Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
Jag råkade (i test syfte) mata en elektronmagnet byggd för dc med ac spänning på jobbet, och min gapiga jobbkollega vart helt rasande. Han skrek - är du helt rudis den släpper ju för fan 50 ggr i sekunden. Rätt roande sätt att se på det tyckte jag.
Senaste mini-projekt, meckat fast en USB uttag i basstationen för den bärbara hemtelefon. På så vi kan jag ladda min mobiltelefon med samma enhet som hemtelefon och slipper därför en laddare.
Senaste mini-projekt, meckat fast en USB uttag i basstationen för den bärbara hemtelefon. På så vi kan jag ladda min mobiltelefon med samma enhet som hemtelefon och slipper därför en laddare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Släpper den inte 100 gånger i sekunden? Det är ju två nollgenomgångar per våglängd. Förlåt för besservissrandet... Om jag nu har rätt, det var länge sedan jag tänkte på sånt där.
Bra idé med USB-utgången. Mindre antal junkprylar som ligger och dräller är bättre.
Bra idé med USB-utgången. Mindre antal junkprylar som ligger och dräller är bättre.
- Klas-Kenny
DIY lödkolv med ett av värmeelementen för hotends från Andax, var bara tvungen att prova.. 
Fungerade utmärkt ju
Inga konstigheter, bara elementet instucket i en lödspets, kopplat till labbagget. Och så en tempgivare instucken där också så att jag kunde hålla lite koll på temperaturen med multimetern.

Fungerade utmärkt ju

Inga konstigheter, bara elementet instucket i en lödspets, kopplat till labbagget. Och så en tempgivare instucken där också så att jag kunde hålla lite koll på temperaturen med multimetern.
Klas-Kenny: Kan du värma en spole av tex 1mm koppartråd? Då kan du få ut 2 ändar till avlödning av smd. Lite längre trådar kan funka till ic. Värmer alla ben på en gång.
Jag har för mig att magnetkraften var lite pulserande med 12V AC. Men mest on typ över 90%. Får rita fram nån lämplig magnet. Hur blir det om man driver via an enkel(1in 2ut strömbrytare) h-brygga? Hur påverkar "bromseffekten" det hela?
Jag har för mig att magnetkraften var lite pulserande med 12V AC. Men mest on typ över 90%. Får rita fram nån lämplig magnet. Hur blir det om man driver via an enkel(1in 2ut strömbrytare) h-brygga? Hur påverkar "bromseffekten" det hela?
-
Var ju tvungen att prova fräsen man köpte och tillsammans med lite av det andra man köpt tidigare så blev det detta:

Nu ska man "bara" köpa ett par mdf-skivor, annan tejp och lite annat så blir det nog full fart i skogen
Ser allmänt slarvigt ut men som sagt så är det bara ett test 
Nu ska man "bara" köpa ett par mdf-skivor, annan tejp och lite annat så blir det nog full fart i skogen

- Guldancistrus
En trevägshögtalare. Den låter riktigt bra faktiskt!
- Electricguy
hehe, trodde först lådan var av trä, men när jag klicka på bilden såg jag att de var wellpapp och smältlim 

- 13th.Marine
- EF Sponsor
- Guldancistrus
Yeep känns igen, hade stort ljudintresse när jag var mindre.
Så jag har för mig att jag gjorde något liknande, dock med så många högtalare jag kunde få tag på
Så jag har för mig att jag gjorde något liknande, dock med så många högtalare jag kunde få tag på

- Klas-Kenny
Pysslade också en del med högtalare förr.. 
Vet att vi av någon anledning hade en jäkla massa små 2.1 datorhögtalare (Well, 4-5 uppsättningar), har för mig att det var för att de strulade på något vis så att vi fick massa nya på garanti eller något, kan ha varit förstärkaren i dem som la ner). Pysslade hur mycket som helst med att bygga ihop dem och bygga om den, satte in flera högtalare i en av subwoofrarna och så ett gäng strömbrytare så jag kunde styra varje enskilt element och kopplade till min vanliga stereo.
Det mest lärorika med det hela var nog effekterna av att koppla dem på olika sätt i serie och parallell, de var ju väldigt klena till min stereo på typ 50-60W eller något.
Det var dock vid sådär 10-12 års ålder.

Vet att vi av någon anledning hade en jäkla massa små 2.1 datorhögtalare (Well, 4-5 uppsättningar), har för mig att det var för att de strulade på något vis så att vi fick massa nya på garanti eller något, kan ha varit förstärkaren i dem som la ner). Pysslade hur mycket som helst med att bygga ihop dem och bygga om den, satte in flera högtalare i en av subwoofrarna och så ett gäng strömbrytare så jag kunde styra varje enskilt element och kopplade till min vanliga stereo.

Det mest lärorika med det hela var nog effekterna av att koppla dem på olika sätt i serie och parallell, de var ju väldigt klena till min stereo på typ 50-60W eller något.
Det var dock vid sådär 10-12 års ålder.
Jag har 2 dåliga dörrhögpratare till bil, monterade i wellpapplåda. Klart bättre bas än utan låda. Var det inte så säljarna fuskade? Perfekt låda till bilelementen de ville pusha. Mycket bas försvann sedan vid felaktig montering.
Ja, vem har inte byggt egna högtalare! Jag jagade konstant efter gamla bilhögtalare! 
Guldancistrus, det är kul att se att den yngre generationen följer traditionen!

Guldancistrus, det är kul att se att den yngre generationen följer traditionen!

- Electricguy
Hehe ja jag var exakt likadan..
Jag kommer ihåg att jag byggde ihop en stor låda i masonit, packade den full med diverse gamla sunkiga högtalare, och drev det hela från hörlursuttaget på en gammal bandspelare..
Det var inte så noga när man var 8-9 år gammal.. 

Jag kommer ihåg att jag byggde ihop en stor låda i masonit, packade den full med diverse gamla sunkiga högtalare, och drev det hela från hörlursuttaget på en gammal bandspelare..