Jula borr/fräs som CNC ??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Avendere

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av Avendere »

Fräsen>> Med tillbehör menar jag ungefär det du länkade till =) (tack) - Lite roliga fräsar och kanske ev ett rundmatningsbord, men det verkar ju som att det sistnämda kostar lika mkt som fräsen så vi får se hur det blir =)

Lilluffe>> Misstänkte att det var tradera, enda stället jag hittat lite på (beg) - Dock så är jag precis som du skriver, ute efter en som är max 40mm pga storleken på maskinen, de flesta jag hittat på tradera (hittills) ligger på ca 60mm och uppåt

Ok, jag chansar på julas spännhylsor, behövs det verkligen svarvas eller är det mest för vibrationer som du svarvade ner utsidan?

Jag ska undersöka glappet närmare. Det jag märkte nu när jag har fräs är att nu måste jag ju ha en svarv också! Men att hitta en hyffsad bänkmodell för rimliga pengar verkar lite svårare. Iofs så "går" det ju att svarva med fräsen om man trixxar lite, men optimalt blir det ju inte... och inte vidare stora ämnen får plats i chucken.

Jo en skum grej, remmarna till min fräs är på tok för korta, någon mer som råkat ut för detta? - När motorn sitter dikt an mot goded dvs så "lösspänd" det går så får man ta i för kung och fosterland och ibland även bända med skruvmejsel för att få bort remmen, har jag råkat ut för ett måndagsex eller missar jag nått här??

MVH: Marcus
Användarvisningsbild
kvarnis1
Kontakt:

Inlägg av kvarnis1 »

Jag har följt denna tråd med intresse. Ett sätt att öka stabiliteten i spindeln är att använda spännhylsor som sitter direkt i morsekonan, för att minska utligget från spindelnosen. Jag har sålt en del sådana just till lite mindre stabila maskiner. Se här:
http://shop.otdtools.se/Shop/Index.php?sArtModelId=7119

En nackdel kan vara att det är lite mer jobb att byta hylsa än om man använder en konventionell hylschuck.

/Ola
Oscar

Inlägg av Oscar »

Lilluffe: Har bara kört chucken litegrann (manuell fräsning i trä, innan jag plockade isär fräsen) men av det att döma så verkar det gå hur fint som helst, har inte upplevt någon obalans. Passade för övrigt på att mäta upp chucken med indikatorklocka sist jag var förbi fräsen. Mätte först på själva chucken och sedan satte jag i en pinnfräs i spännhylsan och mätte på den. På chucken diffade det två hundradelar och på skaftet på pinnfräsen var det ytterligare någon hundradel. Troligtvis så beror väl onogrannheten på att jag inte svarvat om och justerat glappet i spindellagringen?! Chucken och spännhylsorna är det nog inga fel på.

Bild

Bild

Avendere: Julas spännhylsor går från 4-16mm som Lilluffe skrivit, den spännhylsesatsen jag tipsade om tidigare täcker 2-16. Kan vara bra då många små fräsar (typ graversticklar osv) är kring 3mm. Men som sagt Julas funkar nog bra och finns att få över disk. Behöver man mindre spännhylsor än 4mm kan man ju köpa det separat.

För övrigt så har jag fortfarande inte gjort så mycket då jag har lite bilprojekt att tänka på också :) Bild: 1, 2, 3.
Men jag har iaf fått tag på en ny spindelmotor (ASEA 0.75kW, blir fint tillsammans med frekvensomriktaren 8)) och monterat dit den på ett nytt fäste. Fästplåten ska jag nog bocka till en ny i lite grövre och stabilare material såsmåningom men funkar bra så här sålänge.

Bild

Dock så måste jag fixa en längre rem samt en passande remskiva innan jag kan testa motorn tillsammans med fräsen. Jo just ja, började cadda lite på ett stegmotordrivkort för ett tag sedan också men nu har det har varit lite stiltje på det ett tag :S men men snart så =)
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Avendre Remmarnas spändhet beror på dom olika utväxlingarna, det skiljer lite på remskive avståndet beroende på vilken
utväxling du väljer, vissa växlar kan det vara svårare att få dit remmen på.
Har du kollat upp så att remskivorna ligger på samma höjd annars får du justera upp eller ned motorn.
Ev. så får du fila upp hålen för justering av motorn, jag fick göra det.
Det kan säkert skilja från maskin till maskin.

Chucken från Jula var endast lite skev på utsidan av muttern men jag svarvade av den för
att minska på ev. vibrationer från chucken. Jag märkte ingen skillnad mera än synmässigt efter jag hade svarvat av den.
Jag mätte upp chucken och det slog inte mer än någon hundradel, kan bero på spindeln också det är ju kinakvalitet.

Man bör nog ha minst en 3mm spännhylsa också för att komplettera julas set.
Jag har själv inte handlat in någon än men jag saknar faktiskt den ibland.
Har kört med borrchucken när jag använde dom små fräsarna och gravyrsticklarna.

Oscar
Hoppas du får lite mera tid över så vi kan få se motorn och frekvensomriktaren i farten.

Läste lite på nätet om att kunna ställa in X-Y-Z axeln mot materialet som ska bearbetas med hjälp av Mach 3.
T.ex ställa in (Nolla) z på toppen av materialet, eller nolla ett hörn mm mm.
Det finns några uppsättningar av Mach 3s screenset som innehåller probe alternativen inlagda.

Här kommer lite länkar för er som inte har läst detta tidigare.
Joe's demo på Tuben
XYZ probe Modification

Daniel E. Kemps forum
Hans hemsida ligger här.
http://www.hossmachine.info/

Detta screenset använder jag själv, det som ligger på sidan två i Daniels forum.
screenset.jpg
Jag har lagt upp lite nya bilder och film på mina alster och försök med probningen, det fungerar fantasktiskt bra.
Det jag saknar nu är att investera i ett optoisolerat breakoutkort så att det inte blir några tokiga störningar.
Eftersom jojjes kort som jag kör med inte är galvaniskt isolerat så kan man få problem med störningar typ datorn startar om,
fräsen får fnatt och kör rakt ner i bordet mm mm.
Här kan ni läsa om galvanisk isolation.
http://en.wikipedia.org/wiki/Galvanic_isolation

Här är en film som visar lite (tagit med mobilkameran).
Inte världens bästa kvalitet.

Provkörning av proben

Jag fräste ut några puckar i olika storlekar och tyngd.
Vad gillar ni mitt V-(ed) block , nöden har ingen lag som dom säger. :lol:
V_edBlock.jpg
En bild på puckarna och ett kretskort för avkänning.
Puckar_probe.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lilluffe 29 september 2013, 00:23:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Jag kan tipsa om att Jula just nu har apparaten prissänkt till 2999 kr. Jag törs tipsa eftersom jag redan varit och köpt ett exemplar :-) De hade inte hunnit skylta om i butiken men det var inga problem att få den för priset på webben.
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

jaha, impulsköpte en fräs jag med.
andersal
Kontakt:

Inlägg av andersal »

Julapersonalen var snäll nog att hjälpa min höggravida fru att lyfta in ett st fräs i vår Volvo idag på lunchen. 2 exemplar kvar i Häggviksbutiken fom idag kl 11:05.

Nu ska det köpas delar för CNC-konvertering, stort tack till LillUffe för all info som finns samlad här (och alla andra bidragsgivare). Och tack JiHe för tipset...
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Det är rätta takter, skicka iväg frun oavsett om hon är gravid eller inte för att köpa en fräs ;)
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Det är vad fruar är till för! Köpa fräsar och avla barn... :D
Användarvisningsbild
Kinge

Inlägg av Kinge »

Tack för tipset, var nyss och befriade Jula St Bernstorp på en maskin.
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Härligt att det är flera som har nappat på Jula fräsen.
Desto fler vi blir ju mer förslag på olika förbättringar av fräsen kommer det väl fram får vi hoppas.
Det som jag skulle vilja förbättra är spindeln som egentligen är lite dåligt lagrad i botten närmast chucken.
Jag har funderat på att sätta i ett dubbelkullager eller vinkelkullager det finns plats att svarva in ett i alla fall.
Spindelpartiet är nog det som är det svåraste att modifiera på ett bra sätt.
Det är en bra maskin att praktisera sin första steg in i cnc branchen, till inte allt för stora pengar.

Jag har börjat använda CamBam som CAD/CAM program inte allt för lätt men heller inte så komplicerat,
som många stora program blir. Man kommer snabbt igång och kan producera toolpaths och gcode.
Jag har några bilder på mina första försök i CamBam.

Det första jag fräste var kugghjulet i mitten.
Det finns ett bra verktyg i programmet för att tillverka kugghjul.
Plattan som jag gjort är för att montera Z-stegmotorn i huset där lampan satt.
Kanske någon som är intresserad av för montage i eran maskin eller g-coden.
Gjort i aluminium 80x100x5. fräste med lite olika fräsar för att prova mig fram, både 2, 3, 4-skäriga 4 mm fräsar .
z_fste.jpg
z_fste1.jpg
Senast redigerad av lilluffe 29 september 2013, 00:25:56, redigerad totalt 1 gång.
lackarn

Inlägg av lackarn »

du kan ändra spindelmatningens axel om du lossar plåtkåpan (65) på motsvarande sida, tar bort fjädern och lossar låsbulten (61) som sitter under på
spindelmatningens sida. Lås fast spindeln med låsspaken (56) så att spindeln inte åker ner.
Nu kan du dra ut axeln och vrida den till det läge som du vill ha.
Plocka ihop allt igen och testa. Kan vara lite knepigt att få tillbaka fjädern igen men det går.
Får du inte dit den kan jag visa dig ett lätt sätt att spänna tillbaka fjädern.

Hej Uffe och alla andra.
Jag är just klar med min excentriska lagring av matningen till z-axeln. Allt gick bra tills jag skulle tillbaka med fjädern, hur,. tusan ska jag göra, Uffe du skrev att du hade ett lätt knep för ändamålet du får gärna förklara hur man ska göra

Mvh//Lars
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Hej lackarn ! Har du lackat ur :lol:

Ibland får man vara lite klurig som dom säger.
Jag tog bara en sexkants stång som jag hade låg, (det fungerar även med en bult eller något liknande)
Tog bågsågen och sågade en skåra i den sen satte jag den i skruvdragaren och satte den i mitten på fjädern.
Nu kan du på ett enkelt sätt dra ihop fjädern, du får hålla emot fjädern lite så att den inte hoppar ut.
När du har vridit in fjädern så hoppar den nästan dit automatiskt sen petar du bara in fjädern i mitten på axeln.

så här ser mitt verktyg ut.
fjderspnnare.jpg
Senast redigerad av lilluffe 29 september 2013, 00:26:52, redigerad totalt 1 gång.
lackarn

Inlägg av lackarn »

Tackar ödmjukast :tumupp:
Mattias Hellore

Inlägg av Mattias Hellore »

Senasteupdaten ang. Jula/Swedol fräsen:

Jag ringde till Swedol i Borlänge, de hade 2 st kvar i lager och jag frågade om priset, 3495 + moms...
Blev fundersam då jagsett någonstans att Swedol prissänkt eller var det Jula, killen som hette Stefansvarade i luren och sa att de har prisbevakning och sänker till 5% under Julas priser på motsvarande produkter så jag fick köpa fräsen som var färdigmonterad och i en trälåda med svensk manual vilket Julas inte är och isärplockad.

Priset blev 2999 kr, helt OK, den fräsen körde jag ut till Uffe, han håller på o pular med den nu, bilder kommer när Uffe har tid.

Så om ni vill ha en sådan fräs, ring till Swedol och hänvisa till Julas nuvarande pris så kanske ni får tag i en fräs.
Skriv svar