Fagges CNC-bygge...

Berätta om dina pågående projekt.
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!
Jag har redan lagt upp en blänkare på mekatronik sidan, har lagt den som CNC fräs jeda007.
Verkar vara ett program att satsa på mach3 får väl försöka kolla på något sätt om jag skall kasta PLC:n eller det går att få ihop ändå!

Körde två axlar i helgen kändes otroligt gott, bara tre punkter men interpollerat!

Mvh Jens
P.S tacksam för alla komentarer och hjälp jag kan få!
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!
Mac3 verkar ju vara ett bra program kan importera från inventor!
Men köpte du vekligen Visualmill5.0 kostade 4000$ lite mycket om man inte vet att man får det att fungera!
Nu kanske jag blandar ihop saker är inte Mac3 samma som visuallmill?
Var hittar jag mac3?

Har funderat på det här med interface, med camprogram så drivs väl logiken från PC:n? då behövs väl (bara) en koppling mellan drivstegen och parallellporten?

Tänkte kanske koppla så jag kan använda både PLC och PC behöver lära mig PLC programering i Mitsubichi PLC:s miljö, har bara jobbat med Festo innan!

Mvh Jens
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Mach3 kan du köpa via mig
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!
Tittade på din sida hittade ingen info om programmet!
Vad behöver jag för att använda mac3? har maskin servomotorer servodrivare, Dator!
Se gärna min hemsida har mer info om bygget där!

Mvh jens
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Som sagt så är Mach ett helt fristående program & det enda som krävs är en någorlunda snabb dator med en pararellport där det kommer ut Stepp & Dir pulser till varje motordrivare!. Så har du bara dom ingångarna på dina servomoduler, så ska det bara att vara att koppla i dom & köra!.
Här hittar du deras hemsida http://www.artofcnc.ca/ där du kan ladda ner ett fullt fungerande program & begränsningarna är 1000 rader kod!.
Och vill du köpa det sen så gör du det enklast via Tecno och kostar 149$.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Hur komplicerat är det att koda, om man inte hållit på med CNC tidigare?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

jeda007 skrev:Hej!
Tittade på din sida hittade ingen info om programmet!
Vad behöver jag för att använda mac3? har maskin servomotorer servodrivare, Dator!
Se gärna min hemsida har mer info om bygget där!

Mvh jens
Sorry, missade att lägga ut länkarna:
http://tecno.se/CNC/favorite.htm (editering kommer snarast pga ändringar)
http://www.artofcnc.ca/DownLoads.htm

Nu är RC3.0 ute, vill ej rekommendera någon att ladda ner just denna versionen då det är en kraftig generationsväxling på G med Mach3 just nu.
Vänta ett tag tills jag säger till om att den har blivit *rumsren* så att säga, Art byter ut en massa kod och 'vi' får en mycket kraftfulla macro funktioner mm med ny kod.

Vill också tala om att priset är nu ändrat till 159$US, en blyg tia har priset gått upp pga licencieringen av nya saker i Mach3.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Jag måste bara säga att jag är grymt imponerad av fagges bygge!

Men hur mycket har hela projektet kostat, själva bordet var ju ett riktigt kap men ungefär hur mycket har det hela gått på?

Hursomhelst så ser det väldigt nice ut!!!++++++
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jo bordet var ett kap, men kostnaderna för kringutrustningen spårade ur ganska rejält!. :?
Men men det är inget jag ångrar :)
En liten kostnads sammanställning finns på sidan 10 i tråden!.
SanSao

Inlägg av SanSao »

Jag måste bara ställa en fråga!
I tex videon på sidan 10 där du fräser plexi, hur tusan vet maskinen exakt vart plastbiten är?
Om du nu programerar den att den finns på ett visst stället betyder ju det att du måste placera stycket där med välldigt hög precision om inte något ska bli snett? eller är jag helt fel ute?

Välldigt imponerande bygge föresten!
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Bara man ser till att det finns plexi att fräsa är det ju lugnt, var man börjar spelar inte så stor roll.

Men annars kan man nog välja startpunkt.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

ensten skrev:Hur komplicerat är det att koda, om man inte hållit på med CNC tidigare?
Med tanke på att jag i normala fall har svårt för språk, så tycker jag detta är lätt!. Med undantag när det gäller cirkulära förflyttningar, men varför ska man koda en cnc-förhand när det finns Cad-program :wink:
SanSao
Innan jag börjar kapa biten, så står frässtålet på en bestämd position ifrån skruvstycket, så jag bara tog & matade fram plexistaven emot fräsen & sedan var det bara att köra & vips så blev alla bitar likadana!.
Och visst kan man flytta runt nollpunkten, till det stället på arbetsbordet där biten som ska bearbetas är lagd!.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Tjena
Idag när jag skulle testa en ny Aluminiumfräs för att skära frontpaneler, så blev resultatet perfekt. Men en kort stund senare så började mitt stänkskydd i plexiglas spricka. Hmm märkligt måste ha varit så jävla tight skruvat att detta hände tänkte jag. Och en liten stund senare så började skiten att spricka mer & mer på alla möjliga ställen där 2 ytor sitter ihopa, & likaså mitt arbetsbord började spricka på 2 ställen!. Och då kom jag på vad Tecno hade nämnt tidigare, att T-spriten som jag använder som kylning kan spränga sönder plasten!.
Så kvickt som ögat så lossade jag alla skruvar på arbetsbordet & torkade rent, för att förhindra att hela arbetsbordet sprängs sönder.
Så hur förklarar man detta fenomenet?. Att spriten inte har någon ytspänning så den lätt kan tränga in är ju givet, men var ifrån får den den enorma kraften att spränga sönder 10mm tjock plexiglas, & varför kunde inte spriten bara dunsta väck lite fint & obemärkt?.

Så med andra ord måste jag hitta någon annan kylvätska som inte gör på detta viset och
1. Kan kyla aluminium!.
2. Ska vara så lättflytande att den kan sugas fram via det lilla airbrushmunstycket!.
3. Hälst inte kladda.
4. Lätt att torka bort

Ett alternativ till är ju att byta hela arbetsbordet till en tjock aluminiumplatta, vilket skulle vara ett plus när det gäller fastsättning av verktygshållare mm. Men då försvinner ju möjligheten att borra kretskort direkt på plattan, belysningen underifrån försvinner också & om man skulle tabba sig med programmeringen så bryter man sönder frässtålen direkt, om maskinen skulle fara rätt ut i kanten, vilket annars bara skulle göra ett spår i plexin!.

Bild
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Det där verkade ju väldigt skumt att det bara sprack sådär...
Hoppas du kommer på nån bättre lösning för jag har tyvärr ingen i huvudet nu. :(
Jag sörjer för din skull...
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ajajajajaj.. nu hände det :(

Höll på att säga att det var bara frågan om när, inte illa menat!

Jag rekommenderar dig att titta på dessa vegetabiliska varianterna som jag jobbar med, TILIA bör finnas att beställa hos en välsorterad järnhandel om de inte har det på hyllan.

Visst är det trevligt med genomskinlig platta men en aluplatta är ju helt klart bäst, jag gjorde en kompromiss och tog en MDF platta som jag borrade/fräste för M6 muttrar som jag har slagit in och sen vänt på plattan.
Ovan på detta spänner jag fast 'jiggar' för olika typer av jobb.
Skriv svar