Visa upp vad vi fräst.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
NeoTech

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av NeoTech »

Gjorde så där "förstora bitar" med, använde G54 för o göra första "skäret" o sen skar jag G55.. flyttade den ja just skar till G54 o körde G55 programmet igen.
De svåra upplever jag är o hitta ett vettigt sätt o indexera på. finns de lite skrotutrymme skadar de inte o göra en serie hål på baksidan av materialet för o indexera på.

Slutsats jekla pyssel! :D
Anders K

Inlägg av Anders K »

jag är fortfarande ganska grön. Har inte börjat använda de olika G-koordinaterna.
Bordet är ganska litet också, så man måste tex alltid ta bort skruvstädet om man ska spänna något på bordet vilket gör att man ändå måste nolla om det när det kommer tillbaka.

I det här fallet har jag gjort fyra omtag. Nollan ligger i 6,8mm-hålen till höger. Några omtag fick jag plats med tre hål i längd och några blev två. Tiondelarna är inte så noga i det här fallet, så när varje cykel blivit klar har jag bara nollat maskinen och flyttat profilen åt vänster. Det hålet längst till höger (i längsled, inte enligt bilden) har då hamnat längst till vänster och blivit ny nolla.
Har funkat rätt smidigt. Det som har tagit tid är själva körningen - skulle skrotat bort det värsta med en större pinne först.

Behöver lära mig dels hur mach3 fattar att man byter verktyg (det står bara tool1 där hela tiden) för att på sikt kunna använda olika Z för olika verktyg. Sen måste jag kolla om man kan byta G54/G55 osv enkelt i fusion360 någonstans eller om man får gå in och ändra koden manuellt.
Bara tänker högt - vi behöver inte göra denna tråden till svar på de frågorna...
Användarvisningsbild
Gtm-S

Inlägg av Gtm-S »

Har äntligen kommit igång att fräsa efter ombyggnaden av fräsen, enda som inte är hundra är att servomotorn jag har som spindel motor blir ganska varm ca 75 grade.
Ska tillverka en fläktkåpa vilket borde lösa det.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Oj... vad 17 kostar en sån där platta (va de första ja tänkte på)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

DAMN! :drool:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Bilen ser ju inte helt billig ut... men handtaget är ju jättebra om man har gigantiska händer.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag tänker när man tar i dessa på vintern men det är en bisak, mycket snygga. :)
Användarvisningsbild
Gtm-S

Inlägg av Gtm-S »

Tack
Bilen används bara på sommaren och är byggd av mig.
Om man räknar alla timmar som är nedlagda på den så är den svindyr :-)
Har kapat ner handtaget nu och ska svetsa ihop det, känns mycket bättre i storlek.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Inget speciellt men väldigt praktiskt, ska bara fräsa två eller tre till nu så...
2016-06-11.jpg
Fortsatte sen med att fräsa åt Zealotry, två gånger för man kan ju inte göra rätt på första försöket. Tyvärr inga bilder på Zeals grejer men det kanske han kan fylla på med. Så överlag verkar maskinen inte ha gått sönder av att inte användas :)

-_Robert
MatsN

Inlägg av MatsN »

Bild

Nåt jag tänkt göra sen jag köpte maskinen för alldeles för länge sen.

.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Fräste ett nytt hölje till ett skjutmått som även det blivit modifierat med fräsen. Tanken är alltså att göra en linjärskala till svarven/fräsen.
IMAG0298.jpg
IMAG0296.jpg
IMAG0290.jpg
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Skall du bygga något eget för avläsning eller bara titta på displayen på skalan?

Tänker direkt på http://www.yuriystoys.com/p/android-dro.html
Undrar om de är kompatibla.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Eftersom min inte kommer ha någon display så får det bli extern display. Och ja jag har sett dom där, och jag tror inte de är kompatibla tyvärr. Får se om jag gör något mer avancerat än att bara visa mätvärde (typ håldelningar osv) Tror inte jag orkar :P
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Då får man äntligen visa något i den här tråden, inte bara dregla på allt som gjorts :D

Håller på att lära mig 6040:n och eftersom jag ska ställa ut bilen på lördag så praktiserade jag lite med fräsarna i kitet jag köpte från Clas Ohlson i helgen ( http://www.clasohlson.com/se/Fr%C3%A4ssats/Pr308784000 ). Skivan är ett hyllplan från Biltema :oops:

Anledningen till att det ser lite lustigt ut på ringarna där det är som smalast är att jag pocket-fräste med en 3.2mm:s fräs och sedan körde gravyr med en spetsig fräs och den kunde ju nå ända ut i kanterna...
Bild

Bild

Lite teakolja på, köpte även hyll-hållare på Biltema, de fick lite olja också, ska skruvas fast på baksidan så att skylten kan stå framför bilen i 45 graders vinkel.
Bild

Bild
Den är ca 350*550mm.

Är lite sugen på att färglägga ringarna och texten ovanför med svart färg, men då klabbar man väl till det som tusan, så det får bli så här :vissla:
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Fint! Klarlacka före svart, annars kan färgen läcka genom träfibrerna. Sen slipar du över allt en gång bara så får du fina kanter :)
Skriv svar