Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...
Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä
Kör på med din gamla version tills du har fått det att fungera.
Sedan uppgraderar du till ny mjukvara.
Jag kör LCNC med en HP Compac Elite E8500 med Intel Core2Duo på 3,16 GHz, som jag för ett drygt år sedan betalade 40 EUR för på en nätauktion.
(8 GB; DVD; 250 GB HD).
Utan några som helst tricks med kernel-parametrar el. dyl. ligger jitter under 5000(!), fungerar som en dröm.
4 axlar, men inga dubbla, LCNC ver 2.7.12 (inte hunnit uppgradera ännu).
Efter det så har jag ju ändå satt till ett Mesa-7176E som är kopplat via Ethernet, så jittret i PC:n har inte samma betydelse längre, men ändå...
Försök hitta en maskin med så få kärnor som möjligt och så hög klockfrekvens som möjligt. Satsa inte på extrem grafik, den äter CPU-tiden och ger sämre jitter. (Skall du designa med bättre grafik, så gör det på en annan dator).
(8 GB; DVD; 250 GB HD).
Utan några som helst tricks med kernel-parametrar el. dyl. ligger jitter under 5000(!), fungerar som en dröm.
4 axlar, men inga dubbla, LCNC ver 2.7.12 (inte hunnit uppgradera ännu).
Efter det så har jag ju ändå satt till ett Mesa-7176E som är kopplat via Ethernet, så jittret i PC:n har inte samma betydelse längre, men ändå...
Försök hitta en maskin med så få kärnor som möjligt och så hög klockfrekvens som möjligt. Satsa inte på extrem grafik, den äter CPU-tiden och ger sämre jitter. (Skall du designa med bättre grafik, så gör det på en annan dator).
Låter som en dator som jag skulle vilja ha, äldre datorer börjar bli svårare att hitta nu, speciellt specifika modeller..
Ungefär så har jag tänkt från början...säter skrev:Kör på med din gamla version tills du har fått det att fungera.

Det är nog ingen dum investering.Hesabon skrev:Efter det så har jag ju ändå satt till ett Mesa-7176E som är kopplat via Ethernet
Nu har jag kopplat om allt som det ska vara igen, och nej detta fungerar inte alls, då går Y bara åt ett håll och slavmotorn är stendöd, och stendöd har den alltid varit förutom när jag kopplade parallell på BOB på Y.papabear skrev:Är det detta du provat och inte fått fungera? Help with dual steppers on y axis and config
Varför skulle man inte bara kunna göra så här ? Vore väl mest logiskt och enklast ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vägen.
Som jag förstått är det precis så du ska göra. Sen spara config och starta om LinuxCNC, sen jogga inifrån linuxCNC. Om inte det funkar så, ja, då vet jag inte. Observera att jag enbart utgått från de olika ställen där jag läst, jag har inte själv testat då jag kör Mach3.
Edit: har du kollat att koppla t ex A step och Dir till dina pinnar och jogga motorn så? Jag tänker helt enkelt på om BOBet funkar som det ska?
Edit: har du kollat att koppla t ex A step och Dir till dina pinnar och jogga motorn så? Jag tänker helt enkelt på om BOBet funkar som det ska?
På nåt sätt måste ju slavmotorn veta att den ska gå åt det andra hållet.. självklart kan jag skifta kablarna på drivaren .. men är det verkligen så man ska göra för att slav motorn att gå åt andra hållet.. ?Som jag förstått är det precis så du ska göra.
Hör upp... jag har löst det.... enkelt och beroende på min bristfälliga kunskap, jag tror dom flesta av er hade rätt i den här frågan, i stepconfi kan man jogga... men båda motorerna på Y funkar inte då.. gjorde jag så som jag visade på bilden här ovan och sparar och sen går in i LinuxCNC och joggar därifrån så kommer hela portalen farandes åt det hållet jag vill..
Hmm.. nu är portalen 3mm sne från tidigare försök... antar att jag kan koppla bort strömmen och linjera upp den som jag gjorde tidigare... ?
Hmm.. nu är portalen 3mm sne från tidigare försök... antar att jag kan koppla bort strömmen och linjera upp den som jag gjorde tidigare... ?
Perfekt, då har du allt rätt kopplat.
Ja med denna konfiguration måste du bryta strömmen och justera dom två y-motorerna manuellt.
Sedan kan du om du vill lägga till separat homing med någon av de moduler som stödjer det (gantrykins, Joints-axes, eller gentrivkins).
Ja med denna konfiguration måste du bryta strömmen och justera dom två y-motorerna manuellt.
Sedan kan du om du vill lägga till separat homing med någon av de moduler som stödjer det (gantrykins, Joints-axes, eller gentrivkins).
Hur jag än gör så står portalen runt 1mm snett, frågan är om det gör nåt ? När jag sätter igång elektroniken igen så rör ju motorerna lite på sig..
Fläktarna i nättaggen eller i alla fall ett av dom går mest hela tiden... hmm, för dålig kylning i lådan kanske ?
Har lite smått börjat funder på bra sätt att få fast spindeln på också, finns väl ett antal sätt så vitt jag googlat mig till... men... vilket skulle vara bäst... ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bra att det löste sig, då var jag inne på rätt spår i alla fall.
Linjera upp portalen verkar ju lite värre, men du borde väl kunna mäta, och sen rotera skruv eller rem motsvarande samtidigt som du bromsar andra sidan? Eller fjädrar det tillbaka? Kan det var nåt dåligt skruvförband som rört sig lite?
Linjera upp portalen verkar ju lite värre, men du borde väl kunna mäta, och sen rotera skruv eller rem motsvarande samtidigt som du bromsar andra sidan? Eller fjädrar det tillbaka? Kan det var nåt dåligt skruvförband som rört sig lite?