Cola-burken blev för stor, lindade eltejp runt gallerkretsen och sedan aluminiumtejp runt som jag jordade, istället.
Resultat: 0 skillnad!
Så jag tog bort rasket och mätte istället följande:
1) Av(Csc, trafo, 3dm, "10k")=360@<OL
2) Sesitivity(Csc, trafo, 3dm, "10k")=20mVpp@~OL (bilden är tagen vid hela 60mVpp, klipper assnyggt!).
3) Ur(Csc, trafo, 3dm, 10k)=0,7Vpp/50Hz
Sen tog jag bort skärmgallerkondingen (Csc) och fick
4) Av(not Csc, trafo, 3dm, "10k")=210@<OL
5) Sesitivity(not Csc, trafo, 3dm, "10k")=50mVpp@~OL (skumt högt värde, men jag kör med Csc ändå).
6) Ur(not Csc, trafo, 3dm, 10k)=0,4Vpp/50Hz
Här ser man dels att förstärkningen sjunker rätt ordentligt (210/360) när man inte använder skärmgaller-avkoppling. Detta ser man även på brummet som sjunker motsvarande vilket återigen pekar på att det är det envisa brummet (2mVpp@10k) på just ingången som är boven.
Det är lätt att bli besviken men nedanstående bild är underbar, vilket fantastiskt klipp. Halvledarförstärkare, släng er i väggen
MVH/Roger
PS
Jag lurar nu på att flytta volympotentiometern till en stereo alldeles innan slutrören istället. På så vis kommer jag få ett mycket lågt brum vid låg pot-inställning som bara ökar när pot-värdet ökar. Enda problemet är att ingångssteget ligger och sniffar av gitarrmikrofonen med maximal känslighet. Fast har inte gitarrer volymkontroll? Bara en tanke runt problemet, alltså.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.