Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

superx skrev:Har du glättning så du får ljud en stund även när du rycker kabeln till matningen? Försvinner brummet då? Eller, ja det vore väl lite konstigt om det inte gjorde det antar jag.
Eftersom brummet startar i samma ögonblick som nätsladden stoppas i så antar jag att brummet slutar i samma ögonblick som nätsladden dras ur, så jag ids inte ens testa detta ;)

Tack för din kommentar!

MVH/Roger
superx

Inlägg av superx »

Aha, jag läste vad du skrev men tolkade det inte bokstavligt. Då fattar jag läget.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

RoPa skrev:Kan inte så mycket om rör men man kan ju dra slutsatser kring hur de borde fungera ändå.
Du har 1mV rippel in på pinne 1 på V1 enligt notering i schemat..
Jag förmodar att det steget (runt V1) har ganska hög förstärkning och denna 1mV förstärks av röret.
På grund av motkopplingen borde då den förstärkta signalen även visa sig på pinne 9, där du säger att du har 2mV rippel.
Vad är ripplet på pinne 6?

De två 33uF kondingarna på Vdd filtret kunde enkelt ökas till mer, plocka någon häftig lyt ur trasiga PC-agg, där hittar man rejäla kondingar efter primärens likriktning.

Ge inte upp, vi är med dig hela vägen!
Avancerad kommentar, tack!

Ja, det är ju ett slags galler, skärmgallret, så man kan förvänta sig nån slags förstärkning skärmgaller (1)->styrgaller (9) men skärmgallret har provats avkopplas med så mycket som 10uF utan nånsomhelst påverkan på brummet på styrgallret, så den teorin kan vi med tacksamhet förkasta ;)

Ripplet på pinne 6 är 100mV och ripplet på pinne 9 är 2mV (dvs 50 i förstärkning som är som det ska vara).

Det är viktigt att förstå att alla dessa rippel/brum-mätningar är 50Hz ty hade de varit 100Hz så hade det berott på dåligt filtrerad matning, men detta har med annat att göra (förmodligen AC-uppvärmning av glöden).

Jag lutar nu åt att ta ett till brutalt steg, jag hittade precis en 7806:a i min lilla samling, i morgon avser jag löda in den och testa. För jag tror att AC-glöden läcker bakvägen i röret så att minsta resistans galler-jord får brum över sig. Men det är minst sagt konstigt hur detta beroende är "digitalt" (dvs under 2k:20mV, över 2k: >0,5V). Extra konstigt är det för att allt över 2k genererar samma nivå på brummet (trafo inkopplad), fattar ingenting :D

Tack för att ni är med mig :)

MVH/Roger
PS
Samtidigt, förr hade man inga 7806 :)
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Brummet kan bero på kapacitiv koppling från elnätet. Det finns 50Hz runt omkring dej i rummet.
Det är inte utan anledning som man bygger förstärkare med metallhölje.
Högohmiga ingångar i steg med mycket förstärkning kräver bra skärmning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har jordplan, dock går gallerkretsen en bit upp från jordplanet men den kommer alltid en bit upp för sockelbenen är ju en bit upp...

Tack för din kommentar!

Till verket :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mycket vatten har runnit under broarna och jag kan ju ha frågat förut: Motorboating??
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nej, den självsvänger ju inte (för jag mäter på ingången av en omotkopplad förstärkare som visserligen kan självsvänga ändå men med exakt nätfrekvens så man kan trigga på line? ;))

Tack för din kommentar!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Mera experimenterande :)

Kom plötsligt på att ett sätt att kolla om det är heater-matningen som läcker in bakvägen i röret när jag får 2mVpp (10k@vol & bal) på gallret direkt vid ipluggande av nätkontakt är att helt enkelt koppla ur heatern för V1.

Så jag gjorde det, vad hände tror ni?

Absolut ingenting :D

Fortfarande bastanta 2mVpp på gallret, dvs heatern har INGET med det här att göra!

Däremot såg jag att den svävande heatern gungar med 47Vac/32Vdc på ena sidan och 55Vac/32Vdc på andra sidan samtidigt som jag fick ner Vac till 4,5V/7V mha en egentillverkad "XY-konding" på 100nF.

Gissa om detta spelade nån roll? :D

Det är alltså inte AC-uppvärmningen som är problemet (fascinerande egentligen för man kör brutalt in 12Vac som glöd (mycket nära styrgallret) och kan inte ens mäta påverkan på styrgallret dvs <0,12mV eller >100000 i undertryckning).

Beviset har jag vid hand, V1 upphättas mha 6,3Vac och på gallret, när det bara är monterat ett 10k motstånd som last (ingen kabel), mäter jag alltså runt 0,2mVpp så det är bara att räkna :)

Dessa 0,2mVpp ger sedan upphov till ett "högtalarrippel" på 100mVpp (10k "MIC").

Låter rätt okej, men när jag kopplar in en 10k-terminerad ynka 3dm lång PKmS-kabel (tillsammans med galvaniskt isolerande trafo som gör det möjligt att skicka balanserad signal, med optimal CM/brum-undertryckning, in till förstärkaren där den görs om till obalanserad alldeles invid gallerkretsen, så ökar plötsligt brummet med hela 20dB!!

20dB!!!!!!!!?

Märk att samma galler-last gäller (10k), det enda som hänt är 3dm kabel, typ.

MVH/Roger
PS
PKmS=Partvinnad Kabel med Skärm
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rogerk8 skrev:Nej, den självsvänger ju inte.
Jag tänkte mer att slutsteget drog för mycket ström så försteget storknade.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag bara en ide' kvar.

Jag kommer i morgon köpa en mini-kola (25cl) där burkens diameter kanske är 4cm.

Sen kommer jag ta min plåtsax och bygga en skärmkåpa (som jag smältlimmar fast i jordplanet) där alla I/O's dras ut genom slitsar, i övrigt ska den täcka hela undersidan av sockeln inklusive gallerkretsen.

Jag kommer klippa så att jag får en flärp där jag kan borra ett litet hål och mha skruv/mutter/lödöra jorda hela rasket i mitt jordplan.

De flesta slitsar kommer behöva tejpas så att kortslutning ej kan uppstå.

Jag kommer inte göra det möjligt att mäta på gallret genom att dra ut "antenn-tåtar" från gallerkretsen utan jag får nöja mig med att mäta brum ut till högtalaren (som just nu är >500mVpp när min balanserade kabel & trafo är terminerad med ynka 10k).

Fan ta Murphy om detta inte kommer att fungera :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

"Don't patch code - rewrite!"
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Cola-burken blev för stor, lindade eltejp runt gallerkretsen och sedan aluminiumtejp runt som jag jordade, istället.

Resultat: 0 skillnad!

Så jag tog bort rasket och mätte istället följande:

1) Av(Csc, trafo, 3dm, "10k")=360@<OL
2) Sesitivity(Csc, trafo, 3dm, "10k")=20mVpp@~OL (bilden är tagen vid hela 60mVpp, klipper assnyggt!).
3) Ur(Csc, trafo, 3dm, 10k)=0,7Vpp/50Hz

Sen tog jag bort skärmgallerkondingen (Csc) och fick

4) Av(not Csc, trafo, 3dm, "10k")=210@<OL
5) Sesitivity(not Csc, trafo, 3dm, "10k")=50mVpp@~OL (skumt högt värde, men jag kör med Csc ändå).
6) Ur(not Csc, trafo, 3dm, 10k)=0,4Vpp/50Hz

Här ser man dels att förstärkningen sjunker rätt ordentligt (210/360) när man inte använder skärmgaller-avkoppling. Detta ser man även på brummet som sjunker motsvarande vilket återigen pekar på att det är det envisa brummet (2mVpp@10k) på just ingången som är boven.

Det är lätt att bli besviken men nedanstående bild är underbar, vilket fantastiskt klipp. Halvledarförstärkare, släng er i väggen :D

MVH/Roger
PS
Jag lurar nu på att flytta volympotentiometern till en stereo alldeles innan slutrören istället. På så vis kommer jag få ett mycket lågt brum vid låg pot-inställning som bara ökar när pot-värdet ökar. Enda problemet är att ingångssteget ligger och sniffar av gitarrmikrofonen med maximal känslighet. Fast har inte gitarrer volymkontroll? Bara en tanke runt problemet, alltså.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Preface:

-------------------------------------------

http://www.musikshopen.com/dimarzio-nor ... 66_627_631

Uo(eff)=280mV, Z=11,2k

-------------------------------------------

Jag har nu kommit på en workaround för min KGA.

Har precis ersatt galler-motståndet med en 1:11 spänningsdelare där 10k blir det nya galler-motståndet.

Nu har jag alltså en känslighet på runt 200mV (pp, obs) samtidigt som brummet är nere i <100mVpp.

Vid volymen på noll är brummet runt 20mVpp, strax däröver är brummet max 100mVpp.

Jag hittade ett sätt att trimma övertonerna hos brummet dvs mha min "patenterade" 100nF XY-konding som jag nu permanentat.

Jag har också permanentat skärmgallerkondingen ty mera gain även om jag läst att dylik avkoppling sällan görs i gitarrförstärkare.

Det är fortfarande tråkigt mycket brum men ändå inte speciellt besvärande.

Känner mig nu redo för nästa fas, bygge av KVR dvs den volymsoberoende distorsionskontrollen.

För jävlar vad fint den distar just nu :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag caddat om mitt schema så att det stämmer med alla förändringar jag experimenterat mig fram till.

Jag har även lagt till en filter-sektion där jag alltså avser bryta diskanten för LP (Lowpass) och bandpass-filtera basen för HP (Highpass) där jag samtidigt styr om frekvenserna så att allt under HP bränns upp i ett motstånd istället för att belasta förstärkaren ofördelaktigt.

Vad tror ni om det?

MVH/Roger
PS
Jag har också lagt in min patenterbara XY-konding över heatern ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pedalosaurus

Inlägg av Pedalosaurus »

Hur hög är förstärkningen i preampen? Det vanliga är att man har volympoten innan slutsteget, och att man har ställbar gain i preampen. Behövs trafon på ingången? Tror inte den gör någon nytta mot brummet. Har du testat att koppla in elgitarr?
Skriv svar