Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
Bittämjaren: Kontakten avklippt. Men det verkar vara ett standard MAC agg. Borde börja dyka upp som container fynd... 1802 CPU gammal mikroprocessor.
-
1802
Jag tänkte väl det
CDP1802 å så nån bokstav till va dä väl.
Klockfrekvens DC till 4,nånting MHz var det väl om jag minns rätt, Assembler manual har jag till den (någonstans)
Den sitter i logikdelen på SRA600 radiostationer.
Kul att någon känner till denna första COSMOS-processor.
Jag tänkte väl det

CDP1802 å så nån bokstav till va dä väl.
Klockfrekvens DC till 4,nånting MHz var det väl om jag minns rätt, Assembler manual har jag till den (någonstans)
Den sitter i logikdelen på SRA600 radiostationer.
Kul att någon känner till denna första COSMOS-processor.

1802 som ELFA marknadsförde med "91 lättanvända instruktioner".
Jag tror att MAC-nätaggets "konstiga" spänning på 28V är främst till för att mata en plattskärm via apples äldre nästan-DVI-kontakt.
MAC är väl också en av de få tillverkare som i vissa modeller matar ut mer än 12V på firewirekontakten om jag inte minns fel.

Jag tror att MAC-nätaggets "konstiga" spänning på 28V är främst till för att mata en plattskärm via apples äldre nästan-DVI-kontakt.
MAC är väl också en av de få tillverkare som i vissa modeller matar ut mer än 12V på firewirekontakten om jag inte minns fel.
Det är ju MINI-projekttråden trots allt 
Blev trött på böjda komponentben så jag tillverkade en ic-utdragare av en bit pianotråd

Blev trött på böjda komponentben så jag tillverkade en ic-utdragare av en bit pianotråd

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Är inte risken stor att den där just orsakar böjda komponentben? Så fort ena sidan av komponenten lossnat ur sockeln så blir det en liten vinkel och den runda tråden åker ut längst bort från de kvarvarande benen. Då blir hävarmen stor och man böjer alla kvarvarande ben. Därför brukar såna där utdragare vara gjorda av plåt istället.
Men den kanske funkar om man tar det riktigt försiktigt?
Men den kanske funkar om man tar det riktigt försiktigt?
Jag sa inte att den var bra
Men det slår att ta en skruvmejsel och bända upp som jag gjort nu några gånger hehe. Det var mitt i natten, nöden har ingen lag
Jag gör som så att jag greppar och sedan rycker upp hela kretsen med ett ryck. Funkar, men kanske inget att rekommendera 
edit: Jag gillar tydligen smilies...

edit: Jag gillar tydligen smilies...

Jag brukar bända en liten bit från ena sidan med mejsel och sen växla sida åtminstone nån gång när jag lyfter ur kretsar.
- Electricguy
Jo jag har då aldrig lyckats med att bryta sönder någon IC med en skruvmejsel.. Bara man tar det lugnt så går det jättebra.
Så brukar jag också göra men helt plötsligt råkar man bända lite för mycket och benen bryts.MiaM skrev:Jag brukar bända en liten bit från ena sidan med mejsel och sen växla sida åtminstone nån gång när jag lyfter ur kretsar.
Jodå, visst går det om man tar det lite försiktigt. Men, igår var jag otålig efter ett "antal" byten fram o tillbaka (fråga inte...) och det var trångt så då blev det såhär.
- Klas-Kenny
- Klas-Kenny
Köpte en funktionsgenerator av en forumist för inte så länge sen och en väldigt viktig funktion för mig hos en funktionsgenerator är svepfunktion.
Men, utan en utgång som talar om när svepet börjar om så är det inte längre så användbart, och det visade sig att denna generator saknade det.
Så vad gör man då? Givetvis skaffar man sig en sådan utgång!
Skruvade upp den och letade runt lite med scopet och det visade sig så pass smidigt att det gick en kabel som innehöll just denna signal, både logaritmisk och linjär, klockrent! Inte nog med det, så fanns en annan sladd med +-15V.
Ville inte skada någonting direkt i generatorn, och inte gärna löda i den, så det passade utmärkt. Satte likadana kontakter på mitt eget mönsterkort så att jag bara kunde göra ett par nya likadana kablar och gå vidare med dit de skulle från början, blev som en förlängning bara, kalassmidigt.
Sen ville jag såklart inte riskera störa generatorns funktion heller, eftersom att jag inte hittat något schema vet jag inte riktigt vad som driver dessa signaler eller vad de driver, så jag ville inte gärna bara dra ut dem direkt. Så jag kopplade på en OP som buffert på signalen, så kan jag förmodligen ta lite mer ström genom också (Även om jag normalt aldrig kopplar den till annat än en ingång på scopet..).
Och eftersom att jag bara hade fyrdubbla OP-ampar i ytmonterat format hemma så passade jag på att nyttja alla de fyra parallellt så att jag kan få ut så mycket ström som möjligt. Och 50ohms motstånd i serie med utgångarna.
Schema: Resultat:
Men, utan en utgång som talar om när svepet börjar om så är det inte längre så användbart, och det visade sig att denna generator saknade det.

Så vad gör man då? Givetvis skaffar man sig en sådan utgång!
Skruvade upp den och letade runt lite med scopet och det visade sig så pass smidigt att det gick en kabel som innehöll just denna signal, både logaritmisk och linjär, klockrent! Inte nog med det, så fanns en annan sladd med +-15V.
Ville inte skada någonting direkt i generatorn, och inte gärna löda i den, så det passade utmärkt. Satte likadana kontakter på mitt eget mönsterkort så att jag bara kunde göra ett par nya likadana kablar och gå vidare med dit de skulle från början, blev som en förlängning bara, kalassmidigt.

Sen ville jag såklart inte riskera störa generatorns funktion heller, eftersom att jag inte hittat något schema vet jag inte riktigt vad som driver dessa signaler eller vad de driver, så jag ville inte gärna bara dra ut dem direkt. Så jag kopplade på en OP som buffert på signalen, så kan jag förmodligen ta lite mer ström genom också (Även om jag normalt aldrig kopplar den till annat än en ingång på scopet..).
Och eftersom att jag bara hade fyrdubbla OP-ampar i ytmonterat format hemma så passade jag på att nyttja alla de fyra parallellt så att jag kan få ut så mycket ström som möjligt. Och 50ohms motstånd i serie med utgångarna.

Schema: Resultat:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Klas-Kenny, det där motståndet känner jag igen, kul att de kommer till användning.