Det blir absolut ingen skillnad, så det är helt klart att det inte blir någon förspänning. Har dragit med gissningsvis 100Nm nu och det snurrar precis lika lätt och med identiskt glapp!!!
Kontraorder på att det var ok från fabriken också. Fick svar från Tyskland att den var glapp från fabrik då dom inte monterat bort remskivan innan test!!! Må hända att dom filmar allt i fabriken, men det slinker ändå igenom fel.
Det är inte lätt att veta vad man skall tro, men jag litar fullt ut på tyskarna i alla fall
OK, så dom VET att den VAR glapp men skickade den ändå eller menar dom att den "måste" varit det men att de missat det?
Jaja, alltid surt när det strular men till skillnad mot leverantören av era kina-servon verkar ju dessa veta vad de håller på med (eller?) och åtgärdar problemet.
Med det Thomas i Tyskland säger och det jag har testat måste man konstatera att det var glapp från fabrik.
Säljaren vet nog inte om det mer än det jag mailat honom. Om fabriken vet har jag ingen aning om. Tror ändå inte det är med flit. Fabriken tillverkar trots allt spindlar till Tormach med flera kännda fabrikat. Slarv av någon käppkines i kontrollen helt enkelt. Och ja, det verkar ju lösa sig utan konstigheter.
--Per
Hur svårt är det att dra lagren i spindeln till rätt förspänning?
Jag måste nog nästan skicka ner remskivan och en "indexring" till kina om fabriken skall fixa det och det känns som att det kan dra iväg ytterligare en massa tid om man gör det. Det är nämligen ingen direkt standardlösning på remskiva för servo som och kineserna verkar bara ha för kuggrem. Vet inte varför tyskarna har valt en sådan, men nu är det så.
edit: extra tråd runt detta borttaget.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av perra_e 27 mars 2016, 10:25:41, redigerad totalt 1 gång.
Och så lite framsteg igen. Har premiärkört x- och z-axel i eftermiddag Gick helt utan problem. Kollade inte upp något egentligen utan körde bara lite fram och tillbaka. Riktigt kul att se maskinen röra på sig. Det har ju gått några månader nu sen man började spåna om ny fräs!
Lite jobb på bordet kvar för att få dit servot för y-axeln. Måsta ta upp ett jack i tvärstaget som fräsen står på. Vi satte dit ett extra fyrkantrör för att få större yta för fötterna på fräsen, men kablarna till servot tar i den. Körde lite med tigersågen idag, men det var nog ett blad för trä i den. Tänderna på bladet försvann illa snabbt!
Den där remtypen e rätt vanlig på bilar bland annat. Serpentin rem, transmissions rem. Under rätt förspänning huggar rätt mkt bättre än profil remmar eller vanliga V bälten. =)
Förspänning för lager kan du bara ta reda på genom o kolla på lagrena.. =)
Jag har börjat fundera på om det verkligen är sant att man ställer förspänningen på spindeln genom den övre muttern.
Så här skrev säljaren:
I spoke with the spindle factory and met the guys and they told me this can only happen if the ring-nut on top is moved or the drawbar is over traveled. The ring is locked in with set-screws and this is the adjustment nut for the angular contacts bearings inside the spindle which controls the play in the unit. the tighter the nut, the tighter the unit becomes but over tightening damaged or shortens the life of the bearings
Det låter inte rimligt att det är konstruerat på det viset. Jag har googlat på spindlar för att se om någon har en liknande konstruktion, men hittar ingen ting. Övre muttern är bara för att hålla remhjulet på plats. Axeln måste väl vara flytande i det övre lagret?!? De nedre vinkelkontaktlagren som tar upp axialspel borde rimligen spännas längre ner på spindeln.
Fick just en bild från Thomas. Deras spindel ser ut så här inuti och med största sannolikhet är min lika dan.
Jag ber att dom skickar spindeln asap.
Nä, det där ser ju som att det ska sitta en distanshylsa och sedan en KM-mutter ovanför de nedre lagrena och det är med den du förspänner. Om de har "spindellager" så är det bara att dra åt tills det är stopp då lagrena är slipade och matchade för att ge rätt förspänning när de monterad "kloss". De det inte ser ut som att de har några extra distanser mellan lagrena antar jag att det är matchade lager de använder. Men då stämmer inte uppgiften att man kan "överspänna" dom...
Min BT30-spindeln jag byggde är uppbyggd på det sättet (fast med två lager i nedre änden) och universalmatchade lager så bara att spänna åt. Sen finns det som sagt precisionsmatchade lager i olika förspänningsklasser men de kostar....
Men då stämmer inte uppgiften att man kan "överspänna" dom...
Nä precis. Någon försöker med största sannolikhet mörka ett fabrikationsfel. Jag vet att det är i princip omöjligt att erkänna ett fel i Japan i alla fall. Då förlorar man all sin heder och det är kanske samma sak i Kina.
Bara dom får tummen ur och skickar en ny spindel nu. Det lär inte bli några problem att byta remhjul.
Muttern de skriver om kanske inte är den muttern ovan remskivan utan en mutter inne i spindeln, direkt ovan vinkelkontaktlagren. Om den ska vara låst med en stoppskruv så kanske de dragit muttern lagom i fabriken men glömt låsa den och att den sedan i transport lossat lite så spindeln blivit glapp efter fabrikskontrollen.
Det har hela tiden varit snack om "ring nut on top" och i samband med remskivan i min konversation med säljaren, men det kan så klart blivigt missförstånd mellan honom och fabriken. Hur som helst så innebär inte ett byte av remskivan något problem om det jag nu tror stämmer, och det är det viktigaste så att dom kan få iväg spindeln.
Alla servon på plats och alla axlar rör på sig som dom skall. Har testat lite med indikatorklocka på x- och y-axel och när jag joggar korta avstånd +-4mm så visar klockan max 1/100mm fel mot vad jag joggat så kulskruvarna är helt ok på korta avstånd i alla fall.
Nästa steg blir att göra fästen och koppla in ändlägesbrytare + home-givare.
Fick en genomskärningsvy på spindeln idag. Dom har faktiskt vinkelkontaktlager i övre ändan också. Beroende på vilka lager man har och hur det är gjort i detalj så ställer man ju faktiskt en förspänning via övre muttern. Svårt att se på skissen. Men det måste fortfarande vara så att de nedre lagren tar axialkrafterna. Det faktum att det inte kändes någon skillnad över huvud taget när man spände den övre muttern talar ju för att det blir en "stum montering" där och att man inte påverkar någon förspänning.
Japp, så är det. En för de nedre och en för de övre lagren. Jag tror dock inte att man kan ställa förspänningen på det övre lagren med muttern utan den är konstant när man drar åt. Jag borde känt någon skillnad i rullmotstånd annars då när jag drog åt den muttern.