Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Andax

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Andax »

ensten skrev:Jag läste i en gammal Elfakatalog från 70-talet att livslängden på en glödlampa ökade våldsamt mycket med lägre spänning. Nu var ju detta väääääääldigt länge sedan men typ en sänkning av spänningen till 80% skulle ge 100% längre livslängd, eller något i den stilen.
Läs här: http://www.zap-tek.com/webpage/Elect/ls ... p_res.html
De hävdar att livslängden avtar med en faktor x^13 där x är kvoten mellan nominell spänning och överspänning!
Senast redigerad av Andax 20 mars 2013, 16:52:11, redigerad totalt 1 gång.
1802

Inlägg av 1802 »

Klas-Kenny: Jag gissar att ikea lampan inte orka driva sig själv och en sammtidigt. Borde inte vara nån större överkapasitet i lampan. Ovan har halogen lampa motor och "julgransbel".

Vad är igenteligen 12V AC? mäter jag min modemadapter, så visar den ungefär 18V obelastad. Vad är max för ovan UFO fiber grunka obelastat om det är en typ 5-10A trafo? Hur spänningsreglerar man AC?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

12 V AC är en spänning vars RMS-värde är 12 V. RMS betyder "root mean square". Detta betyder att toppspänningen, Utopp, är högre, för en ren sinusvåg är Utopp = Urms * √2, så för 12 V AC är alltså Utopp 16.97 V. För en sågtandsvåg eller triangelvåg är Utopp = Urms * √3. För andra vågformer så är toppspänningen något helt annat. Det är anledningen till att man måste ha en så kallad "True RMS-mätare" om man ska mäta spänning/ström för laster som gör att spänningen inte är ren sinus. Billigare mätare "antar" att det är ren sinus, varpå mätresultatet kan bli helt galet. Jag bifogar ett PDF-dokument som förklarar det där ganska bra. Upptäckte precis att dokumentet är skrivet av min gamla lärare i el :)

Märkspänningen för en trafo gäller vid märklast, tomgångsspänningen blir högre tack vare att transformatorn måste dimensioneras för det spänningsfall som blir över sekundärlindningen vid strömuttag. Kollar man på datablad för transformatorer brukar det stå "Regulation" och sen ett värde i procent, det visar hur mycket spänningen stiger vid tomgång. Ibland har jag även sett det talet anges som ett decimaltal, t.ex. 1.14, det betyder då att spänningen stiger med 14%, eller rättare sagt att tomgångsspänningen är 114% av spänningen vid märklast. Jag vet inte vad man kallar det på svenska.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802

Inlägg av 1802 »

Skrotar ner en IBM PS/2 monitor VGA gråskala. Bildröret går till tippen. Hoppades på att hitta lite delar till skrotlådan. 74ls86 2st LM317 2SC2898 och "tändspolen" var det mest intressanta. Plastburken får agera flyttlåda ett tag till. Skulle vatt bra med en ritning, när man skall leta komponenter. Tex schottky dioder. Trafon var 44.5V AC obelastad. Lagom till nått audio slutsteg.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

1802: Förstod du min förklaring ovan eller blev det för otydligt/rörigt?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

1802: Hrm, jag hoppas att den inte fungerade korrekt, eller var i bra skick. För annars så borde du fan få stryk för att du slaktade den! :)
1802

Inlägg av 1802 »

Walle: Blev inga svar på mina frågor. Hur reglerar man AC? Hur mycket tål så kallade 12V AC prylar. I mitt fall handlar det om ren sinus.

Electricguy: Du menar inte att jag skall skruva ihop den igen? Funkade gjorde den. Men den är för tung och skrymmande för att behålla. Har 4 plattskärmar och en tjockis i färg. Som bara anv till labb. Ordinarie är 32" tv. Men min CGA får vara kvar ett tag till.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

1802: Det blev det väl? Du frågade ju "Vad är igenteligen 12V AC?" :) Det var den frågan jag svarade på :D

Hur man reglerar har jag dock ingen aning om, men jag kan spekulera i att man i de allra flesta fallen nöjer sig med den reglering själva trafon står för. D.v.s. trafon går, vid märklast, inte under märkspänning, och vid tomgång går den inte över märkspänning plus de procent som "regulation" står för. En sak är jag iaf hyffsat säker på, det är att det inte finns något motsvarande LM7812 för växelspänning.

Prylar gjorda för 12 V AC tror jag inte är så speciellt känsliga. Handlar det om elektronik så sitter det en intern likriktare och säkert också en regulator (typ 7812).
1802

Inlägg av 1802 »

Jag undrar fortfarande vad toleransen är för 12V AC prylar, inkl halogenlampor och motorer. Belastat och obelastat. Jag gissar att en trafo med många Ampere, inte sjunker lika mycket som en med få. I första hand ren sinus, som min digitala multimeter borde visa rätt på. Men även det modernare med annan frekvens än 50Hz ut. Som driver LED m.m.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det är ju bara det att IBM PS/2 skärmar börjar bli lite ovanliga i fungerande skick..
1802

Inlägg av 1802 »

Electricguy: Jag har reservdelar ;-)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Electricguy skrev:Det är ju bara det att IBM PS/2 skärmar börjar bli lite ovanliga i fungerande skick..
Finns det samlarvärde på dem?

Jag har ingen sådan men på tur att åka till återvinningen nån gång står ett par Digital-märkta 20" Sony Trinitron-tjockskärmar, och nån Hitachi-märkt 20"-tjockskärm, och en SUN-märkt skärm i den storleksklassen.

P.S. monokroma VGA-skärmar har ofta bara grönfärgen kopplad i kabeln, och om de har gjuten kontakt så blir kabeln tyvärr riktigt tråkig att ta reda på...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Första delen till en strömförbrukningslogger.

Delen som ska sitta på elmätaren, läser av den blinkande lysdioden där och skickar resultatet till mottagaren, som inte finns ännu. :)

Baserat på en PIC12LF1840T40A som alltså har integrerad radiosändare. Sen kopierat designen på själva radio-delen direkt ur databladet ty jag inte kan någonting om teorin kring att beräkna de där komponenterna. Kör processorn i rungande 500kHz.
Antennen är för tillfället bara en halvdan 1/8vågs dipol av en bit coax fastlödd, väntar på ett gäng SMA-kontakter och "riktiga" antenner från Kina.
Nuvarande antenn fungerar i alla fall helt OK, mottagaren som har en antenn bestående av en bit kopplingstråd kan ta emot signalerna utan problem i hela lägenheten i alla fall, och sändaren har en uteffekt på 10dBm. Mottagaren är bara den där enkla som Kjell säljer (Som jag alltså använder för tillfället för att verifiera funktionen).

433MHz med OOK.

Ska börja rita på en mottagare nu ikväll tänkte jag, blir baserad på Microchips MRF49XA och sen någon lämplig PIC och så en FTDI-krets. Ska kopplas till min 24/7-server så får förbrukningen loggas där och presenteras som webbsida. :)

Första lyckade mönsterkortet på länge, har varit rätt less på etsandet då det jäklats en del, men den här gången så satt den! Använde dubbelsidigt laminat men etsade bara ena sidan, andra är fullt jordplan.

Jäklades en stund innan jag fick igång det pga. felaktigheter och oklarheter i databladet, men nu så fungerade det!
Ligger i sleep när den väntar på signal ifrån fototransistorn, då drar den typ 70µA, sen tar den omkring 9mA när den sänder, borde ge en hygglig batteritid med ett batteri på 2000mAh :)

Dock är det en del mjukvara kvar, just nu skickar den bara nonsens som test, och så ska jag bestämma mig för hur ofta den ska sända, och dessutom hur jag ska lösa lite felsäkerhet och att inte missa sändningar och sådant eftersom att det bara är envägskommunikation.

Kvar att göra är även att faktiskt kontrollera batteritiden genom att låta den ligga igång ett tag och få en blinkande lysdiod att läsa av medan batterispänningen får loggas, men det är en historia som får komma när mjukvaran börjar likna det den ska vara.

Blev mycket text, nästan värt en egen projekttråd, men jag orkar inte flytta det nu. :lol:
Och ja, det kommer förmodligen att bli en Rev B i lite mindre och mer genomtänkt format, med fabriksgjorda mönsterkort..

Ett par bilder!
IMG_20130321_182409.jpg
IMG_20130321_182430.jpg
Och så ett schema om någon är intresserad.
Schema.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Programmeras lämpligtvis endast när det är mörkt? :wink:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jo, får koppla ur fototransistorn när man ska programmera. :)

Det var en liten miss som uppstod då jag tänkte använda en annan processor först, som inte hade interrupt på någon annan pinne, så jag var tvungen att använda den ingången för fototransistorn.
Sen bytte jag processor till den jag har nu, som var pinkompatibel, så nu hade det gått fint att använda någon annan ingång. Ytterligare en förändring inför ny revision!
Skriv svar