limpan4all skrev:En PDP8 ÄR en antikvitet, och att hålla på att byta kretsar på ett sätt som riskerar att förstöra mönsterkorten är kortsiktigt korkat enligt min åsikt.
Om man bara var ute efter funktionen så finns det säkert simulatorer att köpa eller ladda hem.
Vad man torde önska är den äkta varan och då SKALL det göras på rätt sätt helst med originalkretsar från "tiden".
Det är en renovering, inte en PDP8 reparation som denna tråd handlar om, i alla fall har jag fått det intrycket.
Skall den bara repareras så duger ju vilket skit som helst, isåfall är det bara att ge sig på med spett och stämjärn, allt går ju att laga...
Du är välkommen hem med lupp, du kommer inte hitta några patchade kort (om du inte hittar de två som jag pajjat eller de fem-sex som är patchade av Digital). Ett av de jag pajjat var när jag klippte benen och sög rent.
De lagningar som är gjorda av DEC's service folk håller inte precis någon hög standard alla gånger. De har pajjat fler vior än mig trots att de till största delen bytt lampor på fronten och någon enstaka TTL. De kretsar jag bytt ut har varit i riktigt dåligt skick med rostiga ben. Av de jag kunnat testa efter jag lött bort dem så har ca 2/3 fungerat. Många är inte testade eftersom det klipps en massa ben. Tro inte jag jag sliter ur kretsarna hur som helst, då har du fått fel intryck av mig. Hela maskinen var ett vrak när jag fick den.
De kretsar jag bytt är bytta mot SN74xx och i något fall SN54xx där jag inte hittat original prylar. Original och original, alla kretsar är ju från början inte SN74xx utan DEC74xx, men var man hittat nya sådana vet i gudarna.
Det handlar inte om att få maskinen i original skick, den ska gå är det tänkt. Då måste man kompromissa lite.
Kul att saken engagerar!