Dina mini-projekt!
- Klas-Kenny
Re: Dina mini-projekt!
En DFN-8 till DIP-adapter, på veroboard.
Varför?
För att det verkade kul.
Löda löda, pennspets som storleksreferens. Och så monterat på en bit veroboard. Och Yep, det fungerar fint, PicKit'en hittar den.

Varför?
För att det verkade kul.

Löda löda, pennspets som storleksreferens. Och så monterat på en bit veroboard. Och Yep, det fungerar fint, PicKit'en hittar den.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det där är jag alldeles för skakig för! Imponerande!
@Bosen: Åtminstone en som hakade på!
@Bosen: Åtminstone en som hakade på!
- frownlayer
alltid lika roligt att löda sånt.
speciellt om man har mikroskop, och väljer den tunnaste spetsen som finns att få tag på.
så sitter man och tittar på kretsen och långsamt för pennan mot kretsen, och plötsligt... BAM... så ser man inte kretsen längre för någon har plaserat världens största spets mitt i bilden.
speciellt om man har mikroskop, och väljer den tunnaste spetsen som finns att få tag på.
så sitter man och tittar på kretsen och långsamt för pennan mot kretsen, och plötsligt... BAM... så ser man inte kretsen längre för någon har plaserat världens största spets mitt i bilden.

Kretsen var ju nästan så liten att den kunde ramla ner i hålen på labbplattan.
Kopplade upp en enkel h-brygga men microswitchar. Bara för att jag behöver två, så hittade jag inga med flatstift han. Bara 2 gamla med skruvansl. Lite massage med skruvmejsel, och lite våld så gick flatstifts hon på skruvskallarna. Jag hittade sladdar färdiga med flatstift i skrotlådan. Testade med en halv spolarpump till bil. Den går lite trögt, men det syns när man kör med "broms". Bryter jag vid nätagget blir det utan broms. Rör jag ingen brytare eller båda blir det "broms". Ene ger högervarv, och andre ger vänstervarv. Jag provade datorfläkt, men den ville inte gå baklänges. Jag skall prova nått som är mer lätt snurrat, och kanske lite svängmassa. Sedan blir det cd/dvd släde. Datorstyrt med relä kort först. Trissor får komma senare, skall visst vara lite struligt... Jag vill se hur långt man kan komma med cd/dvd släde. Hur precisionen blir. En plåt som täcker hela cd/dvd inkl den öppna släden. Plus en 90 graders vinkling nedåt, som fästes i slädens front. Sen har jag y-led....
Mikroskop är verkligen ett måste för sånahär lödningar. Det är rätt intressant att handrörelsernas "reglering" är så kopplade till synintrycket, det är mycket lättare att löda småsaker om man har hygglig förstoring även om man egentligen ser det man ska löda även utan mikroskop...
Klas-Kenny, helt otroligt tycker jag som är ganska darrhänt. Jag tror mina darrningars amplitud är 2-3 gånger sidan på kretsen
hatten av!
Edit: jag tänkte lägga in en bild på mig själv med hatten av, men hur jag än gjorde så blev bilden uppochned eller 90 grader felvriden. Jag har ju lyckats posta rättvända bilder i andra trådar, men då använde jag inte kameran på displaysidan.

Edit: jag tänkte lägga in en bild på mig själv med hatten av, men hur jag än gjorde så blev bilden uppochned eller 90 grader felvriden. Jag har ju lyckats posta rättvända bilder i andra trådar, men då använde jag inte kameran på displaysidan.
- Klas-Kenny
Orkar inte skriva något större då jag surfar från mobilen, men värt att nämna är att jag lödade utan mikroskop eller annat, och min finaste spets är inte jättetunn, 1.5mm eller något. 

Electricguy: Hur snabbt(långsamt) stannar fläkten i en h-brygga koppling? Binära relä räknaren
. Mer om hur den funkar.

- Electricguy
Menar du om man bromsar den, eller polvänder? Inte 17 vet jag. Och jag känner inte för att kasta ihop en H-brygga som inte exploderar vid 28V och strömtoppar en bra bit över 20A
2 brytare eller relä räcker.

Kopplar man rätt, så kan man inte trycka fel. I lägena motorn inte snurrar, blir det bromsverkan. En extra brytare på matningen, så frihjular det. Men vid 12K rpm tar det nog en stund att stanna...

Kopplar man rätt, så kan man inte trycka fel. I lägena motorn inte snurrar, blir det bromsverkan. En extra brytare på matningen, så frihjular det. Men vid 12K rpm tar det nog en stund att stanna...
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Off-topic, men jag gissar att det finns flera här som vill få reda på detta:
Om ers darrhänthet är ärftlig, dvs om man har någon nära släkting som också är lika darrhänt,
då kan det bero på en nerv som sitter vid nacken/huvudet.
Den nerven hänger ihop med ett ämne i hjärnan och detta gör
att man blir extra darrhänt ibland.
Det roliga är att det nu finns tabletter mot detta, som en vanlig läkare kan skriva ut.
Pappa har testat dem i ett par veckor och om det inte finns några biverkningar så har jag också tänkt testa.
Trodde knappt att det var sant när jag hörde talas om att det gick att bota.
Klas-Kenny:
Imponerande!
Vad är det för diameter på trådarna?
Om ers darrhänthet är ärftlig, dvs om man har någon nära släkting som också är lika darrhänt,
då kan det bero på en nerv som sitter vid nacken/huvudet.
Den nerven hänger ihop med ett ämne i hjärnan och detta gör
att man blir extra darrhänt ibland.
Det roliga är att det nu finns tabletter mot detta, som en vanlig läkare kan skriva ut.
Pappa har testat dem i ett par veckor och om det inte finns några biverkningar så har jag också tänkt testa.
Trodde knappt att det var sant när jag hörde talas om att det gick att bota.

Klas-Kenny:
Imponerande!

Vad är det för diameter på trådarna?