Gitarrrörförstärkare modell HiFi
-
Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi
Vet inte om jag tolkat det rätt, men ger preampen 10 volt ut vid 200mV input?
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Vid 200mVpp insignal (volymen på max) får jag 10Vpp ut till högtalaren, ja.
Vad det blir innan slutrören vet jag inte men gissar typ 10Vpp*35(turn ratio)/10(Av)/2(per tube)~17Vpp.
Jag har tidigare föreslagit en stereo volymspotentiometer istället för gallermotstånden för slutrören, det skulle kanske funka men känsligheten hos ingånsteget (som jag tror du kallar preampen) blir hela tiden maximal så utan min spänningsdelare krävs endast lite drygt 20mVpp insignal för att speciellt driva V2 till klippning.
Gitarrer har dock "alltid" egna volymkontroller, eller?
Så denna metod skulle göra så att förstärkaren är nästan helt tyst (för slutsteget brummar inte) och börjar brumma lite bara när volymen är hög.
Ovanstående gitarrmikrofon har Rdc~10k, så mitt antagande tycks stämma map det.
Kruxet nu är att KGA brummar lite bara när Rg<10k OCH monterat direkt på gallerkretsen, alla typer av kabelmontage ut till panelen, som jag kallar den, har visat sig ge mycket mer brum (PKmS-kablar har varit som antenner).
Vad jag skulle kunna ha är Rg=10k som gallerkrets och sen dra ut kabel till panel men jag tycks då få runt 150mVpp brum då som alltså ökar från <40mVpp när ingen kabel hänger på gallerkretsen, detta samtidigt som resistansen in i förstärkaren bara blir 10k när jag fått lära mig att den ska vara 1M.
Jag gillar dina ide'er, tack!
Tänker man mer på vad du säger så är det faktiskt möjligt att lägga en gain-justering av försteget genom att Ra för V1 istället utgörs av en potentiometer men hur går det med brum då?
Om vi först tittar på vad vi får för valmöjligheter, med en Gain-pot som Ra(V1) och en Volym-pot som Rg(V3,4) så kan man ju latcha lite med var i förstärkaren signalen skall klippa, eller hur?
Förutsättning: Gitarrmikrofonen lämnar >200mVe~600mVpp
1) Låg volym, hög gain->V2 klipper
2) Hög volym, låg gain->V3,4 klipper
3) Medium volym, medium gain->HiFi (innan Tone dvs mina HP/LP-brytare).
4) Riktigt hög insignal->V1 klipper (kan nog gå iaf 20Vp negativt, 20Vp/50=0,8Vpp=hela bias)
Nåt sånt kanske det blir, men hur gör vi med brummet?
Det här är lite snurrigt spekulerat men låg gain och låg volym kommer ju ge lågt brum (speciellt eftersom brummet sitter i gallerkretsen hos V1), oavsett.
Frågan är nu hur lågt vi kan få det?
Ur(Csc, trafo, 3dm, 10k)=0,7Vpp/50Hz sedan förut
Här behöver man egentligen bara observera att en 3dm PKmS-kabel (balanserad) terminerad med 10k ger detta brummet, detta samtidigt som 10k solo bara ger <40mVpp
1M solo brummar 2Vpp, en löst hängande avklippt PKmS över 1M brummar sedan hela 10Vpp, suck
Med andra ord ser man tydligt att högre ingångsresistans än typ 10k kan jag inte ha.
Av detta följer att en volympot på mitt tidigare sätt inte kan vara på 1M, blir inte mycket till "normal" LOG av det
Jag tror det är lite väl låga nivåer för att ha en gain-pot som Ra, skapar kanske ännu mer brum men att bara ha den som Rg vid slutrören tvingar gitarrren till att ha egen volymkontroll, men hur der den ut liksom?
Den lär ju inte vara 10k som mikrofonen, liksom.
Så även om jag tar bort/flyttar min volympot så kommer jag få brum, helt enkelt för att källimpedansen/(gitarrmikrofonen + dess volymkontroll) behöver vara <10k.
Nej, jag tror jag lägger ner det här nu för det går uppenbarligen inte att få ordning på.
Knepigt bara, jag har byggt flertalet Rör-RIAA med AC-glöd utan några som helst problem.
Kanske trafosarna är för nära men samtidigt har jag skärmat dom magnetiskt mha järnplåt utan skillnad.
Skulle kanske också kunna vara likriktarrörets glöd som stör, aldrig blandat det med signallrörsglöd.
En annan lustig sak, när man mäter på den lilla fina, men hatade, 50Hz trekant som uppenbarar sig på gallret av V1 från det ögonblicket man kopplar in nätsladden, så är den konstant i utseende och amplitud alldeles intill dess rören börjar leda, under den fasen muterar signalen fullständigt och blir kanske 4ggr så stor men sedan samlar den sig och blir att se ut som när jag först stoppade i kontakten. Viss påverkan av "on-status"/glöd verkar således finnas.
MVH/Roger
Vad det blir innan slutrören vet jag inte men gissar typ 10Vpp*35(turn ratio)/10(Av)/2(per tube)~17Vpp.
Jag har tidigare föreslagit en stereo volymspotentiometer istället för gallermotstånden för slutrören, det skulle kanske funka men känsligheten hos ingånsteget (som jag tror du kallar preampen) blir hela tiden maximal så utan min spänningsdelare krävs endast lite drygt 20mVpp insignal för att speciellt driva V2 till klippning.
Gitarrer har dock "alltid" egna volymkontroller, eller?
Så denna metod skulle göra så att förstärkaren är nästan helt tyst (för slutsteget brummar inte) och börjar brumma lite bara när volymen är hög.
Ovanstående gitarrmikrofon har Rdc~10k, så mitt antagande tycks stämma map det.
Kruxet nu är att KGA brummar lite bara när Rg<10k OCH monterat direkt på gallerkretsen, alla typer av kabelmontage ut till panelen, som jag kallar den, har visat sig ge mycket mer brum (PKmS-kablar har varit som antenner).
Vad jag skulle kunna ha är Rg=10k som gallerkrets och sen dra ut kabel till panel men jag tycks då få runt 150mVpp brum då som alltså ökar från <40mVpp när ingen kabel hänger på gallerkretsen, detta samtidigt som resistansen in i förstärkaren bara blir 10k när jag fått lära mig att den ska vara 1M.
Jag gillar dina ide'er, tack!
Tänker man mer på vad du säger så är det faktiskt möjligt att lägga en gain-justering av försteget genom att Ra för V1 istället utgörs av en potentiometer men hur går det med brum då?
Om vi först tittar på vad vi får för valmöjligheter, med en Gain-pot som Ra(V1) och en Volym-pot som Rg(V3,4) så kan man ju latcha lite med var i förstärkaren signalen skall klippa, eller hur?
Förutsättning: Gitarrmikrofonen lämnar >200mVe~600mVpp
1) Låg volym, hög gain->V2 klipper
2) Hög volym, låg gain->V3,4 klipper
3) Medium volym, medium gain->HiFi (innan Tone dvs mina HP/LP-brytare).
4) Riktigt hög insignal->V1 klipper (kan nog gå iaf 20Vp negativt, 20Vp/50=0,8Vpp=hela bias)
Nåt sånt kanske det blir, men hur gör vi med brummet?
Det här är lite snurrigt spekulerat men låg gain och låg volym kommer ju ge lågt brum (speciellt eftersom brummet sitter i gallerkretsen hos V1), oavsett.
Frågan är nu hur lågt vi kan få det?
Ur(Csc, trafo, 3dm, 10k)=0,7Vpp/50Hz sedan förut
Här behöver man egentligen bara observera att en 3dm PKmS-kabel (balanserad) terminerad med 10k ger detta brummet, detta samtidigt som 10k solo bara ger <40mVpp
1M solo brummar 2Vpp, en löst hängande avklippt PKmS över 1M brummar sedan hela 10Vpp, suck

Med andra ord ser man tydligt att högre ingångsresistans än typ 10k kan jag inte ha.
Av detta följer att en volympot på mitt tidigare sätt inte kan vara på 1M, blir inte mycket till "normal" LOG av det

Jag tror det är lite väl låga nivåer för att ha en gain-pot som Ra, skapar kanske ännu mer brum men att bara ha den som Rg vid slutrören tvingar gitarrren till att ha egen volymkontroll, men hur der den ut liksom?
Den lär ju inte vara 10k som mikrofonen, liksom.
Så även om jag tar bort/flyttar min volympot så kommer jag få brum, helt enkelt för att källimpedansen/(gitarrmikrofonen + dess volymkontroll) behöver vara <10k.
Nej, jag tror jag lägger ner det här nu för det går uppenbarligen inte att få ordning på.
Knepigt bara, jag har byggt flertalet Rör-RIAA med AC-glöd utan några som helst problem.
Kanske trafosarna är för nära men samtidigt har jag skärmat dom magnetiskt mha järnplåt utan skillnad.
Skulle kanske också kunna vara likriktarrörets glöd som stör, aldrig blandat det med signallrörsglöd.
En annan lustig sak, när man mäter på den lilla fina, men hatade, 50Hz trekant som uppenbarar sig på gallret av V1 från det ögonblicket man kopplar in nätsladden, så är den konstant i utseende och amplitud alldeles intill dess rören börjar leda, under den fasen muterar signalen fullständigt och blir kanske 4ggr så stor men sedan samlar den sig och blir att se ut som när jag först stoppade i kontakten. Viss påverkan av "on-status"/glöd verkar således finnas.
MVH/Roger
Roger!
Kapacitivt kopplad störning från elnätet nämnde jag i ett tidigare inlägg.
Rekommenderade en helt skärmad låda till förstärkaren.
Du svarade - "jag har jordplan".
Jordplan kan inte jämföras med skärmning! Jordplan skärmar på en sida.
Hur har du det med nätdelen? Finns det någon jordpunkt i den som är gemensam med förstärkarens "jordplan"?
Har du skyddsjordat eller ojordat vägguttag?
Om det är ojordat, blir det någon skillnad på brummet beroende på vilket håll stickproppen sitter i väggen?
Du har en högohmig input på förstärkaren. Vilken uppgift har 1:1-trafon?
Hur har du det med nätdelen? Finns det någon jordpunkt i den som är gemensam med förstärkarens "jordplan"?
Har du skyddsjordat eller ojordat vägguttag?
Om det är ojordat, blir det någon skillnad på brummet beroende på vilket håll stickproppen sitter i väggen?
Du har en högohmig input på förstärkaren. Vilken uppgift har 1:1-trafon?
-
Jo man kan ju använda gitarrens volympot helt klart. Med en högohmig ingång så fungerar det bra, och det är egentligen det optimala för gitarristen eftersom han kan styra klippningen också utan att behöva röra förstärkaren
Kruxet med hög gain i preampen är ju att man får allehanda störningar förstärkta. Har man en Strata med Single coil så kan det bli riktigt störigt
I mina solid-state förstärkare så förstärker jag gitarren upp till 10 ggr, men sedan klipper jag signalen i efterföljande steg med dioder. Då får jag ca: 1 Volt in i slutsteget. Nu kör jag med en kompressor/preamp kombination på ingången för att få ett mer rörliknande ljud. Jag jämförde med sonens Soldano förstärkare (rör) och det gick inte att höra någon skillnad alls.
Många rörförstärkare har rör i försteget/preampen som också kan drivas till klippning. Då kan man köra sina bluessolon med rejäl dist på låg volym
Jag tror att du är på rätt väg med din förstärkare! Det kan nog bli riktigt bra 

I mina solid-state förstärkare så förstärker jag gitarren upp till 10 ggr, men sedan klipper jag signalen i efterföljande steg med dioder. Då får jag ca: 1 Volt in i slutsteget. Nu kör jag med en kompressor/preamp kombination på ingången för att få ett mer rörliknande ljud. Jag jämförde med sonens Soldano förstärkare (rör) och det gick inte att höra någon skillnad alls.
Många rörförstärkare har rör i försteget/preampen som också kan drivas till klippning. Då kan man köra sina bluessolon med rejäl dist på låg volym

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag kan återigen berätta att jag, efter att ha misslyckats med Cola-burken ty för stor, först lindade eltejp runt gallerkretsen sen tog jag aluminiumtejp runt densamma samt jordade hela rasket i jordplanet, resultat: 0 skillnad!SM7CZR skrev:Roger!
Jag använder i praktiken stjärnjord dvs nätdelens jordpunkt (skapad av ett par backspända dioder över AC-matningen) är exakt samma som förstärkarens jordpunkt och den enda punkt som dras ner i jordplanet (jag kallar det guardning).Hur har du det med nätdelen? Finns det någon jordpunkt i den som är gemensam med förstärkarens "jordplan"?
Bra eller dåligt?
OjordatHar du skyddsjordat eller ojordat vägguttag?
Jag har satt i C7-kablaget i väggen så många gånger må du tro så chansen att jag alltid sätter i den åt samma håll är minimal.Om det är ojordat, blir det någon skillnad på brummet beroende på vilket håll stickproppen sitter i väggen?

Trafons uppgift är att eliminera störningar. Först var min tanke att eftersom gallerkretsen gillar lågohmigt med tanke på brum så skulle ren kopparresistans motsvarande trafons sekundär ge minsta tänkbara brum. Dock är jag så kass på sånt här så jag tror mig senare ha fattat att impedanser alltid reflekteras (när det finns AC) så i praktiken ser sekundären primärens källimpedans. Dvs i teorin tjänar jag inget på trafon. Dock kan man gå från CM hos sekundären till DM hos primären ty primären reagerar bara på skillnadsspänningar dvs DM (i CM-fallet åker ju bara båda primärtamparna hiss, så att säga). Pga detta tror jag ändå jag tjänar på en trafo vad gäller brum. Men jag vet faktiskt inte.Du har en högohmig input på förstärkaren. Vilken uppgift har 1:1-trafon?
Den senaste ritningen ovan fungerar faktiskt, jag har <100mVpp ut oavsett belastning på ingången

Men då har jag också mha en 10k/100k-spänningsdelare sänkt känsligheten till typ 200mVpp för full sula ut (10Vpp), detta gör dock inget för en gitarrmikrofon levererar tydligen runt 500mVpp.
Ett litet aber är att min ingångsimpedans inte är ideal (1M) utan 110k just nu.
Jag vet inte varför jag är så uppgiven för det här ser faktiskt rätt bra ut

Samtidigt hade det varit intressant att verkligen veta vad som händer och varför (får förresten <0,2mVpp på gallret när jag har spänningsdelaren, trafo och öppen balanserad kabel vilket samtidigt ger <100mVpp ut).
Jag har dock siffror på att kabelstumpar modell PKmS förstärker, likt antenner, brummet avsevärt vilket jag tycker är konstigt för att bara hänga en ledningstråd på gallret ger ju naturligtvis antennverkan men partvinnad kabel med skärm (PKmS), nej det köper jag inte. Jag måste ha kassa kablar, helt enkelt. Hur dom nu kan vara kassa

MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag börjar känna att jag har nåt på gång faktiskt, tack för uppmuntran!Pedalosaurus skrev:Jo man kan ju använda gitarrens volympot helt klart. Med en högohmig ingång så fungerar det bra, och det är egentligen det optimala för gitarristen eftersom han kan styra klippningen också utan att behöva röra förstärkarenKruxet med hög gain i preampen är ju att man får allehanda störningar förstärkta. Har man en Strata med Single coil så kan det bli riktigt störigt
![]()
Många rörförstärkare har rör i försteget/preampen som också kan drivas till klippning. Då kan man köra sina bluessolon med rejäl dist på låg volymJag tror att du är på rätt väg med din förstärkare! Det kan nog bli riktigt bra
100mVpp max oberoende av volym är inte så pjåkigt och heller inte speciellt mycket (50mV^2/2/4=0,3mW

Jag kan alltså fortsätta köra med en 1M-pot som Volympot även om gitarren kommer belastas ojämt (<100k@max, t.ex) och log-funktionen hos volympoten kommer inte bli ideal (men va fasen, vad gör det om volymen ökar lite långsammare på slutet? Liknar mest en feature

Nästa steg blir nu att bygga filtret med båda "Tone"-kontrollerna, på måndag ska jag köpa en 1,6mH spole och sen tror jag jag köper en riktig bipolär 100uF, sen ska jag bygga filterdelen även om det mesta är byggt och då byter jag högtalartyp till mina senaste KLS-93C ock kopplar in filtret på dess Bi-Wire.
Sen skickar jag nog in iPod-ljud och rattar lite på reglagen

Nån elgitarr har jag naturligtvis inte

Men min bästa vän har en

MVH/Roger
PS
Mätte precis att det fina klippet faktiskt uppstår redan hos V2 men varför och hur begriper jag inte och jag tänker inte ens försöka begripa det. Jag bara älskar det!
Jo, visst finns det dåliga koaxkablar.rogerk8 skrev: Samtidigt hade det varit intressant att verkligen veta vad som händer och varför (får förresten <0,2mVpp på gallret när jag har spänningsdelaren, trafo och öppen balanserad kabel vilket samtidigt ger <100mVpp ut).
Jag har dock siffror på att kabelstumpar modell PKmS förstärker, likt antenner, brummet avsevärt vilket jag tycker är konstigt för att bara hänga en ledningstråd på gallret ger ju naturligtvis antennverkan men partvinnad kabel med skärm (PKmS), nej det köper jag inte. Jag måste ha kassa kablar, helt enkelt. Hur dom nu kan vara kassa
MVH/Roger
Köpte en minimalt begagnad (läs,nästan ny) elbas med tillhörande förstärkare och instrumentkabel.
Denna kabel var märkt "Professional Noiseless Cable" MADE IN CHINA.
Blev förvånad när det brummade lite då en del kabeln låg på golvet. Andra ändan satt i basens outputjack. Bytte ut den till en annan som jag hade sen tidigare och det fanns inte en tillstymmelse till brum. Så visst säljes det dåliga koaxkablar (med för gles skärm).

Trevligt att du börjar bli nöjd med ditt projekt!

Senast redigerad av SM7CZR 14 maj 2016, 23:00:53, redigerad totalt 1 gång.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Förresten tror jag att jag börjar med KVR:en.
Funderar på att gnugga den.
Har etsmedel sedan ett par år tillbaka.
Roligt att gnugga
Sen ska jag förhoppningsvis få volymsoberoende slutrörsdist.
Vet nu i alla fall att insignal som heter duga finns.
MVH/Roger
Funderar på att gnugga den.
Har etsmedel sedan ett par år tillbaka.
Roligt att gnugga

Sen ska jag förhoppningsvis få volymsoberoende slutrörsdist.
Vet nu i alla fall att insignal som heter duga finns.
MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Tack!SM7CZR skrev:Jo, visst finns det dåliga koaxkablar.rogerk8 skrev: Samtidigt hade det varit intressant att verkligen veta vad som händer och varför (får förresten <0,2mVpp på gallret när jag har spänningsdelaren, trafo och öppen balanserad kabel vilket samtidigt ger <100mVpp ut).
MVH/Roger
Köpte en minimalt begagnad (läs,nästan ny) elbas med tillhörande förstärkare och instrumentkabel.
Denna kabel var märkt "Professional Noiseless Cable" MADE IN CHINA.
Blev förvånad när det brummade lite då en del kabeln låg på golvet. Andra ändan satt i basens outputjack. Bytte ut den till en annan som jag hade sen tidigare och det fanns inte en tillstymmelse till brum. Så visst säljes det dåliga koaxkablar (med för gles skärm).
Trevligt att du börjar bli nöjd med ditt projekt!
Men hur kan det vara sån skillnad på kablar, jag fattar inte.
Ofta är två ledare hårt tvinnade, utanför dom har man en skärm.
Hur kan detta misslyckas?
Kan mängden kardeler i skärmen möjligtvis vara så dålig att den inte riktigt täcker parledarna?
Samtidigt, vi snackar 50Hz med våglängder på flera mil, eller hur?

MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Kom på att jag ju redan byggt och kapslat in en KVR (Knoppson High Voltage Regulator).
Tog den och testade.
Skrattretande nog var det bara de typ första 20 graderna på poten som var intressanta, sen blev spänningen för låg så detta måste designas om men i grova drag fungerade den.
Jag lät alltså förstärkaren klippa hårt vid 221V matning (<100mVpp@galler) och sedan drog jag bara ner spänningen på slutrören, jag blev lite förvånad hur bra det blev
Det klippte alltså nästan lika fint på endast 73V matning som det gör vid 221V matning (lite "nollgenomgångsdist" kan dock skönjas) och detta alltså vid samma innivå och därmed nivåer ut från V2.
Utnivån blev dock bara 2Vpp isf 10Vpp som vid full matning.
1Vp^2/2/4=125mW
Här kommer lite bilder.
MVH/Roger
Tog den och testade.
Skrattretande nog var det bara de typ första 20 graderna på poten som var intressanta, sen blev spänningen för låg så detta måste designas om men i grova drag fungerade den.
Jag lät alltså förstärkaren klippa hårt vid 221V matning (<100mVpp@galler) och sedan drog jag bara ner spänningen på slutrören, jag blev lite förvånad hur bra det blev

Det klippte alltså nästan lika fint på endast 73V matning som det gör vid 221V matning (lite "nollgenomgångsdist" kan dock skönjas) och detta alltså vid samma innivå och därmed nivåer ut från V2.
Utnivån blev dock bara 2Vpp isf 10Vpp som vid full matning.
1Vp^2/2/4=125mW

Här kommer lite bilder.
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Boktips: Robert Megantz - Design and Construction of Tube Guitar Amplifiers, TacTec Press
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Varför skulle jag vilja lära mig hur andra designar gitarrförstärkare?
Jag behöver bara veta gitarrmikrofonnivå och eventuellt karaktäristik, sen designar jag som jag vill
Tack ändå för boktiset, dock inte aktuellt.
MVH/Roger
Jag behöver bara veta gitarrmikrofonnivå och eventuellt karaktäristik, sen designar jag som jag vill

Tack ändå för boktiset, dock inte aktuellt.
MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
En liten tabbe har jag nu korrigerat (ska vara 10M som gallermotstånd)
MVH/Roger
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag tror du skulle behöva filtrera bort lite bas. Vid vilken frekvens har du mätt vågformerna som klipper på oscilloskopet? Har man för mycket lågfrekvens med är risken stor att den lägsta tonens grundton mättar hela stärkaren under längre (i sammanhanget) stunder. Det blir inte så bra, eftersom andra toner dör helt då. Bra distorsion i dessa sammanhang handlar inte bara om klippningens form utan även om att balansera filtrering och klippning mellan de olika stegen i förstärkaren.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
jag har en son som menade på att han inte ville lära sig av andras misstag, han ville lära sig av sina egna ....rogerk8 skrev:Varför skulle jag vilja lära mig hur andra designar gitarrförstärkare?
Boken jag rekommenderade innehåller inte så mycket ritningar utan mer detaljer om de olika stegen i ett förstärkeri. Och mycket annat.