Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Meduza »

Centimeter skrev:Har någon sett en printer med liknande arrangemang i arbete?
Visst har jag sett skrivare med Bowden extruder:
https://www.ultimaker.com/

Största problemet är mycket riktigt att det är mycket svårare att få bra prestanda med flexibla material som deformeras i slangen, med hårda plaster fungerar det mycket bra och man slipper vikten av feedern på huvudet.

Ang att stänga av flödet så fungerar retraction rätt bra med bowden om du bara har en feeder som kan dra tillbaka filamentet snabbt nog.
Användarvisningsbild
Centimeter
Kontakt:

Inlägg av Centimeter »

Tack, men kan ni inte bara säga att det är en urusel typ av extruder, så att jag kan ta fingret från köpknappen?
Min fru kommer ha ihjäl mig... ;)
Användarvisningsbild
pstrand

Inlägg av pstrand »

Den ser häftig ut. Köp! så får du tala om för mig om den är bra.
hummel

Inlägg av hummel »

Meduza skrev:
Centimeter skrev:Har någon sett en printer med liknande arrangemang i arbete?
Visst har jag sett skrivare med Bowden extruder:
https://www.ultimaker.com/

Största problemet är mycket riktigt att det är mycket svårare att få bra prestanda med flexibla material som deformeras i slangen, med hårda plaster fungerar det mycket bra och man slipper vikten av feedern på huvudet.

Ang att stänga av flödet så fungerar retraction rätt bra med bowden om du bara har en feeder som kan dra tillbaka filamentet snabbt nog.
Jag har printat Ninjaflex svart och röd samt Ultimaker PLA Flex utan några som helst problem med en Bowden extruder (Ultimaker 2) efter att jag modifierat feedern enligt Robert på 3Dverkstans förslag. Jag gjorde en smärre modifiering av stödhjulet och jag vill påstå att den är 100% "säker". Inte haft någon störning av något slag efter modifieringen. Drygt 20 timmar med den nya extrudern.
Kan ordna bättre bilder om så önskas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel

Inlägg av hummel »

Centimeter skrev:Jag måste säga att jag blir allt mer sugen på en K8400, men känner mig så skeptisk inför att ha extrudern så långt från hotenden, och med en flexande slang på vägen dessutom. Har någon sett en printer med liknande arrangemang i arbete? Det känns som om det borde vara svårt för extrudern att stänga av flödet mellan små geometrier.
http://www.vertex3dprinter.eu/
Det är inget problem alls, finns nog bara fördelar.
Användarvisningsbild
Centimeter
Kontakt:

Inlägg av Centimeter »

Jag snubblade över den här bilden. Hotenden saknar visserligen kylning, men är väldigt lik den till K8400, och antyds vara en kommande uppgradering till K8200.
Bild

http://mitic.education/?p=375
bondeus

Inlägg av bondeus »

Hej, efter ett långt uppehåll på denna sida tänkte jag det var dags med ett nytt inlägg. Min K8200 skrivare har efter många justeringar och ombyggnader fungerat riktigt bra. Eftersom jag ville ha större printyta och snabbare utskrifter startade jag ett nytt projekt med att bygga en ny skrivare. Skrivaren har nu varit igång i ett par månader och ger riktigt bra utskrifter.
Skrivaren använder en Bowden matning för att få ned vikten på printhuvudet för att på så sätt kunna köra fortare med mindre risk för vibrationer.
En av de saker som jag haft mest problem med är att få till en materialmatning som fungerar. Detta har lett till att jag utvecklat en ny typ av extruder som har mycket hög matningskraft vilket säkerställer ett stabilt och jämt flöde utan risk för att den gräver ett dike i tråden vilket gör att materialet slutar att extruderas ut.

Just nu finns den tillgänglig för 1.75 mm filament men jag jobbar på en variant för 3 mm också.

http://youtu.be/m5ezKLldd0o

Tack ni alla för intressanta och bra inlägg och Happy 3D printing!
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Skall bli intressant att se din extruder! men antar att det blir en kommersiell historia?

Btw, vad innebär CORE XY?
bondeus

Inlägg av bondeus »

Hej, ja den blir komersiell dock är den open source, drivhjulen är precisionstillverkade i CNC maskin. Jag erbjuder alla att köpa ett kit som passar, vill man printa ett eget hus går det bra, har man egen motor behöver man inte köpa den.

Corexy är en drivnings princip där motorerna står stilla. Se http://corexy.com/
Användarvisningsbild
Centimeter
Kontakt:

Inlägg av Centimeter »

pstrand skrev:Den ser häftig ut. Köp! så får du tala om för mig om den är bra.
Hoppsan, min fru lämnade mig ensam hemma för en stund, varpå jag nästan genast beställde en K8400... :oops:
Nu gäller det att låtsas som ingenting.
:vissla:
dbostream

Inlägg av dbostream »

Det är inte helt lätt att bli av med slafsiga utskriften, ABS blir bra men inte PLA. När jag skriver ut med PLA och munstycket ska flyttas från ett område till ett annat så ser man att det läcker ut lite plast innan munstycket har kommit fram till det nya området, plasten som då läckt ut sätter sig på väggen på det nya området och så håller det på. Lite smådrygt att sitta med kniv/slipmaskin efteråt för att snygga till delarna speciellt då PLA är så hårt.
Användarvisningsbild
Centimeter
Kontakt:

Inlägg av Centimeter »

Förutsatt att din PLA är torr, så kanske det här är något att prova?
http://www.thingiverse.com/thing:186014

Jag är på gång att göra det själv, men har en känsla att jag kommer hålla på mest med min K8400 när den väl kommer.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Om jag berättar för din fru så får du jobba vidare med 82'an i lugn och ro :)
Användarvisningsbild
Centimeter
Kontakt:

Inlägg av Centimeter »

Åh du ondskefulla människa... :wink:
fWorx

Inlägg av fWorx »

dbostream skrev:När jag skriver ut med PLA och munstycket ska flyttas från ett område till ett annat så ser man att det läcker ut lite plast innan munstycket har kommit fram till det nya området, plasten som då läckt ut sätter sig på väggen på det nya området och så håller det på.
Hej på er, jag är ny här - har haft min K8200 i ca två veckor och hunnit läsa igenom denna tråden ett par gånger - tack alla som bidragit med så mycket erfarenheter! :bravo:

Min begränsade erfarenhet säger att problem med kladd och trådar till stor del beror på för mycket material, jag hade mycket problem tills jag började minska extruder multiplier och då blev resultatet genast betydligt bättre.
Skriv svar