PDP-8/L Renovering

Berätta om dina pågående projekt.
limpan4all

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av limpan4all »

Det är inte svårt att löda bort hela kretsar, det är bara mycket dumt...
Kostnaden för en krets kan aldrig ersätta kostnaden/tiden för att bli tvungen att reparera viahål som får en intermittent funktion efter en dålig lödning.
Att råka riva bort en ledningsbana på komponentsidan går ALDRIG att reparera på ett snyggt sätt.
Klipp bort löd sen bort pinnarna individuellt är den enda korrekta metoden
Inte ens när man värmer alla 14/16 pinnarna samtidigt så går det fortare att löda bort hela kretsar och det är för mönsterkortet en destruktiv metod.

Det gäller att prioritera, vad är man mest rädd om.
En IC för 3:- eller ett i det närmaste oersättligt mönsterkort, i min värld så vet jag svaret 100 gånger av hundra :vissla: :vissla: :vissla:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Att råka riva bort en ledningsbana på komponentsidan går ALDRIG att reparera på ett snyggt sätt.

Klart det gör! Bara att lägga en tråd samma väg på kortet. Kom ihåg att det är
30 (?) år gamla kort med en helt annan packningstäthet än moderna kort.
Trådändringar var standard på den tiden, både för att fixa trasiga
ledningsmönster men även för "change order" på korten.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Vi gör trådändring även på nya kort på jobbet.

Blir bara mycket pilligare, som exempel: lyfta benet i mitten på ena sidan av en SOIC18 (ledaren kommer från ett via under kretsen), sedan löda på en tråd på padden som går till 3st motstånd som ansluts till det lyfta benet. Gör så till konstruktören har caddat om kortet och det nya r-läget kommer från kretskort-tillverkaren....

Ibland kan det ta mer än ett halvår innan det nya r-läget kommer och då kan man hitta något annat som är fel.
Det enda vi inte gör på jobbet är nog tråddragning under en BGA :shock:
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Några labbar i förbindningsteknik jag hade i skolan för 20 år sedan handlade om att löda av DIL-kapslar, utan att förstöra varken chippet eller kortet.
Det vi hade tillhands var ett gäng specialhuvuden till lödkolven som liknade den här:
Bild
Fast kortändarna var inte öppna på de vi hade, så vad man gjorde var att skruva fast kolven i upprätt läge i ett städ och värma på rejält, sedan smälte man ner lod i de båda karen, höll kortet ovanför så att benen på chippet doppades ner i karen, och med andra handen tog man loss chippet med tång ovanifrån.

Det verkar som det är lite andra modeller numera än de vi hade i skolan.

Här är den ovan:
http://www.weller.eu/products.php?pid=129

Här är en annan modell:
http://www.weller.eu/products.php?pid=124
Bild

Farnell har en ytterligare variant som inte finns på Wellers egen hemsida:
http://uk.farnell.com/weller/dil-16swg/ ... dp/1282112
Bild

Något sådant kanske vore praktiskt här?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Självklart så går det att reparera mönsterkort men det blir aldrig lika bra eller snyggt som originalet.
Det är som om man skulle börja renovera en original T-Ford med nya delar typ vanliga M serie skruvar och muttrar, sänker värdet och gör det fulare men inte nödvändigtvis sämre.

Patcha mönsterkort har väl alltid gjorts men det innebär ju inte att det är en bra ide för den sakens skull.
Tidigare så fick mönsterkort som levererades till militären innehålla två trådpatchar och maximalt en reparation vid "första leveransen".
I samband med modifieringar så kunde det bli rätt mycket wiretråd på en del kort...
Och trådarna skall stickas ned i pinhål eller viahål eller lindas runt komponentben samt limmas endera längs hela ledaren med cyanokrolatlim eller med silikongummi typ A07 med maximalt 25,4 mm mellan limpunkterna och inom 5mm från varje böj.

Jo jag har använt mig av alla dessa varianter av avlödningsverktyg, dom funkar bra men är absolut ingen garanti för ett oskadat mönsterkort.
Det bästa i den vägen som jag provat är en sorts monteringstång som man använder från komponentsidan som både värmde och klämde ihop benen, inte ens det var helt säkert på 100 avlödningar så vart säkert en två till tre stycken skador som krävde reparation.

Vad ni inte tänker på är att gamla FR4 kort har en mycket lägre Tg än dagens kort detta innebär att dom har betydligt högre risk för senare delaminering när korten blir varma under normal drift.
Om man nu skall löda bort hela kretsar så skulle jag baka korten i ugn vid typ 80 grader i minst 12 timmar innan för att driva ut all fukt som har absorberats i mönsterkortet.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Självklart så går det att reparera mönsterkort men det blir aldrig lika bra eller snyggt som originalet.

Nu är det ju knappast det som är målet med en reparation.
Normalt är målet att återställa funktionen.

> Patcha mönsterkort har väl alltid gjorts men det innebär ju inte att det är en bra ide för den sakens skull.

Man gör det ju därför att det just då var den bästa iden som var tillgänglig.
*Självklart* är det en "bra idé".
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

En PDP8 ÄR en antikvitet, och att hålla på att byta kretsar på ett sätt som riskerar att förstöra mönsterkorten är kortsiktigt korkat enligt min åsikt.
Om man bara var ute efter funktionen så finns det säkert simulatorer att köpa eller ladda hem.
Vad man torde önska är den äkta varan och då SKALL det göras på rätt sätt helst med originalkretsar från "tiden".
Det är en renovering, inte en PDP8 reparation som denna tråd handlar om, i alla fall har jag fått det intrycket.
Skall den bara repareras så duger ju vilket skit som helst, isåfall är det bara att ge sig på med spett och stämjärn, allt går ju att laga...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag fattar inte hur det kan vara så många defekta kretsar. :humm:
En sådan här PDP-8 är väl knappast mer känslig eller komplicerad, mot vad mina gamla NC-system är?
På mina system, från tidigt 70-tal, tror jag aldrig jag stött på fel på logikkorten.
Möjligtvis något matningsdon som gett upp efter förvaring i ett 20-tal år.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

var det inte så att enna hade stått fuktigt ? och gamla logikketsar var lite känsliga för fukt ? (kryper in genom komponentbenen och förstör bondningen eller nåt)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

limpan4all skrev:En PDP8 ÄR en antikvitet, och att hålla på att byta kretsar på ett sätt som riskerar att förstöra mönsterkorten är kortsiktigt korkat enligt min åsikt.
Om man bara var ute efter funktionen så finns det säkert simulatorer att köpa eller ladda hem.
Vad man torde önska är den äkta varan och då SKALL det göras på rätt sätt helst med originalkretsar från "tiden".
Det är en renovering, inte en PDP8 reparation som denna tråd handlar om, i alla fall har jag fått det intrycket.
Skall den bara repareras så duger ju vilket skit som helst, isåfall är det bara att ge sig på med spett och stämjärn, allt går ju att laga...
Du är välkommen hem med lupp, du kommer inte hitta några patchade kort (om du inte hittar de två som jag pajjat eller de fem-sex som är patchade av Digital). Ett av de jag pajjat var när jag klippte benen och sög rent.

De lagningar som är gjorda av DEC's service folk håller inte precis någon hög standard alla gånger. De har pajjat fler vior än mig trots att de till största delen bytt lampor på fronten och någon enstaka TTL. De kretsar jag bytt ut har varit i riktigt dåligt skick med rostiga ben. Av de jag kunnat testa efter jag lött bort dem så har ca 2/3 fungerat. Många är inte testade eftersom det klipps en massa ben. Tro inte jag jag sliter ur kretsarna hur som helst, då har du fått fel intryck av mig. Hela maskinen var ett vrak när jag fick den.

De kretsar jag bytt är bytta mot SN74xx och i något fall SN54xx där jag inte hittat original prylar. Original och original, alla kretsar är ju från början inte SN74xx utan DEC74xx, men var man hittat nya sådana vet i gudarna.

Det handlar inte om att få maskinen i original skick, den ska gå är det tänkt. Då måste man kompromissa lite.

Kul att saken engagerar!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag brukar kolla på detta för att få motivation:
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Ett mycket fint klipp. Mitt allra första möte med en PDP-8 var innan jag ens visst vad jag tittade på. Jag har listat ut i efterhand att det var Updates PDP-8/i som läste in lite kod från DECtape och sedan tutade ut musik i en radio. Detta var nog -98 eller så.

Hachti som spelat in filmen ovan är en lyckans ost, han verkar ha hamnat i någons sorts epicenter för gratis PDP:or
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Visst är det mysigt, när jag kommer så långt så blir det en liknande video!

Det ligger en massa trevliga PDP-8/L&I prylar på Ebay nu. Säljaren skickar inte utanför US och svarar inte på frågor genom Ebay, men eftersom jag handlat av honom innan så mailade jag honom (hade hans mailadress), inget svar.

Man kanske skulle testa reshipping, någon som gjort det och kan rekommendera någon?
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Inget jag provat själv, men såg du den här tråden:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=52630

Jag såg det låg lite kärnminne uppe nu, är du ute efter den? Kan du isåfall expandera 8:an i det chassi du har?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Tack det såg ju bra ut, men inte billigt. Jag är mest sugen på M220, kärnminnet och om det dyker upp något sense ampilfier kort. Det senare är svårt att laga då den aktiva komponenten är någon uråldrig OP som inte går att köpa för rimliga pengar på Ebay. De få jag sett är superdyra...

EDIT: Nej jag kan inte expandera minnet i chassiet jag har.
Skriv svar