7 kW solcellsanläggning i drift!!!

Berätta om dina pågående projekt.
bjornsson

Re: 7 kW solcellsanläggning i drift!!!

Inlägg av bjornsson »

Riktigt inspirerande projekt!
Har en fråga till trådskaparen, såg du hade funderat på mikrokonverterare, MAC250.
Har själv kollat på ett paket från www.ecokraft.se med sådana mikrokonverterare som går lös på 21.10Wp (5 paneler på 245w st) ca 26.000 inkl monteringstillbehör.

Ingen jätte anläggning men alltid en början :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Såg en artikel i Svenska dagbladet att en installerad kW kostar 16 000 SEK i dagsläget utan subventioner. Stämmer det med era erfarenheter?
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Priset från Eco Kraft är väl rätt normalt numera. 21100kr/kWp utan montering är väl ungefär varken dyrt eller billigt. Hade det varit med montering är det bra pris tycker jag. Å andra sidan är det med mikroinverters som ju är lite dyrare per watt och inte skalar ekonomiskt.

Vi som försöker vara bland de billigaste ligger i dagsläget på ca 20000kr/kWp installerat och klart med standard stränginverter, dock skräddarsytt efter kundens behov. En INSTALLERAD kilowatt för 16000kr utan subventioner är ungefär bottenpris. Jag vet att ett företag har sålt för neråt 13000kr, men min gissning är att då även inverters är från Kina och att det inte finns nån ekonomi för att skräddarsy eller ge support osv. Vidare måste det vara rejält billig arbetskraft (tolka som ni vill). Vi som köper våra paneler från Kina till bra pris (men från etablerad tillverkare) och inverter från icke Kina kanske kan hamna där (har inte räknat) om vi skippar installation och inte tjänar en spänn...typ... så nånstans måste man ju så att säga offra nåt för att kunna sälja till ett sådant pris.

Om någon tänker köpa en anläggning av ett företag, så fråga gärna om dom har en teknisk doktor i teamet (ok jag är inte färdig ännu.. :)) och ställ lite tekniska frågor om spänningsberoende verkningsgradskurvor, temperaturkoefficienter och skuggvinklar mm för att se om dom vet vad dom säljer. :D
nhl21

Inlägg av nhl21 »

Solcellsbidraget är förlängt 3 år, så nu är det bara att söka.
45% är bidraget.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Gott att höra! Nu blir jag glad!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

BTW: Har du någon källa till ditt påstående. Jag hittade inget om detta när jag kollade lite. På Energimyndighetens sida står det ingen om förlängt bidrag.
nhl21

Inlägg av nhl21 »

Det är med i budgetpropositionen för 2013.
Här är en länk:

http://klimatsmart.se/?page=news&id=18491
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Om man ska vara petig så sår det att det är med i budgetpropositionen, det är alltså ett förslag och det är inte klubbat ännu. Men det är nog sannolikt att det blir så.

Men tänk på vad Tage Danielsson sa om sannolikhet:
bjornsson

Inlägg av bjornsson »

Vilken utav dessa paneler skulle du rekommendera?
Vad är det som avgör om en panel är bra eller inte och är skillnaden stor mellan dessa två?

http://www.skanevind.com/uploads/6/3/0/ ... asheet.pdf

http://www.ecokraft.se/Shop/Page/Privat ... 110901.pdf
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Tittar man på databladen bara så har ju den ena 10års produktgaranti medan den andra har 5år. Det skiljer också tempkoefficient för Pmax så den ena tappar lite mindre i solljuset, men det är svårt att säga från ett datablad vilken som är bäst när dom skiljer på lite olika punkter. Dock är det små skillander som för de flesta paneler. I slutändan tror det handlar om pris och kvalité, vilket inte framgår i ett datablad, men produktgarantin ger ju en fingervisning. Fast man vet aldrig, svenska PVE såg ju ut som alla andra på pappret men sen likviderades de då deras paneler inte klarade stark UV-strålning och is som visade sig efter några år.

Jag säljer paneler från en tillverkare som producerade 1,7GW (!) förra året vilket omräknat i 250W-paneler motsvarar knappt 7 miljoner i antal. Då är man i alla fall ganska etablerad och vet nog vad man pysslar med.
solstef

Inlägg av solstef »

Jag är ny här på forumet o har kollat in din tråd steppen7
kommer troligtvis att bygga ett 7kw system, och konstaterar när man böjar leta runt att detta är en DJUNGEL!
men du har ju byggt ett system med optimizers, har du kunnat se någon skillnad om du jämför andra anläggningar ?
jag har ett ganska stort tak men det är tre ytor som ligger i sydläge där vi kan sätta ca 20 celler, men sedan har jag ytterligare yta i sydost där vi kan få in ca 30 celler så teoretiskt kan
den bli över 10kw
därför kan det vara intressant med din lösning. alternativt att köra en sma trefas med flera ingångar
vad har du använt för ritverktyg när du planerat ?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du menar paneler inte celler va? En cell ger 0,5V och har tämligen begränsade maxmått.
solstef

Inlägg av solstef »

celler har man i huvudet också ! :bravo:
självklart
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Ja det är en djungel men man kan faktiskt ta sig igenom den och komma ut lite visare. :)
Jag har ingen referensanläggning utan optimizers som är uppkopplad så jag kan jämföra, däremot följde jag produktionen på en av KTH:s anläggningar alldeles nyss. Ca kl 12:30-13 producerades 120W medan en halvtimma senare när lite drygt halva anläggningen skuggas av en byggnad producerades 0W. Anläggningen är uppdelad på två inverters så sannolikt skuggas en sträng 100% och den andra kanske 20%. Anläggngen har en toppeffekt på 2,8 kW, så den gav alltså ca 5% strax efter lunch och en halvtimma därefter 0%.

Min anläggning gav 1,7 kW kl 12:30 vilket blir 24%
Kl 13:30 när KTH:s anläggning fortfarande fick sol men gav 0%, så gav min anläggning 1,3kW vilket blir 19% av toppeffekten.
Inte förrän kl 14:50 slutade min anläggning producera, alltså i runda slängar en och en halv timmas längre produktion, och detta med mycket högre effekt.

Nu kan man ju inte jämföra mina paneler som sitter på ett tak rakt av mot KTH:s anläggning som skuggas av en byggnad, men det ger helt klart tydliga bevis för att en vanlig inverter lägger ner eller producerar väldigt lite när en liten del av anläggningen skuggas. Samtidigt ska jag tillägga att så här års när solen står lågt, så skuggas alltid minst en panel i min anläggning, men den producerar uppenbarligen rätt fint ändå...

Ska försöka lägga upp lite data och filmsnuttar på skuggning här när jag får tid.
Valleb

Inlägg av Valleb »

Det är rätt!

Man skall inte vara "snåldum" utan välja efter dom förutsättningar man har.
Att välja mellan en stränginverter och optimizers är något man får "räkna" på. Även om det är jättesvårt så finns det hjälpprogram.
Ligger man med skugga så skall man absolut ta optimizers i beaktining.

Själv så har jag rätt så gynnsamma förhållande vad gäller läget, typ helt oskuggat året runt, så jag nöjde mig med en stränginverter.
Kör en 7kw anläggning uppdelat i 2 strängar mot en Kostal Piko 7. En hyfsad 3fas inverter (finns bättre men dom blir också dyrare).

Man kan följa den här om man vill:
http://www.suntrol-portal.com/en/page/oxie/day
Skriv svar