smeta på acetonlöst ABS på plattan...
ska trimma min platta med högre spänning...
då tror jag att man måste ha en andra temperatursäkring..
ifall den ordinarie skulle pajja..
för då finns det risk för härdsmälta ivf brand...
För mig blir ABS bättre än PLA, PLA blir slafsigare då det läcker ut plast när munstycket flyttar sig det gör det inte när jag skriver ut ABS. Har dock sett att det är olika på olika PLA.
Blir inte lika bra som med ABS även vid ökad retract, och vid en viss brytpunkt orsakar mycket retract andra problem. Läckaget blir säkert bättre om jag sänker temperaturen men då måste jag även sänka hastigheten då inte tillräckligt med plast hinner smälta annars. Får väl gå igenom inställningarna en vända till för det vore trevligt om jag kunde få samma resultat som med ABS, d.v.s. köra snabbare och inget läckage.
"THF works, but not on all PLA. I've tested it with 5 different filaments. So far, it worked on 1/5. The other 4 either went gummy and cracked, or were completely unaffected."