Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Electricguy »

heheheh :D det blev liite fel bara :wink:
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Nu har jag ett bidrag till den här tråden.

Som synes var inte kombinationen mattsvart med röd silkscreen från PCBCart någon höjdare, tyvärr. Nästa gång blir det rött med vit silkscreen.

Bild
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Passar väl på att posta lite on-topic i denna tråd för en gångs skull 8)

Blivit klar med den mesta av elektroniken till wire-synthen. Här ses:

VCA-Board

VCO/Octavetracker-Board
(inte riktigt färdigutvärderat än)

Velocitycontroller-Board
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Hahaha! :lol:
Skönt att du tänker på ESD-aspekterna och använder armband på "velocitycontrollerboard.jpg"-bilden! :bravo:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Vad menar du?
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Det ligger ett ESD armband på den bilden. ;)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

hassefikonkasse skrev:Här kommer mitt senaste kretskort. Det är till mitt projekt Lysande Tavla, det är kortet
där alla lysdioder skall sitta. Alla kameror är med familjen på Gotland så jag tog med luren.
Som vanligt caddat med Photoshop, filmen utskriven på bläckstråle och etsat med järnklorid.
Det där var riktigt imponerande!!!

Inte resultatet, det ser rätt dåligt ut (enbart estetiskt ur en annan layoutares synvinkel), men metoden och därmed arbetsinsatsen.
Jag har handtejpat stora dubbeleuropakort i dubbel skala, detta är ju i tid någorlunda jämförbart.
Att i dag (2009) lägga ned tid på att göra något utan nätlistestöd och med avsaknad av kontroll med av ERC och DRC samt hålla på med jordplan, fantastiskt!
Endera så har Photoshop någon arbetsmetod som jag inte känner till eller så har du lagt ned ett riktigt rejält hästjobb på detta.
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Papper... laddar upp sig en hel del.
Inte bra ur ESD-synpunkt...
Fast... det man inte ser eller känner - finns ju inte! :D
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

limpan4all, en av fördelarna med att hålla på med elektronik är att man måste göra kretskort
och det är nog det roligaste! Jag är grymt imponerad av många här som presenterar sina kort
(däribland du), och som konstnärsson finner jag en njutning av att se ett vackert och
fungerande kretskort precis som en vacker tavla!

Problemen i detta fall var:
1: Att alla c:a 200 lysdioder var tvungna att sitta på redan bestämda platser, det skall ju bli
Stomatol skylten. Det blev många begränsningar av var banorna rent fysiskt kunde ligga och
dioderna tar upp nästan allt utrymme.
2: Eftersom jag inte kan exponera större kort än detta, var jag tvungen att snyggt överföra
32 styrsignaler till ett kort med elektroniken som styr tavlan.
3: Pga punkt 1 och 2 blev det en hel del vior men alla motstånd ville jag av estetiska skäl löda
på undersidan, därav de underliga motstående lödpaddarna.

Min metod var att jag började med en bild av originalet, på ett nytt lager ovanpå placerade
jag symmetriskt ut dioderna i ett grid och ytterligare ett lager till för kopparn.
Jag har testat freeware cadprogram där man bara kan göra kort obetydligt större än frimärken
från exotiska atoll-stater eller minimalt antal hål så jag har fortsatt med min metod för detta projekt
men ändring är på väg! Tidigare har jag använt tejp, gnuggisar och penna. Dock har
det alltid varit rätt elektriskt hittills. Så lång tid har det nog inte tagit, jag hade allt klart för
mig i knoppen när jag väl caddade. Alltså hur många dioder med den framspänningen kan man
ha vid 24 v i serie osv. Skulle gissa på mellan 10 och 20 timmar.
Det har varit många som har velat ha en tavla när den är klar så jag börjar tänka att det
skulle vara smidigt att lämna ut jobbet att etsa till någon. Vet du vem som kan göra kort billigt
från en JPG eller PDF till bra pris?
Varför tycker du att det ser dåligt ut? Jag tar tacksamt emot kritik, det är det som gör att
man utvecklas och man kommer vidare!
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Såvitt jag vet så gör ingen mönsterkortsfabrikan kort från JPG eller PDF, dom skyr det som pesten numera, problemet är att måttriktigheten är rätt sunkig på mellanmediet (din stiftlist skall ha 35*2,54 kanske har 35*2,52 då hamnar man 0,7mm fel) sedan är det alltid ett elände att göra manuella borrfiler..
Men det lär finnas JPG till gerberkonvertrar (för att digitalisera gamla handtejpade kort).
Jag har för mig att min hovleverantör frågade en engelsk firma om kostnaden på gamla underlag, det vart billigare att CAD´a om korten...
Det finns shareware program för bitmap till DXF, att sen ta in en DXF och exportera i Gerber är inte jobbigt, men innan dess skall alla hålen placeras ut, så det kan mycket väl vara så att det är snabbare (billigare) att rita om det hela ändå.

Nja, ser fult ut är inte samma sak som att det ser dåligt ut, för det ser inte dåligt ut, inte alls.
Men normalt så är man rätt strikt med enbart 45 graders vinklar, och konstanta isolationsavstånd, så långt det är möjligt.
Ser väl snarare handtejpat ut (och det är ju rätt nära vad det är).
Men att få lysdioderna på rätt ställen är skitenkelt, bara man har en lista med koordinaterna i X och Y led, positionerna klarar man till 0,1um vilket torde räcka, normalt skapar man en fuskfästpunkt i centrum på komponenten som man relaterat till.
Så ur min synvinkel så är detta ett typiskt kort som enklast skulle gjorts i CAD, men jag är ju lite vaneskadad sedan drygt 20år :D
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

MiSTer skrev:Papper... laddar upp sig en hel del.
Inte bra ur ESD-synpunkt...
Fast... det man inte ser eller känner - finns ju inte! :D
Sant ;). Fast papper som ligger still laddar inte upp sig speciellt mycket? I varje fall inte i jämförelse med om gått över ett gummi/plast golv och sedan pillar eller lägger det på en plastpåse el liknande. Papp anses lågladdande och används i många fall som raster i kartonger där man packeterar större antal kretskort. Huruvida skillnaden ur ESD-synpunkt mellan papper och papp är vet jag inte. Men det är i varje fall alltid bättre att arbeta med ESD-armband (vilket jag alltid gör när jag sysslar med aktiv elektronik). Då utesluter man ju iallafall den humaniära laddningen.
Användarvisningsbild
Porto
EF Sponsor

Inlägg av Porto »

Bild
Ett litet miniprojekt, nya adapterkort till följande tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 18&t=35764

TSSOP-kretsen var precis för liten för att passa på originalkortet. Enligt databladet från Maxim behöver den dessutom kylning. Metallytan under kretsen är reflowlödd för kylningens skull, jordplan på bägge sidorna, samt lite avkoppling.
joharohl

Inlägg av joharohl »

Litet kretskort för en display. Tyvärr är inte tonertransfermetoden bemästrad än så lite ifyllnad med spritpenna visade sig nödvändig.

Bild
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Vari ligger finessen med det icke fullt täckande jordplanet, eller vad det är. Dvs. varför ligger detta "nätmönster" där, och vilket program är det som ordnar det? Det går åt mer etsvätska så något måste den väl kompensera för?
Framförallt så skulle det ta en sjujävla massa mer tid ifall man isolationsfräser kortet...
jorgenp

Inlägg av jorgenp »

I Eagle kan man styra detta. Och fördelen som jag upptäckt är om man skriver ut mönstret på laserskrivare (och ska etsa själv) så täcker inte skrivaren så bra där det ska vara helsvart. Om man istället använder ett sånt rutmönster så blir det bra. Ska man fräsa ut laminatet fyller man ju jordplanet med heltäckande istället.
Skriv svar