Anders fladbäddsfräs (projekttråd)
Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)
I samband med lite ombyggnad i källaren så behöver jag flytta min fräs till en annan position. När den står där så behöver den bli lite kortare, ungefär så kort som min skruv är lång. Dvs tidigare planer om att förlänga skruven skrotas. När jag ändå kortar den så skall benen stabiliseras upp med en ram längst ner. För att få i ramen så behöver jag antingen lyfta fräsen och trä i dem underifrån (mycket svårt) eller riva ner fräsen i princip helt. Alternativ två är lite jobb, men ändå enklast.
Skall det vara värt att riva ner fräsen så behövs ett större åtgärdspaket. Tex så skall det på en riktig bordsskiva, 15 eller 20mm alu iordninggjort med fästen för skruvstycke, vakuumbord och andra spännanordningar. Bordsskivan kommer också att se till att räta upp maskinen över hela ytan så att jag kan köra större saker med bibehållen precision.
Men jag kommer inte att kunna fräsa skivan i maskinen själv eftersom inskruvning kommer att ske i ytterkant. Så frågan är om någon kan och har lust att hjälpa mig i den frågan. Skivan mäter 1380mm x 880mm. Tjocklek, 15 eller 20mm i alu.
Finns det någon på forumet som kan och skulle vara intresserad av att tillverka en sån skiva åt mig? Den kommer att väga mellan 50 och 65 kilo. Hela skivan kanske kan vattenskäras och gängade hål gängas i efterhand. Infäste för skruvstycke kanske med fördel görs i maskinen själv för att få det rätt upplinjerat. Bordet kommer att fästas i ytterkanten in i skenorna så att det förhoppningsvis styr upp dem så att de blir plana.
Stöden på benen längre ner är inte inritade ännu. Skenorna skall kapas till vettig längd.
Skall det vara värt att riva ner fräsen så behövs ett större åtgärdspaket. Tex så skall det på en riktig bordsskiva, 15 eller 20mm alu iordninggjort med fästen för skruvstycke, vakuumbord och andra spännanordningar. Bordsskivan kommer också att se till att räta upp maskinen över hela ytan så att jag kan köra större saker med bibehållen precision.
Men jag kommer inte att kunna fräsa skivan i maskinen själv eftersom inskruvning kommer att ske i ytterkant. Så frågan är om någon kan och har lust att hjälpa mig i den frågan. Skivan mäter 1380mm x 880mm. Tjocklek, 15 eller 20mm i alu.
Finns det någon på forumet som kan och skulle vara intresserad av att tillverka en sån skiva åt mig? Den kommer att väga mellan 50 och 65 kilo. Hela skivan kanske kan vattenskäras och gängade hål gängas i efterhand. Infäste för skruvstycke kanske med fördel görs i maskinen själv för att få det rätt upplinjerat. Bordet kommer att fästas i ytterkanten in i skenorna så att det förhoppningsvis styr upp dem så att de blir plana.
Stöden på benen längre ner är inte inritade ännu. Skenorna skall kapas till vettig längd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Såhär tänkte jag mig bordet/tooling-plate:en. M8 (massor) i 60mm cc rutnät. Någon poäng i att ha ett annat mått? Jag satte 60 för att det är det avståndet det är mellan hålen på skenorna. Om jag nu av någon anledning skulle vilja sätta skenor på bordet...
Ett större hål för att föra upp vakuum till eventuellt vakuumbord. Jag kan gå utanför bordskanten utåt-höger i bild så att jag kan spänna fast bitar på högkant längs benen. På så vis kan jag fräsa skivor som är 1200mm höga i änden. Eventuellt mer om jag lyfter spindeln som bara sitter klämd med två skruvar.
Slaglängd med kortad maskin ca 998mm x 960 mm x 370mm.
Ett större hål för att föra upp vakuum till eventuellt vakuumbord. Jag kan gå utanför bordskanten utåt-höger i bild så att jag kan spänna fast bitar på högkant längs benen. På så vis kan jag fräsa skivor som är 1200mm höga i änden. Eventuellt mer om jag lyfter spindeln som bara sitter klämd med två skruvar.
Slaglängd med kortad maskin ca 998mm x 960 mm x 370mm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- jonnorberg
Vad är det för en liten smutt dator du har för inbyggnad?
En Asrock jag snäppte bort fronten på. Fin liten grej, jag har tre stycken.
En i fräsen, en vid TVn och en som server.

Är det någon speciell anledning till att köra M8, någon standard eller spännverktygsuppsättning som du ska ha? Jag funderar på ett liknande bord i stål som ska borras i maskinen och jag har tänkt M6 mest för att jag har en massa sådana insex liggande.
De grövsta skruvar som går att skruva i mina skenor är M8. Så lite därför köpte jag ett sånt spänn-set för M8. Mina snabbklämmor verkar vara för M12 eller nått väldigt grovt, förstår inte varför. De funkar med M8 eller M6 med bricka.
Sedan är det inte så lätt att gänga M6 i 15mm tjockt gods. Och kanske inte lätt att vattenskära mindre hål heller. För jag tror skivan måste vattenskäras. Den är för stor för de flesta fräsar och egentligen idealisk(?) att skära med vatten.
Sedan kan man ju dra i helicoil för att minska ner gängan lite på de ställen man vill.
Problemet med att fräsa i maskinen självt är att så långt ut som man kommer med fräsen vill man ju kunna köra material, och då måste man spänna från ännu längre ut lite beroende på vad man kör.
Helst hade jag velat ha ett tätt bord så att jag skulle kunna köra flödande skärvätska. Men det får jag nog avstå. Kanske senare med en bytta ovanpå bordet isf.
Sedan är det inte så lätt att gänga M6 i 15mm tjockt gods. Och kanske inte lätt att vattenskära mindre hål heller. För jag tror skivan måste vattenskäras. Den är för stor för de flesta fräsar och egentligen idealisk(?) att skära med vatten.
Sedan kan man ju dra i helicoil för att minska ner gängan lite på de ställen man vill.
Problemet med att fräsa i maskinen självt är att så långt ut som man kommer med fräsen vill man ju kunna köra material, och då måste man spänna från ännu längre ut lite beroende på vad man kör.
Helst hade jag velat ha ett tätt bord så att jag skulle kunna köra flödande skärvätska. Men det får jag nog avstå. Kanske senare med en bytta ovanpå bordet isf.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ja det kan du ju få med hjälp av denna typen av verktyg.ha ett tätt bord
http://www.vhf.eu/de/Werkzeuge/Gewinde- ... ndefraeser
Lite full i fan så klarar du att fixa till hål 'utanför' det normala som maskinen klarar av.
Jo jo, det går ju såklart. Det är ju 15mm tjockt bord. Funkar säkert med vanlig gängtapp också. Men vad händer med allt spån? Jag fick tipset tidigare, möjligen i en annan tråd, att inte ha hål med botten utan isf istället dra ner stoppskruvar i hålen. Många stoppskruvar...
Det blir ett gäng omspänningar om jag skall kunna fräsa hålen själv. Frågan är hur rakt det blir? Tanken är att skivan skall hjälpa till att räta upp det som inte är rakt i min maskin och stabilisera den. Ju bättre den är desto bättre blir räthet mm. Men såklart, kostar det för mycket så går det ju inte att få den vattenskuren.
De är dock fina de där verktygen, skulle vilja lära mig använda dem. Saknas bara tid än så länge.
Det blir ett gäng omspänningar om jag skall kunna fräsa hålen själv. Frågan är hur rakt det blir? Tanken är att skivan skall hjälpa till att räta upp det som inte är rakt i min maskin och stabilisera den. Ju bättre den är desto bättre blir räthet mm. Men såklart, kostar det för mycket så går det ju inte att få den vattenskuren.
De är dock fina de där verktygen, skulle vilja lära mig använda dem. Saknas bara tid än så länge.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ingen garanti att det blir tätt.Många stoppskruvar...
Nä, absolut inte. Inte för vätska. Men iaf för spån. Det blir väl helt enkelt inget flödande av skärvätska.
Jag har sätt bord med ca 20-30mm djupa hål, ej genomgående.
I dessa sätts pinnar som på något sätt spänner fast materialet. Hur vet jag inte riktigt.
Tror inte icke genomgående gängade hål kommer funka så bra.
Ett tråg under borde annars lösa det hyfsat?
I dessa sätts pinnar som på något sätt spänner fast materialet. Hur vet jag inte riktigt.
Tror inte icke genomgående gängade hål kommer funka så bra.
Ett tråg under borde annars lösa det hyfsat?
Det blir rätt så struligt med tråg under, det är liksom en struktur av alu-profiler där som det kommer att rinna ner i och hamna överallt där det inte skall vara.
Hellre då ett tråg ovanpå skivan fast under skruvstycket. Möjligen med uttag för där skruvstycket sitter så att det inte behöver ligga på trågets material.
Hellre då ett tråg ovanpå skivan fast under skruvstycket. Möjligen med uttag för där skruvstycket sitter så att det inte behöver ligga på trågets material.
Ingen som har stor nog maskin som är sugen på att tillverka mitt bord? Det vore riktigt sjysst om man kunde få gängorna och försänkningarna gjorda direkt.
Någon som provat denna USB-RS485?
Jag behöver två till min maskin för att slippa koppla om mellan VFD och extruderstyrningen. Jag gillar att det är skruvplint på den och inte D-Sub. Även om D-Sub också skulle fungera i nödfall.
Jag behöver två till min maskin för att slippa koppla om mellan VFD och extruderstyrningen. Jag gillar att det är skruvplint på den och inte D-Sub. Även om D-Sub också skulle fungera i nödfall.