Första delen till en strömförbrukningslogger.
Delen som ska sitta på elmätaren, läser av den blinkande lysdioden där och skickar resultatet till mottagaren, som inte finns ännu.
Baserat på en PIC12LF1840T40A som alltså har integrerad radiosändare. Sen kopierat designen på själva radio-delen direkt ur databladet ty jag inte kan någonting om teorin kring att beräkna de där komponenterna. Kör processorn i rungande 500kHz.
Antennen är för tillfället bara en halvdan 1/8vågs dipol av en bit coax fastlödd, väntar på ett gäng SMA-kontakter och "riktiga" antenner från Kina.
Nuvarande antenn fungerar i alla fall helt OK, mottagaren som har en antenn bestående av en bit kopplingstråd kan ta emot signalerna utan problem i hela lägenheten i alla fall, och sändaren har en uteffekt på 10dBm. Mottagaren är bara den där enkla som Kjell säljer (Som jag alltså använder för tillfället för att verifiera funktionen).
433MHz med OOK.
Ska börja rita på en mottagare nu ikväll tänkte jag, blir baserad på Microchips MRF49XA och sen någon lämplig PIC och så en FTDI-krets. Ska kopplas till min 24/7-server så får förbrukningen loggas där och presenteras som webbsida.
Första lyckade mönsterkortet på länge, har varit rätt less på etsandet då det jäklats en del, men den här gången så satt den! Använde dubbelsidigt laminat men etsade bara ena sidan, andra är fullt jordplan.
Jäklades en stund innan jag fick igång det pga. felaktigheter och oklarheter i databladet, men nu så fungerade det!
Ligger i sleep när den väntar på signal ifrån fototransistorn, då drar den typ 70µA, sen tar den omkring 9mA när den sänder, borde ge en hygglig batteritid med ett batteri på 2000mAh
Dock är det en del mjukvara kvar, just nu skickar den bara nonsens som test, och så ska jag bestämma mig för hur ofta den ska sända, och dessutom hur jag ska lösa lite felsäkerhet och att inte missa sändningar och sådant eftersom att det bara är envägskommunikation.
Kvar att göra är även att faktiskt kontrollera batteritiden genom att låta den ligga igång ett tag och få en blinkande lysdiod att läsa av medan batterispänningen får loggas, men det är en historia som får komma när mjukvaran börjar likna det den ska vara.
Blev mycket text, nästan värt en egen projekttråd, men jag orkar inte flytta det nu.
Och ja, det kommer förmodligen att bli en Rev B i lite mindre och mer genomtänkt format, med fabriksgjorda mönsterkort..
Ett par bilder!
IMG_20130321_182409.jpg
IMG_20130321_182430.jpg
Och så ett schema om någon är intresserad.
Schema.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.