Ja det är en djungel men man kan faktiskt ta sig igenom den och komma ut lite visare.

Jag har ingen referensanläggning utan optimizers som är uppkopplad så jag kan jämföra, däremot följde jag produktionen på en av KTH:s anläggningar alldeles nyss. Ca kl 12:30-13 producerades 120W medan en halvtimma senare när lite drygt halva anläggningen skuggas av en byggnad producerades 0W. Anläggningen är uppdelad på två inverters så sannolikt skuggas en sträng 100% och den andra kanske 20%. Anläggngen har en toppeffekt på 2,8 kW, så den gav alltså ca 5% strax efter lunch och en halvtimma därefter 0%.
Min anläggning gav 1,7 kW kl 12:30 vilket blir 24%
Kl 13:30 när KTH:s anläggning fortfarande fick sol men gav 0%, så gav min anläggning 1,3kW vilket blir 19% av toppeffekten.
Inte förrän kl 14:50 slutade min anläggning producera, alltså i runda slängar en och en halv timmas längre produktion, och detta med mycket högre effekt.
Nu kan man ju inte jämföra mina paneler som sitter på ett tak rakt av mot KTH:s anläggning som skuggas av en byggnad, men det ger helt klart tydliga bevis för att en vanlig inverter lägger ner eller producerar väldigt lite när en liten del av anläggningen skuggas. Samtidigt ska jag tillägga att så här års när solen står lågt, så skuggas alltid minst en panel i min anläggning, men den producerar uppenbarligen rätt fint ändå...
Ska försöka lägga upp lite data och filmsnuttar på skuggning här när jag får tid.