Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtrx433

Berätta om dina pågående projekt.
Pixi
Kontakt:

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av Pixi »

Hello :-)

Nu börjar det lika något :-)

Jag har bara testat en snabbis och nu verkar allt komma in,testar mer i morgon

Skall kolla en film med frugan för att ligga på plus igen :-)

/Andreas H
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

sebastianand skrev:Fantastiskt projekt!

Satte själv ihop både en ver version<=0.6 och en version>=0.7 igår. Fungerade perfekt, dock så fick jag ändra humidity/(batteri) värdet under 100 för att domoticz klagade på invalid value och visade inte sändren/sensorn om det var över 100....

En fråga, är det möjligt att strunta i DS18B20 om det räcker med tempsensorn i dht'n, snurrar inte igång för mig när jag prövar det...

En till fråga, Är det någon som lyckats få in en pulsmätare så man kan mäta elförbrukningen? Någon som har koll på ett fungerande protokoll till det?

Mvh Sebastian

Du kan välja fritt vilken eller vilka sensorer du vill ha kopplade. Endast en dht22 är alltså ok.
Dock skickas inte första värdet förrän efter första loopen. Dvs efter ca 1 minut om du inte ändrat sändningsintervallet.

Pulsmätare kommer i nästa projekt baserat på en pic med fler ben och fler möjligheter :)
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

sebastianand skrev:Fantastiskt projekt!

Satte själv ihop både en ver version<=0.6 och en version>=0.7 igår. Fungerade perfekt, dock så fick jag ändra humidity/(batteri) värdet under 100 för att domoticz klagade på invalid value och visade inte sändren/sensorn om det var över 100....

En fråga, är det möjligt att strunta i DS18B20 om det räcker med tempsensorn i dht'n, snurrar inte igång för mig när jag prövar det...

En till fråga, Är det någon som lyckats få in en pulsmätare så man kan mäta elförbrukningen? Någon som har koll på ett fungerande protokoll till det?

Mvh Sebastian

Du kan välja fritt vilken eller vilka sensorer du vill ha kopplade. Endast en dht22 är alltså ok.
Dock skickas inte första värdet förrän efter första loopen. Dvs efter ca 1 minut om du inte ändrat sändningsintervallet.

Pulsmätare kommer i nästa projekt baserat på en pic med fler ben och fler möjligheter :)
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

sebastianand:

Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Kollade just i CO:s webbshop då jag tänkte köpa fler Esic-sändare, men de verkar ha utgått helt :(
Surt. Får väl ta och testa att bygga en sån här klon istället.
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Det tycker jag du gör rätt i :)
sonnyboy

Inlägg av sonnyboy »

PHermansson skrev:Kollade just i CO:s webbshop då jag tänkte köpa fler Esic-sändare, men de verkar ha utgått helt :(
Surt. Får väl ta och testa att bygga en sån här klon istället.
Du kommer inte att bli missnöjd :D
Shunt

Inlägg av Shunt »

Efter att ha följt denna tråd över 3 tre olika forum, så börjar jag misstänka att jag måste bygga mig ett par stycken också.

Jag har dock insett att det lilla jag kommer ihåg av det jag lärde mig i tonåren är precis tillräckligt för att vara farligt. :)

Just nu försöker jag klura ut vad jag kan behöva för att räkna IR-pulserna från min elmätare och överföra dem till min RFXtrx433, sen blir det att beställa det jag kan tänkas behöva till båda projekten. Det enda som egentligen kommer kosta något (för mig) är Pickit2:an, så lika bra att plocka på sig ett bra start-kit på en gång.

Snubblade över http://fritzing.org, som verkar vara rätt intressant, både för att rita upp sitt projekt och få kretskort tillverkade. Naturligtvis betydligt dyrare än från Kina, men för ett par kort att göra sina första versioner på så kan det vara värt det.

Hur som helst, ville mest tacka @ecenier (och resten) för en mycket bra tråd. Och skulle nån ha bra info om en IR pulsräknare så skulle jag inte bli ledsen. Finns massor på nätet, men det är svårt att hitta nån som gör det man vill och via rätt protokoll.
sonnyboy

Inlägg av sonnyboy »

@Shunt
här har du en PicKit2 till salu :)
http://www.tradera.com/item/340198/1958 ... grammerare
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Shunt skrev: ....
Just nu försöker jag klura ut vad jag kan behöva för att räkna IR-pulserna från min elmätare och överföra dem till min RFXtrx433, sen blir det att beställa det jag kan tänkas behöva till båda projekten. Det enda som egentligen kommer kosta något (för mig) är Pickit2:an, så lika bra att plocka på sig ett bra start-kit på en gång.
...
Hur som helst, ville mest tacka @ecenier (och resten) för en mycket bra tråd. Och skulle nån ha bra info om en IR pulsräknare så skulle jag inte bli ledsen. Finns massor på nätet, men det är svårt att hitta nån som gör det man vill och via rätt protokoll.
Idag är din turdag ;) Om det skulle vara så att du inte vill göra allt själv så finns det snart ett alternativ till dig.

Det råkar vara så att jag håller på att bygga en ir-pulsräknare just nu.
Statusen nu för IR-räknaren:
*Jag har ett fullt fungerande program där jag implementerat så att man har lite större tolerans mot förlorade paket än i vanliga fall med 433MHz.
*Jag har en fungerande uppkoppling på ett kopplingsdeck där jag simulerat elmätarblink med fjärrkontroll, men även med tryckknapp för att få bättre kontroll över räknade pulser.
*Jag har ritat och beställt ett PCB (24x24mm). Ytmonterat.
*Jag har beställt alla delar och ungefär hälften har kommit och resten kommer i brevlådan vilken dag som helst.
*Exempel-script finns för att köra på mottagarsidan som vid mottagande av data skriver ner till en databas. Scriptet är i dagsläget gjort för Tellstick DUO, men ska ju göras för RFXtrx433 också. Jag har båda. Hur det är med Tellstick NET vet jag inte, men det nya Event-tillägget tror jag är som gjort för detta.

Det som är kvar att göra är:
*Löda ihop en först version och verifiera att allt fungerar på en riktig elmätare. Jag bor i lägenhet så jag har ingen tillgänglig annat än i sommarstället på landet.
*Skriva en lite mer utförlig beskrivning hur jag skickar ut data från sändaren.

Egenskaper:
*Den kan mäta upp till 245kWh på elmätare som har 1000blink/kWh och 24,5kWh på elmätaren som har 10000blink/kWh
*Räckvidden på sändaren har jag inte testat än. Den typen av sändare jag använder kommer att vara bättre än den vanliga på ebay, märkt FS1000A. Den nya jag använder kommer att ha en räckvidd på mellan 3-600m enligt uppgift. Dock är detta fri sikt. En osäkerhet är att jag misstänker att många elmätare sitter i plåtskåp. Här har jag även beställt extra kabel så att sändarmodulen kan sättas på utsidan av skåpet vid behov.
*Data skickas varje minut. Både data från senaste minuten och även en repetition av den sändning som gjordes innan.
*Spänningsmatning medelst mini-usb alternativt batteri.

Jag kommer att sälja ett kit när jag väl har testat att allt fungerar. Kostnaden kommer att vara 300+frakt. Då ingår kretskort, komponenter. Låda och spänningsmatning får man fixa själv.

När jag ändå höll på så beställde jag även pcb för esic_clone/fineoffset_clone. Jag kommer att sälja kit inom kort där också. Samma storlek på PCB:t som ovan, 24x24mm(utan sändarkortet). Möjlighet till 2,1mm DC-jack-matning och batteri.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Väntar med spänning på det jag med!
Och på lite grejer för att kunna bygga mina egna kloner, vissa delar kom snabbt och vissa drar ut på tiden.

En liten lustig sak var att jag var inne på Clas Ohlsons hemsida häromdan och spanade lite, och då hittade jag Esic WT450H igen? Skyndade mig att beställa hem ett par, och när jag kollade sen var de slut igen. Fick i alla fall hem dem snabbt och lätt, beställde ena eftermiddagen och nästa dag låg de i lådan. Frakten var inte mer än 39:- heller. Får dock fixa till dem lite, med dessa märkte jag verkligen problemet med kort räckvidd...
Shunt

Inlägg av Shunt »

Låter perfekt. Visst vore det roligt att prova bygga själv och se hur mycket kunskaper man kan återuppliva, men samtidigt så är ju fritiden begränsad. Däremot har jag nog "behov" av 6-8 temp/fukt-mätare, och brorsan har redan börjat tjata om ungefär lika många, så det ser ut som att jag har en ebay-order från Kina framför mig hur som helst. :)

Men skulle du behöva en försöksperson så ställer jag gärna upp. :)
Får jag bara hjälp med en komponentlista (electrokit eller så) och kopplingsschema/programvara så kan jag nog snickra ihop nåt fungerande. Jag har inte tummen mitt i handen, och programmera kan jag (även om jag väldigt gärna slipper asm, hehe).

Jag bor i hus och har, som du nämner, elmätaren (1000 blink/kWh) i ett plåtskåp på garaget ca 5 meter från huset och RFXtrx433-mottagaren på övervåningen så blir nog närmare 10 meter.
Men det finns ju inget som hindrar att man sätter sensorn på en kabel och drar in den i skåpet, sen får resten ligga i en vattentät låda ovanpå (eller fäst under) skåpet.

Jag hade tänkt mig matning via micro-USB (har väl en låda full efter gamla mobiler) eller batteri beroende på livslängd.

Det kanske vore en idé att starta en ny tråd för detta... tror minst lika många är intresserad av detta som av temperatursensor-paketet. De energimätare som säljs idag är dyra, kör med ett eget protokoll, och i de få fall som du kan få ut datan så är det via USB i efterhand.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Förutom Openenergymonitor som jag tänkt prova, men nu blir det nog det här istället.
berra2323

Inlägg av berra2323 »

Jag också gluttat en hel del på denna tråd och i måndags beställde jag pic kit 2 å ett gäng komponenter på nätet.

Det blir första gången på 20år man håller i en lödtång å aldrig kodat varken asambler eller c så det skall bli en kul utmaning.

Tack ecenier för ett lysande projekt å engagemang!

Mvh
Björn Kallin
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Tack Björn! Nöjet är mitt :)
Skriv svar