Om jag mäter spänningen över glättningskondensatorn med min multimeter (som jag ställer in för att mäta likspänning) så visar den 50VDC... Men om jag mäter spänningen över samma kondensator (fast ställer in multimetern för att mäta växelspänning) så visar den 100VAC
Du menar C1 eller?
Det låter ju skumt.....jag håller på att försöka simulera kopplingen i ´"multisim"...men det vill sig inte riktigt (inte särskilt ovanligt kanske )...jag kommer inte på nåt direkt som kan vara dig till hjälp, tyvärr
Det endajag kommer på nu.....testa att mäta ett batteri först i "DC-läge" å sen i "AC-läge" för å se om multimetern är som den ska.....det är det enda jag kommer på för tillfället.
Utan att ha tänkt igenom det hela så skulle jag nog fösöka med att binda ihop minus på C1 och C2. Det kan säkert bli mycket mysko fenomen som jordarna tillåts att flyta lite hur som helst i förhållande till varandra.
Kan det va så att de uppstår nån slags svängning mellan kondensatorerna, för jag tycker det verkar konstigt om det inte skulle komma ut likström från likriktarna... eller har jag fel?