Luxor ABC-80 (breakout kort byggs) [Sidan 18]
- Electricguy
Re: Luxor ABC-80 (Tankar om labb) [Sidan 15]
Jaa just fan.. RAMet sitter ju med där också.. Hrm..
Lösningen då kanske skulle kunna vara något som kollar medelvärdet på signalerna och bara släpper igenom signaler som verkligen är en konstant etta..
Detta är på I/O bussen i expansionslådan.
Lösningen då kanske skulle kunna vara något som kollar medelvärdet på signalerna och bara släpper igenom signaler som verkligen är en konstant etta..
Detta är på I/O bussen i expansionslådan.
Du kan ju bgränsa vilka adressområden som skall aktivera lysdioden?
- Electricguy
Mja.. Fast det är nog lite av en fullösning, ifall det händer att jag vill använda detta för felsökning eller liknande någon gång, helt fristående.
Din koppling ligger direkt på Z80CPU:ns adressbuss och databuss, fast med buffertar emellan.
Exp-lådan är bara en förlängning av CPU:ns signaler.
Det betyder att du ser all aktivitet. T.ex. refreshas DRAM:et kontinuerligt, detta "syns" på adressbussen.
Eller inte, jag är osäker om just refresh funkar i exp.lådan? Det kan vara så att man måste ha SRAM på exp.kort?
I övrigt jobbar CPU hela tiden med något, vad jag vet går ABC80 aldrig ner i nåt sleep-läge eller liknande.
Så vad du ser är egentligen en Z80 som kör en BASIC-tolk.
Det är lite som att sätta en tångamperemeter på husets servis.
Du ser det går åt ström, men du kan inte se exakt vad som drar eller hur mycket varje apparat drar.
Om du vill se vissa värden behövs lite mer logik, t.ex. att avkoda vissa adresser inom minne eller I/O och just då latcha in signalerna så de ligger kvar och kan analyseras.
Och vips så har du uppfunnit logikanalysator ver 1.0.
Exp-lådan är bara en förlängning av CPU:ns signaler.
Det betyder att du ser all aktivitet. T.ex. refreshas DRAM:et kontinuerligt, detta "syns" på adressbussen.
Eller inte, jag är osäker om just refresh funkar i exp.lådan? Det kan vara så att man måste ha SRAM på exp.kort?
I övrigt jobbar CPU hela tiden med något, vad jag vet går ABC80 aldrig ner i nåt sleep-läge eller liknande.
Så vad du ser är egentligen en Z80 som kör en BASIC-tolk.
Det är lite som att sätta en tångamperemeter på husets servis.
Du ser det går åt ström, men du kan inte se exakt vad som drar eller hur mycket varje apparat drar.
Om du vill se vissa värden behövs lite mer logik, t.ex. att avkoda vissa adresser inom minne eller I/O och just då latcha in signalerna så de ligger kvar och kan analyseras.
Och vips så har du uppfunnit logikanalysator ver 1.0.

- Electricguy
Ja precis! Jag kom på det att i princip allt ligger på den bussen, så det blir ju således en jäkla trafik. (man ska inte pilla med detta när man är trött) Jag satt igår och kopplade in min hemmasnickrade prototyp, och fick fan inte expansionslådan eller FDD att koppla till datorn.. ägnade ca 25 minuter på det till jag kom på att det är VÄLDIGT smidigt om man kopplar in buss-kabeln till datorn med..
Jo jag har funderat på om man skulle kunna "klocka in" datan på något vänster.. Är lite osäker på exakt hur dock.
En riktig logikanalysator hade ju varit väldigt kul att ha dock.. Får väl hålla utkik efter någon gammal häck..

Jo jag har funderat på om man skulle kunna "klocka in" datan på något vänster.. Är lite osäker på exakt hur dock.
En riktig logikanalysator hade ju varit väldigt kul att ha dock.. Får väl hålla utkik efter någon gammal häck..

Om det är data till/från floppykontrollern du vill kolla på så kan du bygga ett eget I/O-kort med samma adressavkodning.
Det ligger alltså parallellt och avlyssnar, NSA-style.
Du behöver lyssna på databussen samt några I/O-signaler.
OUT 1 är Card Select ihop med databussen. Om databussen (D0-D5) har rätt adress är kortet aktiverat
Annan adress betyder att det skall avaktiveras.
Reset (In 7 tror jag) betyder att alla kort avaktiveras
OUT 0,data är Data Out ihop med databussen.
OUT 2,data sätter floppykortet i kommandomode
OUT 4,data resettar Z80CPU på floppykortet samt dess I/O-portar
Spela in dessa och sen kan du analysera.
Borde gå ganska enkelt med en PIC att lyssna på 4680-bussen och sen skicka vidare med RS232 till en terminal, eller lagra på ett SD-kort.
Och snart har du skapat den eftertraktade floppyemulatorn på SD-kort för ABC-datorer.
Det ligger alltså parallellt och avlyssnar, NSA-style.

Du behöver lyssna på databussen samt några I/O-signaler.
OUT 1 är Card Select ihop med databussen. Om databussen (D0-D5) har rätt adress är kortet aktiverat
Annan adress betyder att det skall avaktiveras.
Reset (In 7 tror jag) betyder att alla kort avaktiveras
OUT 0,data är Data Out ihop med databussen.
OUT 2,data sätter floppykortet i kommandomode
OUT 4,data resettar Z80CPU på floppykortet samt dess I/O-portar
Spela in dessa och sen kan du analysera.
Borde gå ganska enkelt med en PIC att lyssna på 4680-bussen och sen skicka vidare med RS232 till en terminal, eller lagra på ett SD-kort.
Och snart har du skapat den eftertraktade floppyemulatorn på SD-kort för ABC-datorer.

- Electricguy
Hmm det är ju lite intressant.. Man kanske skulle ge sig på att bygga något smart kort som går att konfigurera för olika funktioner.. Det känns ju lite avigt dock att använda en processor som är vassare än datorn i fråga, bara till en adapter!
Men någon form av seriell datautgång skulle vara kul att ha.. Så det kanske blir till att ha något som grabbar åt sig datan, packar ihop det fint och gör om det till något lämpligt format.

Men någon form av seriell datautgång skulle vara kul att ha.. Så det kanske blir till att ha något som grabbar åt sig datan, packar ihop det fint och gör om det till något lämpligt format.
Om du inte vill genera ABC80:n kan du ju alltid bygga din avlyssnare kring en CDP1802 eller till och med en Intel4004.
Jag skulle nog använt en lämplig PIC.
Du behöver lyssna på 8 databitar och 9 I/O-signaler tror jag.

Jag skulle nog använt en lämplig PIC.

Du behöver lyssna på 8 databitar och 9 I/O-signaler tror jag.
- Electricguy
Hahaha!
Mja, njae, det får nog bli något modernt istället
Jag är mer för Atmel dock, men vi får se vad det blir av det hela

Mja, njae, det får nog bli något modernt istället

Jag är mer för Atmel dock, men vi får se vad det blir av det hela

- Electricguy
- Electricguy
Sådär.. har början på ett signal breakout/display kort nu iaf..
Så satans trött i höger hand efter allt kapande av banor!

NOT grindarna vänder på signalerna till LEDarna så det blir mer överskådligt, samt lägger till buffring av signalerna.
Jag har funderingar på att sätta lite line buffers från bussarna till en stiftlist eller liknande, för att kunna trycka på dotterkort med olika funktioner på.
Så satans trött i höger hand efter allt kapande av banor!

NOT grindarna vänder på signalerna till LEDarna så det blir mer överskådligt, samt lägger till buffring av signalerna.
Jag har funderingar på att sätta lite line buffers från bussarna till en stiftlist eller liknande, för att kunna trycka på dotterkort med olika funktioner på.
- Electricguy
Sagt och gjort. Det blev en sockel för dotterkort på kortet.
En hane, och med 3 stiftrader för att det var det enda jag hade med 90-grader vinkel, och för att jag bokstavligen talat har en hel låda med honor.. Tyvärr raka, men ändå.

En hane, och med 3 stiftrader för att det var det enda jag hade med 90-grader vinkel, och för att jag bokstavligen talat har en hel låda med honor.. Tyvärr raka, men ändå.

- Electricguy
Blev lite mer terapi arbete på kortet.. Får nog räcka för idag nu..

- Electricguy
Re: Luxor ABC-80 (breakout kort byggs) [Sidan 18]
Jahaa.. ibland är det ju svårt att hålla sig..
Kortet är i princip helt färdigt. Det är funktionsdugligt dock.
Lite ändring.. Dotterkorts slotten har inga line buffers på sig. Detta för att den är tänkt att användas för "färdiga kort" Som säkert fungerar som dom ska. Istället så kommer jag att bryta ut signaler genom buffrarna till en stiftlist som är mer tänkt för labbande på breadboard och liknande.
Många trådar blev det..

Kortet är i princip helt färdigt. Det är funktionsdugligt dock.
Lite ändring.. Dotterkorts slotten har inga line buffers på sig. Detta för att den är tänkt att användas för "färdiga kort" Som säkert fungerar som dom ska. Istället så kommer jag att bryta ut signaler genom buffrarna till en stiftlist som är mer tänkt för labbande på breadboard och liknande.
Många trådar blev det..

- G_Axelsson
- Kontakt: