Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Jag är väldigt sugen på att komma förbi, tror du det är möjligt?
Kan inte så mycket om motorer, men lite annat kan jag försöka bidra med som inträde.
Kan inte så mycket om motorer, men lite annat kan jag försöka bidra med som inträde.
Bara att skicka iväg ett mail eller ringa. gunne.ekelin@gmail.com 070-7191318.
Jag håller ju på att plocka ihop motorn nu och det går bra. Dock har jag ett för en gång skull litet problem med offeranoderna.
I sjövattendelen sitter det zinkstavar som gängas in i mässingspluggar som sen gängas in i rören. Dessa är på vissa helt slut vilket gör att det inte går att gänga ur den sista stumpen av den gamla anoden. Jag har borrat ut så mycket som möjligt men det sitter kvar zink i gängorna. Nu har jag lagt mässingspluggen i 18 %-ig fosforsyra i hopp om att zinken ska frätas bort. Tror ni det funkar? Kommer syran fräta bort mässingen? Annars kanske man får använda herr Galvani och koppla nån spänning på grejjerna...
I sjövattendelen sitter det zinkstavar som gängas in i mässingspluggar som sen gängas in i rören. Dessa är på vissa helt slut vilket gör att det inte går att gänga ur den sista stumpen av den gamla anoden. Jag har borrat ut så mycket som möjligt men det sitter kvar zink i gängorna. Nu har jag lagt mässingspluggen i 18 %-ig fosforsyra i hopp om att zinken ska frätas bort. Tror ni det funkar? Kommer syran fräta bort mässingen? Annars kanske man får använda herr Galvani och koppla nån spänning på grejjerna...
Ja, men allt är ju såklart tumgängat på den här spisen och den lokala handlaren hade inte 5/16 UNC på lager

http://shop.otdtools.se/handgangtapp-5- ... pp/25197-0
Finns iaf att beställa
Jag skulle vara lite orolig för mässingen då den till viss del består av zink...
Finns iaf att beställa

Jag skulle vara lite orolig för mässingen då den till viss del består av zink...
- Mizzarrogh
Mesta är att ytan på mässingen blir porös men den bör gå att rädda med stålborste och tålamod.
Men jag skulle varmt rekommendera att titta till grejerna omgående om de legat länge i syran.
Jag har också lagt en del äldre båtdetaljer i syra för att få bort ytskikt som jag gick bet på med andra metoder, det fungerade men man måste var observant.
Efteråt borstade och oljade jag ytan ordentligt. (skippa oljan om du tänkt måla dock annars blir den ett helskotta att få bort.. men linolja fungerar annars fint och går att måla över.)
Men jag skulle varmt rekommendera att titta till grejerna omgående om de legat länge i syran.
Jag har också lagt en del äldre båtdetaljer i syra för att få bort ytskikt som jag gick bet på med andra metoder, det fungerade men man måste var observant.
Efteråt borstade och oljade jag ytan ordentligt. (skippa oljan om du tänkt måla dock annars blir den ett helskotta att få bort.. men linolja fungerar annars fint och går att måla över.)
Ett dygn i syran gjorde ingenting. Dock gjorde fem filtag på en skruv om densamme till en gängtapp som biter tillräckligt bra på zink. Enkel lösning. Nu väntar jag på sista packningarna från CAT som kommer på måndag sen blir det hopmontering. Har man tur ringer jag hit proffsen för provstart nästa vecka.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:

>Har man tur ringer jag hit proffsen för provstart nästa vecka.
Filma, filma, filma!
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag håller med HCB, måste kika förbi nästa gång jag är i Stockholm.
Nån som har koll på backslag?
Det sitter ett Twindisc MG.514 på spisen och det ser ut såhär:

(Bild från nätet)
Jag har dock en oljekylare och istället för att slangen går från vänster i bild till filtret på höger sida så går den via en oljekylare som sitter tillsammans med motorns oljekylare. Värmeväxlaren i kylaren har anslutningar märkta IN och OUT så jag skulle behöva veta åt vilket håll oljan flödar. Spontant skulle jag tro att den går in i oljefiltrets topp, genom backslaget och sen ut vid vänstra anslutningen i bild. Låter det rätt?
Jag förstår inte riktigt varför det spelar nån roll vilket håll det går genom värmeväxlaren, men finns det markeringar så kanske det finns en anledning...
Det sitter ett Twindisc MG.514 på spisen och det ser ut såhär:
(Bild från nätet)
Jag har dock en oljekylare och istället för att slangen går från vänster i bild till filtret på höger sida så går den via en oljekylare som sitter tillsammans med motorns oljekylare. Värmeväxlaren i kylaren har anslutningar märkta IN och OUT så jag skulle behöva veta åt vilket håll oljan flödar. Spontant skulle jag tro att den går in i oljefiltrets topp, genom backslaget och sen ut vid vänstra anslutningen i bild. Låter det rätt?
Jag förstår inte riktigt varför det spelar nån roll vilket håll det går genom värmeväxlaren, men finns det markeringar så kanske det finns en anledning...
jag vet lite
http://files.twindisc.it/tdfiles/disc4/ ... 015886.pdf
figur 9 sidan 27
hyffsat aktella priser:
komplett renoveringssats ca 100'
"bara" lamellpaket ca 50'
så byt olja och filter och se till att du har fullt tryck och inte slirar på lamellerna i onödan
edit: pdf 27, manualsidan 21
pilarna är väl för att vara säker på att få motflöde

http://files.twindisc.it/tdfiles/disc4/ ... 015886.pdf
figur 9 sidan 27
hyffsat aktella priser:
komplett renoveringssats ca 100'
"bara" lamellpaket ca 50'
så byt olja och filter och se till att du har fullt tryck och inte slirar på lamellerna i onödan

edit: pdf 27, manualsidan 21
pilarna är väl för att vara säker på att få motflöde
Senast redigerad av nifelheim 8 februari 2013, 16:57:37, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
"Mastigt" projekt!!
Ägnar mig åt träbygge enligt länken nedan.
http://www.seqair.com/skunkworks/FuelSy ... blems.html
Av länken att dömma är det kombinationen av LF & HF-vibrationer som tar död på tankar.
Eftersom Du gör tanken av glasfiber/epoxi bör Du vara hemma "dynamiskt".
M.v.h DanG
Edit: Även om glasfibern håller för vibrationerna kan den skava mot något, & då går det fort!
"Mastigt" projekt!!

Ägnar mig åt träbygge enligt länken nedan.
http://www.seqair.com/skunkworks/FuelSy ... blems.html
Av länken att dömma är det kombinationen av LF & HF-vibrationer som tar död på tankar.
Eftersom Du gör tanken av glasfiber/epoxi bör Du vara hemma "dynamiskt".
M.v.h DanG
Edit: Även om glasfibern håller för vibrationerna kan den skava mot något, & då går det fort!
Senast redigerad av DanG 8 februari 2013, 17:01:01, redigerad totalt 1 gång.
Tack för snabb hjälp Nifel. Jag hade alltså fel och det är så att oljan flödar ut från filtret, genom VV och in till vänster.
Bra länk till tanktänk oxå. Tack!
Bra länk till tanktänk oxå. Tack!
Jävligt bra servicemanual till Twindiscen! Den förklarar ju till och med i detalj hur saker och ting fungerar på ett pedagogiskt sätt.
Jag hade först tänkt att jag kunde provstarta motorn utan att göra något åt backslaget, men det kanske är en dålig ide. Även om man har den i neutral så bygger den ju upp ett oljetryck etc och det känns ju bäst att då ha bytt olja och filter i backslaget. Jag har en kontakt på Transauto och förhoppningsvis kan han kirra filter och olja nästa vecka.
Jag hade först tänkt att jag kunde provstarta motorn utan att göra något åt backslaget, men det kanske är en dålig ide. Även om man har den i neutral så bygger den ju upp ett oljetryck etc och det känns ju bäst att då ha bytt olja och filter i backslaget. Jag har en kontakt på Transauto och förhoppningsvis kan han kirra filter och olja nästa vecka.